23948sdkhjf

Netto laver kampagne mod salg af tobak og alkohol til mindreårige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Netto ønsker at skabe en ny ID-kultur med kampagnen TJEK!

Netto har siden i sommer arbejdet på en landsdækkende kampagne, der er rettet mod samtlige medarbejdere og Nettos kunder. Kampagnen skal være med til at skabe en ny kultur, hvor det at spørge om ID bliver en naturlig del af købssituationen. Stikprøver viser, at samtlige butikskæder i detailhandlen har udfordringer med at håndhæve loven om tjek af ID ved køb af tobak og alkohol. Desværre også Netto.

Brian Seemann Broe, Landedirektør i Netto: "Vi ønsker at bidrage til en ny ID-kultur i Danmark. TJEK! skal på den ene side gøre Nettos medarbejdere bedre rustet til at spørge hver gang, de er det mindste i tvivl om alder. På den anden side skal den skabe forståelse blandt kunderne for, hvorfor de bliver stillet spørgsmålet om ID."

Dialog om ID-kultur
Formålet med TJEK! er at skabe en fælles forståelse for, hvorfor spørgsmålet om ID bliver stillet og at rykke både kassemedarbejdere og kunder tættere sammen om missionen: At ingen mindreårige skal forlade en Netto-butik med varer, de ikke er gamle nok til at købe.

Læs også: Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

For at kickstarte den nødvendige dialog inviterer Netto kunderne med om bag kassen og til at gætte en alder. Det sker via en online-test, hvor du ser billeder af unge danskere i forskellige aldre, som du skal prøve at gætte den præcise alder på. Det er nemlig svært at gætte folks alder. Og der skal være en forståelse for, at kassemedarbejderne spørger, når de er i tvivl. Tjek testen ud på: www.netto.dk/tjek

Om kampagnen
Kampagnen kører fra 14. oktober til 30. november. Den interne kampagne kører allerede i Netto blandt medarbejderne og sætter fokus på nødvendigheden i at spørge om ID. Kampagnen bygger ovenpå andre indsatser som bl.a. træning af nye medarbejdere i butikkernes kassereglement samt tekniske løsninger i alle kasseapparater, hvor ekspedienten bliver bedt om at spørge om ID, når der bliver scannet alkohol eller tobak ind.

Bred indsats mod salg af tobak til unge
Målet med at ændre den danske ID-kultur skal løftes i fællesskab - det er ikke noget Netto kan lykkes med alene. Derfor hilser Nettos Landedirektør Brian Seemann Broe Københavns Kommunes nye kampagne 'Vis ID' velkommen. Kampagnen skal nå unge på 13-17 år, der endnu ikke er gamle nok til at købe tobak. Hovedbudskabet er, at det er naturligt at blive spurgt om ID, og de unge opfordres til at komme med bud på, hvordan man kan spørge om ID på 'den fede måde'!

Mere om: alkohol | Netto | tobak
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fik bøde for at sælge spil til mindreårig: Claus glæder sig til nyt id-kort

Takeaway: Wolt har fart på

Minister: Nu må landmænd slagte deres dyr på gården

Coop: Forbyd alle giftige ukrudtsmidler

Ukrudtsmidler som Roundup og plænerens skal helt forbydes, mener Coop, der stoppede salget i 2014.

Fødevarestyrelsen lukker ulovlig slagter på Rømø

Boom i økologisk sodavand: Især unge prioriterer økologien

Nyhedsbrev

Irma på Østerport vil dyrke krydderurter direkte i butikken

I dag indvier fødevareminister Mogens Jensen Danmarks første vertikale have i dansk dagligvarehandel

Aarstiderne først med el-lastbil

Regeringen vil have indført id-krav til alle spiludbydere

Danske Spil indfører krav om id i kiosker og supermarkeder

Fra næste år skal man vise et spilkort med sin legitimation, når man oddser i kiosker hos Danske Spil.

1

Varehuschef fyret efter sur smiley i Føtex

Falske vinterfest-billeder i omløb på sociale medier

Fakta og Netto er de seneste dage blevet bestormet af vrede kunder på grund af to manipulerede billeder.

Otte ud af ti vil ikke undvære kød på tallerkenen

Gæstemangel: Gorm's Pizza skrumper

Svensk restaurant-koncept vil ud i hele Danmark

Ny butik på Frederiksberg vil indrette som i 1800-tallet

Naturli' hædret med dyrevelfærdspris

1

Nu får Aldi Danmark igen 300 millioner fra Tyskland

Veganer sagsøger Burger King for at kødgrille plantebøf

Burger King varedeklarerer ifølge sagsøgeren ikke, at kødfrie bøffer bliver stegt sammen med normale bøffer.

1

Too Good To Go vil helt ud til producenterne

FDB Møbler åbner butik midt i København

Ny succesrig dagligvaretjeneste lancerer i Danmark med Ikea i ryggen

78-årig kvinde blev indespærret i indkøbscenter

Røverpar truer med våben og løber væk med kontanter

To gerningsmænd har søndag aften begået røveri mod Brugsen i Vipperød ved Holbæk.

Carlsberg-ansatte ramt af Coca-Cola-ændringer

Laksestykker kaldt retur

Måltidsfirma får flere millioner fra modemilliardær

Coop tilbagekalder skinkestrimler

Netto lukker i Hillerød på grund af dårlig økonomi

1

Pantfrie dåser ender i naturen: Minister vil finde løsning

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Burger King lancerer kødfri succes i Danmark

Nu vil Salling Group endelig rive center ned i Esbjerg

Danskere sælger livsværk til amerikansk emballagegigant

Købmand opfordrer kunderne til at smide bukserne

Søstrene Grene vinder regional pris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søger du Warehouse muligheder i UK?

Kan du klare presset på Black Friday?

SSI SCHÄFER forstærker salgsstyrken i Danmark

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

En SME virksomhed søger miljøvenlige tøjproducenter..!

SUV´erne er populære - også at lease

Series 14-25 FRT1.

Laver du magiske sko, så leder en polsk skobutik efter dig!?

Datakrav til transportørerne

Oplad din mobil direkte i bordlampen

7 kompetencer man skal kigge efter hos en cloud infrastruktu

Skal du med til MBM Tourism Prague 2020 i Tjekkiet?

Super mulighed for at blive SELVSTÆNDIG som franchisetager

Gør op med produktionsindustriens barrierer for at etablere

Tysk SME virksomhed søger bæredygtig partner.

IT hosting udfordringer man skal overveje, når man opgradere

Isomasters servicedøre på lager til omgående levering

Hollandsk virksomhed søger produkter til udendørs sport.

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Send til en kollega

0.276