23948sdkhjf

Dagligvaregigant nr. 1 på bæredygtighed

Undersøgelse kortlægger de mærker/virksomheder, som danskerne synes, gør mest for bæredygtighed. 202 er undersøgt - her er de 10 bedste.
Coop er den virksomhed, der gør mest for bæredygtigt forbrug i Danmark.

Det viser resultatet af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index, hvor 202 forskellige brands/mærker i Danmark er blevet vurderet.

Det fortæller Coop i en pressemeddelelse.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør et godt arbejde, når det gælder miljø- og klimaspørgsmål. Mens 43 procent synes, at kæden er god til sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsbetingelser.

- Vi er stolte over resultatet. Det er en anerkendelse af det mangeårige arbejde, vi har gjort inden for ansvarligt forbrug. En indsats der ikke kun er enkeltstående populære sager, men som omfatter alt fra økologiens gennembrud til mere "usynlige" områder som fjernelse af farlige stoffer i emballager, siger CSR-direktør Signe Frese, der i går fik overrakt prisen på vegne af Coop.

- Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på gruppeniveau og via sine kæder. Det har virkelig givet resultat, siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst ifølge de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Det er alle spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017.

Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere underskrevet opråbet.

Top 10 - Sustainable Brand Index 2018

1
Coop
Dagligvarebutikker

2
Urtekram
Dagligvarer

3
Friland
Dagligvarer

4
Thise
Dagligvarer

5
Rema 1000
Dagligvarebutikker

6
Lego
Møbler & indretning

7
SuperBrugsen
Dagligvarebutikker

8
Irma
Dagligvarebutikker

9
Tesla
Biler

10
Kvickly
Dagligvarebutikker

Coop er altså ikke alene nr. 1, men er også repræsenteret på Top 10 listen med yderligere tre af sine kæder, SuperBrugsen, Irma og Kvickly, og tre af sine centrale leverandører, Thise, Friland og Urtekram.

Coop har netop færdiggjort en ny strategi for ansvarlighed for de kommende tre år, der indebærer, at indsatsen vil blive forstærket yderligere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204