23948sdkhjf

Discountbutikkernes omsætning er steget voldsomt siden 2007

- Det handler ikke om at sælge dårlig kvalitet så billigt som muligt, men om at sælge kvalitet til den bedste pris, siger indkøbsdirektør.
For godt 10 år siden – i 2007 – omsatte de danske discountbutikker for 28,1 milliarder kroner. I dag er den omsætning steget til 45,8 milliarder kroner eller med 63 pct.

Det fortæller Berlingske med udgangspunkt i en opgørelse i årbogen »Dansk dagligvarehandels 10 års statistik 2007-2017« udgivet af Retail Institute Scandinavia.

Samtidig har de danske discountbutikker udviklet sig meget de senere år, hvor rodede papkasser er skiftet ud med kvalitet og økologi.

- I starten fokuserede vi meget på prisen, men det gik hurtigt op for os, at det ikke kun er på prisen, vi kan imponere de danske forbrugere. Det handler ikke om at sælge dårlig kvalitet så billigt som muligt, men om at sælge kvalitet til den bedste pris. Derfor startede vi et opgør med det traditionelle discount koncept, og vi kan se, at det har virket, fortæller Mikko Forsström, der er indkøbsdirektør hos Lidl Danmark.

Detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia mener, at fremgangen for de danske discountbutikker netop handler om, at de har formået at højne kvaliteten og gøre det stuerent at handle discount.

- Nu har discountbutikkerne lækre varer, og mange af deres butikker er endda flottere end de traditionelle supermarkeder. Så mange forbrugere ser dem heller ikke som discount, men som supermarkeder, siger hun.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142