23948sdkhjf

Markant fald i danske øls alkoholstyrke

Bryggerierne satser på nydelse frem for beruselse - mere drikkevenlige øl vinder frem
Den gennemsnitlige alkoholprocent på nye øl fra danske bryggerier er faldet markant de seneste fire år. Det viser en analyse, som Beerticker har lavet for Bryggeriforeningen baseret på sin årlige liste over nye, danske øl.

I 2017 satte bryggerierne rekord med hele 1.622 nye øl. De mange nye øl havde en gennemsnitlig alkoholprocent på 6,33 %. Det er klart lavere end de 6,94 % i 2013, da der var et rekordhøjt gennemsnit. Siden er alkoholprocenten faldet til det laveste niveau i de 10 år, der er tal for.

Halvdelen af alle de nye øl i 2017 havde et indhold af alkohol på mindre end 6 %. I 2013 var andelen blot 43 %.

- Danske bryggerier satser på mere drikkevenlige øl, som man kan nyde uden at blive beruset. Desuden er der mere fokus på at tilbyde danskerne velsmagende, alkoholfri øl, så man eksempelvis kan nyde et par gode glas øl og køre bil bagefter, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Alkoholfrit salg mere end tredoblet

Tal fra Bryggeriforeningen viser således, at salget af alkoholfri øl er mere end tredoblet på tre år fra 938.700 liter i 2014 til 3.209.000 liter i 2017. Dermed udgør det nu 1,1 procent af det samlede ølsalg. Bryggeriforeningen forventer, at salget kan nå helt op imod fem procent.

Næsten hver tredje nye øl på markedet i 2017 har et indhold af alkohol på 5-5,9 %, og denne alkoholstyrke er dermed den mest populære.

Øl på 8 % og mere udgjorde blot 16,5 % af de mange nye øl i 2017. De seks stærkeste nye øl i 2017 var alle på 15 % - Imperial Stouts fra To Øl, WarPigs og Mikkeller. Fem af dem har endda optaget smag fra lagring på brugte egefade, som der tidligere har været spiritus i.

- De stærke øl er oftest nydeøl, der er så fyldige og smagfulde, at man kan nøjes med at dele en flaske, siger Niels Hald.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093