TDC's tv-forretning og overskud tager drøje hug
De gamle knaster knager stadig for TDC i selskabets regnskab, der viser et stærkt faldende overskud.
Omsætningen i telekoncernen, der sælger tv- og telefoniløsninger til både private og erhvervslivet, faldt med fem procent i kvartalet til 4962 millioner kroner.
Det var påvirket af, at TDC mistede 18.000 tv-kunder i Danmark og 2000 i Norge.
Kunderne går mod streaming i stedet for tv-pakker. Og inde bag tallene er der flere dårlige nyheder.
Andelen af tv-kunder hos TDC, der har de mindste pakker og derfor anses som tættest på helt at stikke af, er steget til 34,6 procent i kvartalet. For et år siden var tallet 31,7 procent og i starten af 2015 var det 29 procent.
- Vi er i et tv-marked under forandring, hvor vi ser en stigende efterspørgsel efter digitalt indhold.
- Derfor har vi også søsat en række initiativer, der bygger bro mellem traditionelt tv og streaming, og som noget nyt begynder vi nu også at give vores kunder eksklusivt indhold, som de kun finder hos YouSee, skriver administrerende direktør Pernille Erenbjerg i regnskabet.
Graver man efter godt nyt i TDC's regnskab kunne selskabet øge antallet af mobilkunder markant efter købet af selskabet Plenti.
Antallet af mobiltelefonkunder steg med 65.000 til 1.895.000 styk. Og samtidig øgede TDC omsætningen per mobilkunde til 123 kroner fra 117 kroner i andet kvartal.
Samlet faldt overskuddet med markante 49,5 procent til 508 millioner kroner i tredje kvartal, hårdt ramt af nedskrivninger på netværk og valutaudsving, der har ramt lån i norske kroner.
/ritzau/