23948sdkhjf

Netto laver kampagne mod salg af tobak og alkohol til mindreårige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Netto ønsker at skabe en ny ID-kultur med kampagnen TJEK!

Netto har siden i sommer arbejdet på en landsdækkende kampagne, der er rettet mod samtlige medarbejdere og Nettos kunder. Kampagnen skal være med til at skabe en ny kultur, hvor det at spørge om ID bliver en naturlig del af købssituationen. Stikprøver viser, at samtlige butikskæder i detailhandlen har udfordringer med at håndhæve loven om tjek af ID ved køb af tobak og alkohol. Desværre også Netto.

Brian Seemann Broe, Landedirektør i Netto: "Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark. TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID."

Dialog om ID-kultur
Formålet med TJEK! er at skabe en fælles forståelse for, hvorfor spørgsmålet om ID bliver stillet og at rykke både kassemedarbejdere og kunder tættere sammen om missionen: At ingen mindreårige skal forlade en Netto-butik med varer, de ikke er gamle nok til at købe.

Læs også: Netto anker kopisag

For at kickstarte den nødvendige dialog inviterer Netto kunderne med om bag kassen og til at gætte en alder. Det sker via en online-test, hvor du ser billeder af unge danskere i forskellige aldre, som du skal prøve at gætte den præcise alder på. Det er nemlig svært at gætte folks alder. Og der skal være en forståelse for, at kassemedarbejderne spørger, når de er i tvivl. Tjek testen ud på: www.netto.dk/tjek

Om kampagnen
Kampagnen kører fra 14. oktober til 30. november. Den interne kampagne kører allerede i Netto blandt medarbejderne og sætter fokus på nødvendigheden i at spørge om ID. Kampagnen bygger ovenpå andre indsatser som bl.a. træning af nye medarbejdere i butikkernes kassereglement samt tekniske løsninger i alle kasseapparater, hvor ekspedienten bliver bedt om at spørge om ID, når der bliver scannet alkohol eller tobak ind.

Bred indsats mod salg af tobak til unge
Målet med at ændre den danske ID-kultur skal løftes i fællesskab - det er ikke noget Netto kan lykkes med alene. Derfor hilser Nettos Landedirektør Brian Seemann Broe Københavns Kommunes nye kampagne 'Vis ID' velkommen. Kampagnen skal nå unge på 13-17 år, der endnu ikke er gamle nok til at købe tobak. Hovedbudskabet er, at det er naturligt at blive spurgt om ID, og de unge opfordres til at komme med bud på, hvordan man kan spørge om ID på 'den fede måde'!

Mere om: alkohol | Netto | tobak
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Nyhedsbrev

Kaffehus har vokseværk: Vil vokse 100 pct.

Ny mand i spidsen for Rema 1000 i Struer

Meny gemmer tobakken væk

Ny Netto åbner i Thisted

Bageren lokker med andet end blødt brød

1

Netto anker kopisag

Anne Black kan se frem til endnu en tur i retten for at bevise, at Netto og Ronald kopierede hendes keramik. "Tæt på at være chikane," siger fagforeningsformand.

Nu kommer Jobpatruljen på kontrolbesøg

Jobpatruljen bruger sommeren på at komme i kontakt med så mange ungarbejdere som muligt.

Nestlé vil lade forbrugerne spore deres mad via blockchain

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

Menu i røde tal efter ejerskifte

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Uddeler efter sur smiley og bøde: Det er en hård straf

Kortere åbningstider gav pote: Vestjysk supermarked sætter rekord

ABC Lavpris i Ulfborg har kortere åbningstider end andre dagligvarebutikker, og så er de gode til at holde på medarbejderne.

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

15-årig kræves fængslet for Netto-brand

1

Ung iværksætter: Jeg kan slå webgiganterne på trods af lave priser

De udenlandske giganters indtog i Danmark kan betyde lukning for flere af de danske webshops, men dansk iværksætter siger, han har knækket koden i kampen mod de store spillere.

Politiet efterforsker brand i børnehave og Netto som påsat

1

Købmænd efter pantudvidelse: Hvad med de tyske dåser?

Claus Meyer i minus for tredje år i træk

Avis: Lego-familiens pengetank vil tilbagekøbe Legoland

Ambitiøs burgerkæde bøvler med økonomien

Max Burger lancerer veganske milkshakes

Priserne på danske fødevarer er de højeste i EU

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny Netto på ’Bryggen’

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.265