23948sdkhjf

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Læs også: Ny praksis: Forbudt at bruge andres design på reklamebilleder

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte, siger Signe Frese.

Læs også: Irma fjerner plastikbestik fra hylderne

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Butikker sjusker fortsat med håndkøbsmedicin: Sælger gammel medicin

Nu er der snart udsolgt af Fætter BR-butikker

Det har ikke taget lang tid af afhænde stort set alle lejemål fra Fætter BR-kæden.

1

Så meget betalte Salling Group for Fætter BR

Det har indtil nu været hemmeligt, hvor meget Salling Group skulle give for Fætter BR's lager og brand.

Lagkagehuset åbner butik nr 100 i New York

Massiv svindel knækker stor britisk bagerkæde

Patisserie Valerie har ikke kunnet få hjælp fra sine banker efter voldsom svindelsag. Dermed er kæden konkurs.

Veganersalg steg 30 procent i Salling Group

Nyhedsbrev

Dansk ingredienskoncern er kåret til verdens mest bæredygtige

Her er Danmarks bedst omtalte varemærker

Supermarkedskæde holder skansen som Danmarks bedst omtalte varemærke, men der er også nyheder i top 10.

Supermarked modtager Aarhus Kommunes Handicappris

Normal har hyret ny landechef fra Salling Group

Se listen: Her åbner de første nye Netto-butikker i 2019

Gennem hele året vil Netto åbne op imod 70 butikker med helt ny indretning og nyt fokus.

Madiværksættere får chancen hos Irma

Tidligere Silkeborg-købmand i vredt opgør med Dagrofa

Lægger sag an for syv millioner kroner.

Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

- Det kan vi lære af Big Mac-sagen

1

Coop skifter kødbakkerne ud med genbrugsplast

Supermarked slog salgsrekorder

Coop arbejder på planer for nyindkøbt bygning

Efter brand: Møbelbutik rykker ind i lukket dagligvarebutik

Varehus sejrer for andet år i træk

McDonald's mister eneret til kendt navn

Ny direktør: - Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med

Efter forsinkelse er ny SuperBrugsen åbnet

Lille og slidt Netto vokser sig større

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Ny varehuschef har fast blik på udviklingen

Butikker sætter gang i byggeriet i Ølgod

Lidl rykker ind i nyt park-kvarter

Dagli’Brugsen har gang i stor investering

Nye planer for Kvickly i Silkeborg

1

Meny-butikker overtages af konkurrent

Sunds har fået ny brugsuddeler

Partypølser tilbagekaldes efter metalfund

Royal Greenland lukker i Aalborg: 46 mister jobbet

Elever overtager styringen i Lidl

Coca-Cola lancerer ny smagsvariant

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis rapport til dig: Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

GEPIR – Stregkodernes gratis telefonbog

Pressemeddelelse: AMCS overtager Recy Systems

Forlæng levetiden og sikkerheden på din betalingsterminal - tjek: www.ctcoinshop.dk

Fokus på sourcingstrategi giver endnu flere kundefordele...

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offlin...

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Send til en kollega

0.215