Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Læs også: Danskerne er de mest illoyale kunder i Europa

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte, siger Signe Frese.

Læs også: Tillykke med de 18 år - du er fyret

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Manuel fejl gav for gode fødselsdagspriser på Bilka.dk

Nu lover detailkæmperne at halvere deres madspil

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ og vil for første gang vise forbrugerne, hvor meget de smider ud.

Lidl lancerer app med digital kundeklub

Lidls nye app følger den digitale trend i detailbranchen, siger detailekspert Dorte Wimmer.

Netto åbner ny butik i Mørkøv

Tørken giver flottere juletræer i år

Jordbæryoghurt trukket tilbage over hele landet

Nyhedsbrev

150 danske Aldi-butikker skal flyttes eller udvides

Aldi Danmark har fået 200 millioner kroner fra Tyskland til at forandre en lang række butikker landet over.

Smukfests overskudsmad bliver til 6250 varierede måltider

Danskerne er de mest illoyale kunder i Europa

Supermarkederne kæmper nærmest forgæves om danskernes loyalitet.

Roundup-producent skal betale 1,9 milliarder til kræftsyg mand

Gadesalget i København er præget af en rå stemning

Omfanget af gadesælgere i København er femdoblet siden 2010. Konkurrencen er blevet rå med vold, trusler og hærværk, siger sælgere.

Mand accepterer fængselsstraf for røveri af seks øl

Drastisk prisfald på svin: Hver enkelt gris bliver solgt med underskud

Priserne er faldet med en fjerdedel på et år. Hjælpepakke kan ikke redde tabet, vurderer rådgiver.

Grønttorv lukker på grund af bøde efter 15 år

- Kommunen har drevet klapjagt på mig mere eller mindre gennem 15 år, siger indehaver.

Slikbutik solgte lattergas til unge

- Jeg har solgt dem, fordi leverandøren sagde, man kunne tjene godt på det, fortæller indehaver.

Sommer, sol og øl: Flere bryggerier sælger godt i varmen

Den rekordvarme sommer har gjort os tørstige. Så tørstige, at flere bryggerier melder om en markant fremgang i ølsalget sammenlignet med de forrige år.

New Zealand forbyder plastikposer i kamp for bedre miljø

Disse 5 varer hitter på nemlig.com denne sommer

Wally and Whiz indtager flere stormagasiner

1

Statsadvokaten dropper anke i sag om slikfusk for 22 millioner kroner

Stort slagteri hyrer 100 nye medarbejdere

Arla pumper 400 millioner kroner i sit guldæg

Vin-kæde åbner butik nummer 32

Tørken står til at koste landbruget 6,4 milliarder kroner

Lidl leverer maden til sæsonens mest vindende cykelhold

Kødproducenter vil også være kødfri

Giftigt mel tilbagekaldes

Just Eat vil også levere morgenmad

Coop tilbagekalder frikadellepølser på grund af gas

Lidl tilbagekalder hakkede tomater med basilikum - og plast

Heineken havde et stort hår i øllen i første halvår

Danskerne river rosé ned fra hylderne i sommervarmen

Brugs skal have ny uddeler

Borgmester: Burger King løfter hele nordbyen

Grænsebutikker kan ikke finde medarbejdere

Nordjysk proteinbutik solgt til norsk koncern

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Nogle gange det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Messetiden står for døren

Irsk personlig pleje virksomhed søger brands til salg i Irland

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

For mindre end 20 kr. om dagen kan du gøre trælse kø-kunder til tilfredse købe-kunder

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Strategi for din messe. - Er det virkelig nødvendigt?

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Tysk distributør af hår- og modeprodukter søger nye hårpleje produkter

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Lad os hjæpe dig klar til messen :)

Hvad kan vi gøre i forhold til korttidsfraværet?

Kampgejst og teamspirit hos Dansk Halbyggeri

Tid til en pause?

Gratis MorgenBriefing: Kunstig intelligens og dataetik

Onboarding - hvad er det? Fem gratis temamøder i hele landet

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

De små virksomheder har rystet krisen af sig

Virksomheder har potentiale til at spare tusindvis på telefonregninger

Flere med lav indkomst melder sig ud af a-kasser

Udkantsvirksomheder må spejde langt efter hurtigt internet

Send til en kollega

0.302