Virksomheder melder om øget tab til kopibrands

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ny undersøgelse viser, at 47 pct.af virksomheder mister indtægter på grund af piratkopiering og forfalskning.

Ulovlig handel med kopivarer koster virksomheder dyrt, og ifølge Ministeriernes Netværk mod IPRkrænkelser udgør handlen med kopivarer i dag helt op til 2,5 pct. af den samlede verdenshandel.

En ny undersøgelse af virksomheden MarkMonitor, som er eksperter i online brandbeskyttelse, viser at knap halvdelen (47 pct.) af virksomhederne mister indtægter på grund af brandkopiering, og at én ud af tre virksomheder rapporterer om tab på mere end pct..

Undersøgelsen er baseret på holdninger og erfaringer blandt kommunikations- og marketingsansvarlige for virksomheder i Storbritannien, USA, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige.

58 pct. af de adspurgte er enige om, at det bliver stadig vanskeligere at beskytte sit brand mod forfalskning, og at det kun vil blive endnu sværere i løbet af de næste fem år.

Læs også: Lego kæmper mod Bela Friends og andre kopister

En udvikling, der især skyldes udviklingen af kunstig intelligens (AI), augmentet reality (AR) og det mørke internet.

Sammenhæng mellem brandkopiering og organiseret kriminalitet
Især det mørke internet er en udfordring for bekæmpelse af piratkopierede og forfalskede varer.

Ifølge Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser er sammenhængen mellem piratkopiering og organiseret kriminalitet nemlig veldokumenteret.

Når en forbruger køber kopivarer, er der stor sandsynlighed for, at de samtidig støtter kriminelle organisationer, som kan være involveret i fx handel med narkotika, våben og mennesker.

Læs også: To mænd frifindes i sag om import og salg af kopitelefoner

Det mørke internet er et slaraffenland for organiseret kriminalitet, som mange forbrugere støtter, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer online.

- Varemærkebeskyttelse har altid været en udfordring for virksomheder, og det er et område, der vokser markant på baggrund af de stigende trusler om blandt andet forfalskning, piratkopiering og cybersquatting. Vi kan se, at brandbeskyttelse vil fortsætte med at vokse i kompleksitet, og det er derfor helt afgørende, at virksomheder forholder sig aktivt til, hvordan de bedst beskytter deres brand, siger Chrissie Jamieson, som er Marketing VP hos MarkMonitor.

41 pct. af virksomhederne oplever allerede nu en stigning i varemærkeforfalskning, mens 38 pct. estimerer, at de i løbet af de næste fem år vil miste salg til forfalskninger.

- Brandbeskyttelse handler om meget mere end at beskytte selve brandet. Det handler lige så meget om at opretholde kundernes tillid og beskytte forbrugerne mod forfalskning og online kriminalitet. Vores undersøgelse viser, at det overordnede mål med brandbeskyttelsesstrategier er at sikre, at kunderne kan handle sikkert og stole på brandet, siger Chrissie Jamieson.

Virksomheder, der bliver udsat for kopiering, lider ikke kun store økonomiske tab, de risikerer også at miste forbrugernes tillid til deres brand og produkter.

Tidligere var det især luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er de fleste produktgrupper udsat for piratkopiering.

Læs hele rapporten her.
Mere om: kopivarer | MarkMonitor


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Creativ Company lander rekordstort overskud

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Ikea i nyt samarbejde om det smukke, grimme og vidunderlige i hjemmet

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

Dynekongen får sit eget museum

Nyhedsbrev

Kæder skruer op for kampen om de stadig færre unge faglærte

Rekrutterer nu langt flere direkte fra skolerne i konkurrence med de mindre virksomheder.

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Holstebro-virksomhed flytter til hovedstaden

Ilse Jacobsen dropper tv-iværksætterprojekt

Nye butikker er ikke det vigtigste for Søstrene Grene-direktør

Topchef sætter ind for at bevare 'søsterånden' efter hurtig fordobling af medarbejderstaben

Kähler åbner Smuk-restaurant

Konkursramt bolighus kører videre

Lokal trælast genåbnet med nyt fokus

Brillesmeden lukker

Blomsterbutik lukker: Det er både trist og vemodigt

Storcenter skifter ejer

Den nye ejer står bag snart 17 shoppingcentre i Danmark.

Møbelvirksomhed splitter salget op

Opruster på det danske detailmarked. Henter erfaren møbelsælger hos Muuto

Computerproducent genanvender skrottet plast

Dynekonge udvider syd for grænsen

Køkkenkoncern køber Svane Køkkenet i Aabenraa

Coop laver fem Kvickly til SuperBrugsen

Ombygning i millionklassen.

Se tallene: Omsætningen løb fra resultatet hos Egetæpper

Oveskuddet stod i stampe hos Herning-virksomheden

IKEA omstiller til en ny virkelighed med øget e-handel

Ro's Torv tilføjer elektronikbutik

Opkøb åbner Kina for møbelgigant

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Fire kapitalfonde byder på Tiger

Makkerpar følger drømmen om at sælge designmøbler 

Duo barsler med nyt jysk møbelhus

Svanen finder vej til Flüggers træbeskyttelse

Ree-millioner til Bagger-glas

Daells Bolighus flytter 32 kilometer nordpå

Møbelkæde rykker ind i Jylland

Erhvervsliv vil have kontrol med kopivarer i lufthavne

Svanen finder vej til Flüggers træbeskyttelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

En vare uden foto er som en vare uden pris: Ret svær at sælge

Send til en kollega

0.244