23948sdkhjf

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

- Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene, siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

Læs også: FDB Møbler går i samarbejde med 20 design- og møbelhuse

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

- Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte, siger Signe Frese.

Læs også: Coop-formand: Vi går langt for at redde den sidste butik

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

FDB Møbler går i samarbejde med 20 design- og møbelhuse

Nu er FDB Møbler landsdækkende

Ny kampagne skal få Danmark til at handle lokalt

Coop-formand: Vi går langt for at redde den sidste butik

Ansvarlighed er blevet noget, alle dagligvarekæder må tage alvorligt. Det presser medlemsejede Coop på hjemmebane.

Løgismose Meyers klar med ny topchef

Han er hentet fra virksomhedens egen bestyrelse

Jyske sømandschips ligner et kæmpehit

Danske æg får nyt kvalitetsstempel mandag

Nyhedsbrev

Flere restauranter går konkurs trods stigende spiselyst

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Nyt Bilka-koncept betyder 30 nye arbejdspladser i Slagelse

Studie: Smag i e-cigaretter danner cocktail med ukendt virkning

Nestlé har solgt for 432 milliarder i år

Gærende gløgg kaldt retur

- Det er ikke gløgg, vi har fremstillet. Den bruser, siger Claus Skov.

Fire megatrends kan få forbrugerne til at bruge milliarder mere på mad

Analyse viser, at hvis producenterne satser benhårdt på fire megatrends, så vil forbrugerne lægge mange flere penge i supermarkederne de kommende år

Verdens største supermarkedskæde sparer 1,3 mia. kr. ved at skifte elpærer

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Vrimler med rotter ved købmandsruin: Nedrivning trukket i langdrag

For over tre måneder siden brændte købmandsbutikken i landsbyen Spørring mellem Randers og Aarhus. Borgerne er godt trætte af at se på købmandsruinen

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Bilka når madspildsmål 12 år før tid

Varehuskæden har halveret sit madspild. Varehuschef jubler.

Lille bager vil også være online

Madværkstedet nærmer sig udsolgt

Nu er juleræset i gang i butikkerne

- Jeg synes, det er håbløst og faktisk også respektløst, lyder det fra kunde.

Kalkunbryst og kylling tilbagekaldes efter bakteriefund

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Landbruget glæder sig over fantastisk efterår

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Bær kaldt tilbage efter fund af metalstykker

Konservative: En pakke smøger skal koste 60 kroner

Mikrobryggerier kæmper for livet

Fødevarefolk er på øko-fremstød i Berlin

Kødkoncern har købt et Arla-mejeri

Tør sommer har givet den dårligste høst i 35 år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

Energiledelse i nye klæder.

Isomasters Minibox kølerum

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Slagter Kirkeby går op i røg

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober ...

Send til en kollega

0.612