23948sdkhjf

Forældre ønsker hjælp til at undgå skadelig kemi

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mere end 8 ud af 10 forældre vil gerne blive bedre til at undgå skadelig kemi, når de køber produkter til sig selv - og lige så mange efterspørger viden og inspiration til, hvad de kan gøre.

Mens mange forældre med små børn allerede gør en aktiv indsats for at styre uden om skadelig kemi i produkter til deres børn, føler de sig til gengæld udfordret, når det handler om produkter til sig selv.

Ifølge en ny undersøgelse*, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, vil 84 pct. af danske forældre med børn mellem 0 og 6 år gerne blive bedre til at undgå skadelig kemi, når de køber produkter til sig selv.

Det fortæller Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.

79 pct. efterspørger mere viden og inspiration til, hvordan de kan undgå den skadelige kemi.

- Mange børnefamilier lever en travl hverdag, hvor forældrene let kan komme til at glemme at passe på sig selv - og det er sandsynligvis en del af forklaringen på, at 8 ud af 10 forældre ikke synes, at de har tilstrækkeligt fokus på skadelig kemi, når det handler om produkter til sig selv. Det er til gengæld positivt, at så mange er motiveret til at øge fokus og efterspørger mere viden og inspiration, siger Charlotte Rajsager, chef for Marketing og Kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Et af de nemmeste og bedste redskaber til at styre uden om den skadelige kemi er at vælge produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Læs også: Minister advarer om farligt legetøj fra internethandler

De lever nemlig op til skrappe miljø- og kemikaliekrav. Samtidig kender 98 % af forældrene med små børn i forvejen Svanemærket.

Derfor lancerer Miljømærkning Danmark i dag en kampagne, der sætter fokus på forældrerollen - og på de valg, som forældre træffer for sig selv og deres børn.

- Mange forældre bruger allerede Svanemærket til at styre uden om skadelig kemi til deres børn - og samme redskab kan de bruge til sig selv, for udvalget er i dag meget, meget stort. I vores nye kampagne sætter vi derfor fokus på forældrerollen, og via film og nye temasider giver vi gode råd til, hvordan man kan få bedre kemi i hverdagen og inspiration til en bæredygtig livsstil, fortæller Charlotte Rajsager.

Læs også: Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

Kampagnen "Dit valg i dag betyder alverden i morgen" kører i uge 16-18 og bliver bl.a. bakket op af 11 dagligvarekæder.

Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 15.000 produkter og serviceydelser - bl.a. plejeprodukter, vaskepulver, madpapir, tekstiler, byggeprodukter, møbler, bilvaskehaller, hoteller og boliger.

Alene indenfor pleje- og hygiejneprodukter er der samlet set mere end 3.000 svanemærkede produkter at vælge imellem, bl.a. ansigtspleje, barberskum, bind og tamponer, hårpleje og styling, kropspleje, makeup, selvbruner, solcreme og tandpasta.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Regeringen vil redde landapoteker med Robin Hood-model

Sundhedsminister vil hjælpe de nødlidende apoteker i landområderne med penge fra byapoteker med overskud.

Pludselig fik Sport 24 en falsk medejer

- Vi er rystede over, at dette kan ske. Det er virkelig en mærkelig sag, siger direktør for kæden.

Truede landapoteker kan øge ulighed i sundhed

Den nuværende økonomimodel for apoteksdriften truer med at trække tæppet væk under landapotekerne.

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

Nyhedsbrev

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Matas opjusterer efter fantastisk julesalg

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Fairtrade-produkter buldrer frem

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

Apoteker melder om fordobling af salg af cremer mod fnat

Britisk fitnesskæde køber Fitness World

PureGym har offentliggjort en købsaftale på den største fitnesskæde i Danmark, Fitness World.

Danskerne køber mere bæredygtigt sexlegetøj

Sportmaster vil udfordre danskerne med ny app

Salling Group og Matas er med til at bekæmpe digital svindel

Flere detailvirksomheder deltager i samarbejdet om ny anti-svindel-app sammen med blandt andet Politiet og Nets.

1

Lokal Sport 24 vil stoppe misforståelser: Vi får ingen penge fra nethandel

Matas: 100 nyansættelser på rekordtid

Black friday: Hvert fjerde tilbud er falsk

Der snydes især med kogeplader og grilltilbehør. Se Pricerunners statistikker for black friday indtil videre.

Coop køber kæmpe logistik-center til over en halv milliard

Brillekæde vil skabe "Netflix for briller"

Få glitrende briller nytårsaften og røde briller til jul. Landsdækkende optikerkæde introducerer nu Netflix for briller.

Byggemarked knopskyder: Åbner tøjbutik med fodboldunivers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.187