23948sdkhjf

Virksomheder melder om øget tab til kopibrands

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny undersøgelse viser, at 47 pct.af virksomheder mister indtægter på grund af piratkopiering og forfalskning.

Ulovlig handel med kopivarer koster virksomheder dyrt, og ifølge Ministeriernes Netværk mod IPRkrænkelser udgør handlen med kopivarer i dag helt op til 2,5 pct. af den samlede verdenshandel.

En ny undersøgelse af virksomheden MarkMonitor, som er eksperter i online brandbeskyttelse, viser at knap halvdelen (47 pct.) af virksomhederne mister indtægter på grund af brandkopiering, og at én ud af tre virksomheder rapporterer om tab på mere end pct..

Undersøgelsen er baseret på holdninger og erfaringer blandt kommunikations- og marketingsansvarlige for virksomheder i Storbritannien, USA, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige.

58 pct. af de adspurgte er enige om, at det bliver stadig vanskeligere at beskytte sit brand mod forfalskning, og at det kun vil blive endnu sværere i løbet af de næste fem år.

Læs også: Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

En udvikling, der især skyldes udviklingen af kunstig intelligens (AI), augmentet reality (AR) og det mørke internet.

Sammenhæng mellem brandkopiering og organiseret kriminalitet
Især det mørke internet er en udfordring for bekæmpelse af piratkopierede og forfalskede varer.

Ifølge Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser er sammenhængen mellem piratkopiering og organiseret kriminalitet nemlig veldokumenteret.

Når en forbruger køber kopivarer, er der stor sandsynlighed for, at de samtidig støtter kriminelle organisationer, som kan være involveret i fx handel med narkotika, våben og mennesker.

Læs også: Netto anker kopisag

Det mørke internet er et slaraffenland for organiseret kriminalitet, som mange forbrugere støtter, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer online.

- Varemærkebeskyttelse har altid været en udfordring for virksomheder, og det er et område, der vokser markant på baggrund af de stigende trusler om blandt andet forfalskning, piratkopiering og cybersquatting. Vi kan se, at brandbeskyttelse vil fortsætte med at vokse i kompleksitet, og det er derfor helt afgørende, at virksomheder forholder sig aktivt til, hvordan de bedst beskytter deres brand, siger Chrissie Jamieson, som er Marketing VP hos MarkMonitor.

41 pct. af virksomhederne oplever allerede nu en stigning i varemærkeforfalskning, mens 38 pct. estimerer, at de i løbet af de næste fem år vil miste salg til forfalskninger.

- Brandbeskyttelse handler om meget mere end at beskytte selve brandet. Det handler lige så meget om at opretholde kundernes tillid og beskytte forbrugerne mod forfalskning og online kriminalitet. Vores undersøgelse viser, at det overordnede mål med brandbeskyttelsesstrategier er at sikre, at kunderne kan handle sikkert og stole på brandet, siger Chrissie Jamieson.

Virksomheder, der bliver udsat for kopiering, lider ikke kun store økonomiske tab, de risikerer også at miste forbrugernes tillid til deres brand og produkter.

Tidligere var det især luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er de fleste produktgrupper udsat for piratkopiering.

Læs hele rapporten her.
Mere om: kopivarer | MarkMonitor
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Byggemarked bygger nyt: Det bliver lidt nemmere at være kunde

Biva-bygninger koster stifter dyrt

Fra rester til flagskibsbutikker: Carl Hansen & Søn i nyt samarbejde

Fortsat fremgang hos Nobia

Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Fredag åbnede Biva: Få et kig indenfor

Nyhedsbrev

Træer for 100.000 kroner stjålet fra planteskole: Nu udloves dusør

Svane Køkkenet sætter ny mand i front for norsk ekspansion

Formland indtager København

Ni meter reol på vej: Københavnsk showroom skaber travlhed i Tvis

Lokal trælast vil stå til rådighed for Fermern-folk døgnet rundt

Nye ejere til to Designa-forretninger

Danske Byggecentre – nu med lyd

Stark: Tre butikker i Svendborg er ikke for mange

Klassisk Amager-varehus lukningstruet: Butikken bliver set som et museum

- Jeg har mange besøgende, men ikke nogen kunder, fortæller ejeren.

Kronjuvelen taber fart, mens datterselskaber trækker op: Se tallene for Lars Larsens møbler

Lars Larsen-selskaber skifter ud i bestyrelserne

Ikea Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

Byggemarkeder bliver mere end et afhentningslager

Bundlinjen krymper stadig, men Bolia runder 900 millioner i omsætning

Magasin har vilde ekspansionsplaner

Magasin går mod strømmen i et presset marked, hvor stormagasiner falder på stribe,

Jem & Fix bygger nyt i Sædding

Stark åbner ny trælast i Nordsjælland

Ny Daells-direktør efter 11 år med millionunderskud: 2020 bliver et godt år

Stark åbner bæredygtigt byggemarked i Kokkedal

Ikea tilbagekalder krus med farlige kemikalier

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Kræver dine kunder, at du kan understøtte Cross Docking?

Mangler din sliddele-forretning produktion?

Skal du på messe?

Hvordan skabes international vækst igennem franchising?

Send til en kollega

0.192