23948sdkhjf

Optikerkæde vil rekruttere flere selvstændige optikere

Den frivillige optikerkæde Nyt Syn indleder en hvervekampagne blandt selvstændige optikere.
At træde ind i en butikskæde opfattes af mange selvstændige som at påføre sig en spændetrøje, der indebærer at give afkald på den identitet, der er opbygget over år. Denne opfattelse ønsker optikerkæden Nyt Syn en gang for alle at gøre op med i en kampagne for at hverve flere selvstændige optikere. Kæden banker derfor på døren hos landets mange optikere med egen forretning for at få dem overbevist om styrken ved at være en del af et større kædefællesskab for selvstændige optikere.

– Vi vil gerne afmystificere det at komme ind i Nyt Syn. Vi har kun to krav: Du skal sælge brilleglas fra ZEISS, og der skal være et ZEISS Nyt Syn-logo på facaden. Resten er op til den enkelte optiker, og vi giver nye medlemsbutikker mulighed for at bevare deres lokale identitet og fortsat selv frit vælge deres stelsortiment. Til gengæld kan vi tilbyde et stærkt indkøbssamarbejde, velfungerende it-systemer, markedsføring og faglig sparring med dygtige kolleger, fortæller Ole Frydensbjerg, bestyrelsesformand i Nyt Syn.

Polarisering i optikerbranchen
Formanden for Optikerforeningen, Per Michael Larsen, oplever Nyt Syns vækststrategi som en konsekvens af den hårde konkurrence blandt de store kæder.

– At Nyt Syn målretter indsatsen på de uafhængige optikere kan vise sig at være en god ide, da de er karakteriseret af en høj selvstændighed, som er attraktiv for en frivillig kæde. Generelt oplever vi en tydelig polarisering i branchen, hvor nogle kun sælger produkter, mens andre også sælger en god oplevelse. Dette fokus på fagligheden, og hvordan man behandler kunden, bliver det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden, forudser Per Michael Larsen.

Fokus på faglighed og kvalitet
Kæden har implementeret et partnerskab med den internationale optikgigant, ZEISS, der blandt andet indebærer adgang til ny teknologi, kompetencer og produkter samt en ZEISS-certificering af alle optikere. Med partnerskabet forankret i organisationen og et fokus på vækst arbejder Nyt Syn aktivt med at kontakte selvstændige optikere. I en branche, hvor pris synes at være det eneste konkurrenceparameter, forsøger Nyt Syn at gå en anden vej.

Læs også: Coronakrisen giver uforudsete salgshits

– Vi er i fuld gang med dialog med optikere rundt i landet – dem der er mere optaget af faglighed og kvalitet end af rabatter. Nyt Syn ønsker ikke at levere de billigste standardprodukter, så vi skal differentiere os med høj kvalitet, bedre service og ved at sætte mennesket i fokus. Vores optikere skal være velkendte ansigter i lokalområdet og helst være på fornavn med kunderne, mener Ole Frydensbjerg.

Læs også: DI: Danskerne elsker elektronik i hjemmet

Dialogen med selvstændige optikere har indtil nu resulteret i, at kæden udvides med to nye butikker fra 1. december – nemlig Søren Frid Optique i Roskilde og Jesper’s Optik i Næstved. Ole Frydensbjerg oplever derudover positiv interesse fra flere selvstændige optikere, og han ser derfor frem til et spændende 2018.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.095