23948sdkhjf

Pressede teleselskaber vil tjene penge på viden om kunder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Store teleselskaber vil tjene penge på deres viden om kundernes adfærd og bevægelsesmønstre.

Priskrig på mobilmarkedet og færre kunder til tv-pakker sætter de store teleselskaber under så hårdt pres, at de kaster sig over nye forretningsområder. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at tjene penge på deres viden om kundernes bevægelsesmønstre og adfærd. Enten i deres egen forretning eller ved at sælge det til andre virksomheder.

Sådanne data over danskernes bevægelsesmønstre og adfærd har værdi for blandt andet butikker og forsikringsselskaber. Det siger director i Deloitte Frederik Behnk, der følger teleområdet,

- Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje, siger Frederik Behnk til Finans.

- Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel, tilføjer han.

Landets næststørste teleselskab, Telenor, har gjort data og algoritmer til en central del af selskabets vækststrategi.

De første skridt blev taget, da Telenor for to uger siden lancerede appen "Kør godt" i samarbejde med Nem Forsikring.

Læs også: Ny Telia-konceptbutik slår dørene op

Her har Telenor udviklet en algoritme, der måler og vurderer brugernes kørsel og deraf fastsætter en pris på en bilforsikring. Teleselskabet får så en bid af kagen for hver forsikring, der bliver solgt gennem appen.

- Vores mål på længere sigt er, at ti procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med "Kør godt-appen" sælger vores avancerede dataanalyser, siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.

- Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på, tilføjer han.

Læs også: TDC's overskud falder trods mange nye mobilkunder

Hos Telia bruger man viden om kunderne til at optimere forretningen. Men der sælges ikke viden om kundernes adfærd og bevægelsesmønstre videre til tredjepart. Det siger pressechef Rasmus Avnskjold fra Telia.

- Det er selvfølgelig noget, vi bruger i forhold til at optimere vores netværk og sikre, at vores kunder får de bedst mulige oplevelser med internettet.

- Men det er også vigtigt at understrege, at selv om vi har meget data om vores kunder, så skal man kunne stole på sit teleselskab. Derfor sælger vi aldrig data videre til tredjepart, siger Rasmus Avnskjold.


/ritzau/

Mere om: TDC | Telenor | Telia
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er Danmarks bedst omtalte varemærker

Supermarkedskæde holder skansen som Danmarks bedst omtalte varemærke, men der er også nyheder i top 10.

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Butikskæde bliver landsdækkende ved at redde konkursramt kollegas butikker

Overtager fem af WeCoverYous otte butikker og ca. 35 medarbejdere.

Byggemarked får et løft i ny bygning

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Ægtepar gennem 50 år arbejder stadig fuldtid på elektronikforretning

Nyhedsbrev

Kæde har haft succes med salg af maling

Butik og lager raseret af indbrudstyve

Hvidevarekæde lukker forretning

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Labtech træder til efter butikslukning

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Fotobutik er kommet væk fra den skjulte beliggenhed

200 sjællandske butikker skal samles på én handelsplatform

Lørdagsarbejde skal mindske ventetid på høreapparater

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Pladebutik lukker i Aalborg

Vil styrke engagement med omverdenen: Salling Group ansætter public affairs-profil

Højesteret skærper straffen for ulovlige bilannoncer

Toyota Danmark og K.W. Bruun Import får højere bøder i sag rejst af Forbrugerombudsmanden.

1

Forbrugerombudsmand advarer mod netbutik med mystisk bagmand

1

Forbyd fyrværkeri til privat brug: Det skader børn og dyr

En borgerforslag mod fyrværkeri til privat brug møder opbakning

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

Nu kommer tv-skærmen der kan rulles sammen

Torsdag blev værste børsdag for Apple i syv år

Fysiske medier har haft en elendig jul i Storbritannien

Lunken iPhone-modtagelse svækker Apples salgsforventninger

Her er Bang & Olufsens nye CFO

1

Staten har tjent milliarder på biler trods lavere afgifter

Flere dronevirksomheder i Danmark

DTU-forskere har udviklet verdens mest effektive mobiloplader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

GEPIR – Stregkodernes gratis telefonbog

Pressemeddelelse: AMCS overtager Recy Systems

Forlæng levetiden og sikkerheden på din betalingsterminal - tjek: www.ctcoinshop.dk

Fokus på sourcingstrategi giver endnu flere kundefordele...

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offlin...

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Send til en kollega

0.159