Pressede teleselskaber vil tjene penge på viden om kunder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Store teleselskaber vil tjene penge på deres viden om kundernes adfærd og bevægelsesmønstre.

Priskrig på mobilmarkedet og færre kunder til tv-pakker sætter de store teleselskaber under så hårdt pres, at de kaster sig over nye forretningsområder. Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.

De tre telegiganter TDC, Telenor og Telia udforsker mulighederne for at tjene penge på deres viden om kundernes bevægelsesmønstre og adfærd. Enten i deres egen forretning eller ved at sælge det til andre virksomheder.

Sådanne data over danskernes bevægelsesmønstre og adfærd har værdi for blandt andet butikker og forsikringsselskaber. Det siger director i Deloitte Frederik Behnk, der følger teleområdet,

- Teleselskaberne sidder på store mængder af data og er vant til at analysere dem nøje, siger Frederik Behnk til Finans.

- Hvis de formår at sælge deres viden og datamængder til andre virksomheder, ligger der et vækstmarked foran dem. Det kan vi se med Google og Facebook, der er vokset eksplosivt på netop den forretningsmodel, tilføjer han.

Landets næststørste teleselskab, Telenor, har gjort data og algoritmer til en central del af selskabets vækststrategi.

De første skridt blev taget, da Telenor for to uger siden lancerede appen "Kør godt" i samarbejde med Nem Forsikring.

Læs også: Ny Telia-konceptbutik slår dørene op

Her har Telenor udviklet en algoritme, der måler og vurderer brugernes kørsel og deraf fastsætter en pris på en bilforsikring. Teleselskabet får så en bid af kagen for hver forsikring, der bliver solgt gennem appen.

- Vores mål på længere sigt er, at ti procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med "Kør godt-appen" sælger vores avancerede dataanalyser, siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.

- Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på, tilføjer han.

Læs også: TDC indgår milliardhandel med Telia om norske selskaber

Hos Telia bruger man viden om kunderne til at optimere forretningen. Men der sælges ikke viden om kundernes adfærd og bevægelsesmønstre videre til tredjepart. Det siger pressechef Rasmus Avnskjold fra Telia.

- Det er selvfølgelig noget, vi bruger i forhold til at optimere vores netværk og sikre, at vores kunder får de bedst mulige oplevelser med internettet.

- Men det er også vigtigt at understrege, at selv om vi har meget data om vores kunder, så skal man kunne stole på sit teleselskab. Derfor sælger vi aldrig data videre til tredjepart, siger Rasmus Avnskjold.


/ritzau/

Mere om: TDC | Telenor | Telia


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fra toværelses til nyt kæmpedomicil

Frasalg skærmer Lauritz.com efter markant nedgang

Det plagede onlineauktionshus Lauritz.com kunne øgede sit overskud i første halvår. Dog kun grundet frasalg.

2

Fotohandler frygter lukning efter nyt tiltag i kommunen

-Jeg synes, at det er forfærdeligt. Det kan jo være med til at lukke os, siger Susanne Riis Hansen.

Danske virksomheder lukker robotterne ind

1

My Trendy Phone har fyret halvdelen af medarbejderne

Google ændrede sin algoritme, og det fik katastrofale konsekvenser for kæden.

Brandfare får BMW til at tilbagekalde 324.000 biler

Nyhedsbrev

1

B&O vil have Pandora-direktør i bestyrelsen

Ventilatorer sættes til salg til overpris i Sverige

Flere sælgere forsøger at udnytte, at det er varmt, og at butikker er tømt for ventilatorer til at nedkøle.

Apple er tæt på at runde 1000 milliarder dollar i værdi

Klassisk musik holder cd’en i live

Musikbutikken Danacord fortæller, at salget af klassiske cd'ere går strygende.

Kinesisk smartphone-gigant sælger for milliarder

Ny Telia-konceptbutik slår dørene op

Endnu et indbrud hos Expert

Vestager udskriver bøder for handel med køkkengrej og hi-fi

Analytiker: Færre nye produkter på vej fra B&O

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Kanon-år for Elgiganten i Danmark

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

Værkstedskæde: Sådan løftede ledelsen indtjeningen med effektivisering og netsalg

Holstebro-virksomhed flytter til hovedstaden

Nye butikker er ikke det vigtigste for Søstrene Grene-direktør

Topchef sætter ind for at bevare 'søsterånden' efter hurtig fordobling af medarbejderstaben

Konkursramt bolighus kører videre

E-cigaretten får nyt domicil

Storcenter skifter ejer

Den nye ejer står bag snart 17 shoppingcentre i Danmark.

Ro's Torv tilføjer elektronikbutik

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Flere elektronikprodukter vil blive omfattet af producentansvaret

Fire kapitalfonde byder på Tiger

B&O i hyper-realistisk alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Halbyggeri smider trumfkortet

Stærk branding af Sirius

Brøndsholm´s efterår/vinter 2018 brochure er på gaden nu

Webinar: Bliv skarp på Canalis strømskinner på bare 30 minutter!

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Novo Nordisk: Vi vinder tid med standarder

Fordele og ulemper ved at købe mobil med abonnement

EFFEKTIV nedkøling af kølerum

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Nogle gange det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Messetiden står for døren

Irsk personlig pleje virksomhed søger brands til salg i Irland

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

For mindre end 20 kr. om dagen kan du gøre trælse kø-kunder til tilfredse købe-kunder

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Strategi for din messe. - Er det virkelig nødvendigt?

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Tysk distributør af hår- og modeprodukter søger nye hårpleje produkter

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Lad os hjæpe dig klar til messen :)

Hvad kan vi gøre i forhold til korttidsfraværet?

Kampgejst og teamspirit hos Dansk Halbyggeri

Send til en kollega

0.244