23948sdkhjf

Virksomheder melder om øget tab til kopibrands

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny undersøgelse viser, at 47 pct.af virksomheder mister indtægter på grund af piratkopiering og forfalskning.

Ulovlig handel med kopivarer koster virksomheder dyrt, og ifølge Ministeriernes Netværk mod IPRkrænkelser udgør handlen med kopivarer i dag helt op til 2,5 pct. af den samlede verdenshandel.

En ny undersøgelse af virksomheden MarkMonitor, som er eksperter i online brandbeskyttelse, viser at knap halvdelen (47 pct.) af virksomhederne mister indtægter på grund af brandkopiering, og at én ud af tre virksomheder rapporterer om tab på mere end pct..

Undersøgelsen er baseret på holdninger og erfaringer blandt kommunikations- og marketingsansvarlige for virksomheder i Storbritannien, USA, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige.

58 pct. af de adspurgte er enige om, at det bliver stadig vanskeligere at beskytte sit brand mod forfalskning, og at det kun vil blive endnu sværere i løbet af de næste fem år.

Læs også: Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

En udvikling, der især skyldes udviklingen af kunstig intelligens (AI), augmentet reality (AR) og det mørke internet.

Sammenhæng mellem brandkopiering og organiseret kriminalitet
Især det mørke internet er en udfordring for bekæmpelse af piratkopierede og forfalskede varer.

Ifølge Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser er sammenhængen mellem piratkopiering og organiseret kriminalitet nemlig veldokumenteret.

Når en forbruger køber kopivarer, er der stor sandsynlighed for, at de samtidig støtter kriminelle organisationer, som kan være involveret i fx handel med narkotika, våben og mennesker.

Læs også: Netværk smuglede 16 millioner smøger til Danmark

Det mørke internet er et slaraffenland for organiseret kriminalitet, som mange forbrugere støtter, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer online.

- Varemærkebeskyttelse har altid været en udfordring for virksomheder, og det er et område, der vokser markant på baggrund af de stigende trusler om blandt andet forfalskning, piratkopiering og cybersquatting. Vi kan se, at brandbeskyttelse vil fortsætte med at vokse i kompleksitet, og det er derfor helt afgørende, at virksomheder forholder sig aktivt til, hvordan de bedst beskytter deres brand, siger Chrissie Jamieson, som er Marketing VP hos MarkMonitor.

41 pct. af virksomhederne oplever allerede nu en stigning i varemærkeforfalskning, mens 38 pct. estimerer, at de i løbet af de næste fem år vil miste salg til forfalskninger.

- Brandbeskyttelse handler om meget mere end at beskytte selve brandet. Det handler lige så meget om at opretholde kundernes tillid og beskytte forbrugerne mod forfalskning og online kriminalitet. Vores undersøgelse viser, at det overordnede mål med brandbeskyttelsesstrategier er at sikre, at kunderne kan handle sikkert og stole på brandet, siger Chrissie Jamieson.

Virksomheder, der bliver udsat for kopiering, lider ikke kun store økonomiske tab, de risikerer også at miste forbrugernes tillid til deres brand og produkter.

Tidligere var det især luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er de fleste produktgrupper udsat for piratkopiering.

Læs hele rapporten her.
Mere om: kopivarer | MarkMonitor
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter dundrende underskud: Dansk milliardær vil afvikle butikskæde

Dansk køkkenfirma vil plante flag i Sverige

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Nyhedsbrev

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Endnu et millionunderskud til familie-ejet møbelkæde

Møbelfirma kan få millionbod for at gemme 385.000 kunders data

Bonusregn til medlemsbutikker

Lars Larsen dropper Idemøbler efter millionunderskud

Møbelkæden Idemøbler bliver til Ilva, efter koncernen har haft millionunderskud gennem flere år.

Østjyske boligbutikker konkurs

Danmarks største møbeldesign-outlet vender tilbage

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Claus Meyer skal demokratisere det nordiske køkken med Ikea

Keramiker vinder kopisag mod Netto og tidligere DR-direktør

Keramiker Anne Black får 1,5 millioner kroner i erstatning, fordi firmaet Ronald solgte kopier i Netto.

Kædedirektør for byggecentre: Vi har også rådgivning på hylderne

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Nobia tæt på rekorden: Investerer og sælger fra

Jysk åbner første butik i Aserbajdsjan

Sofakompagniet går efter milliarden

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Jem & fix åbner tre nye butikker

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Møbelklassikere sender Carl Hansen & Søn langt over den halve milliard

Nettoline genåbner efter brand

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.179