23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Østeuropa giver knaster for Carlsberg

Valutakursudsving og tilbagegang i Østeuropa sætter deres præg på Carlsbergs resultater for starten af 2018.

Carlsbergs omsætning faldt mærkbart i de første tre måneder af 2018. Valutakursudsving og et stækket salg i Østeuropa giver problemer.

Det viser regnskabet for første kvartal - de tre måneder, der sluttede med marts - som er offentliggjort tirsdag morgen.

- I det normalt lille kvartal leverede vi en organisk vækst på to procent.

- Væksten i specialøl og alkoholfrie drikkevarer såvel som den brede vækst i Asien er bevis for, at vores strategi virker, skriver administrerende direktør for Carlsberg Cees't Hart i regnskabet.

Den samlede omsætningen faldt med mere end en halv milliard kroner til 12,7 milliarder kroner i de første tre måneder af 2018.

Specielt Østeuropa gav knaster. Her faldt omsætningen for Carlsberg med markant 14 procent til 2,0 milliarder kroner. Både et fald i mængderne og valutaudsving gjorde en mærkbar forskel.

- Vores mængder steg i alle markeder undtagen Rusland. Nedgangen i Rusland var ramt af den generelle tilbagegang i ølmarkedet og hårde sammenligningstal.

- Faldet i vores markedsandel accelererede igennem året på grund af øget pres i PET-segmentet (store plastikflasker red.) efter restriktioner i segmentet indført 1. januar 2017, skriver Carlsberg.

Carlsberg kom ind i Rusland lige op til finanskrisen via milliardopkøbet af Scottish & Newcastle. Siden da ramte krisen og Ruslands tumultariske udvikling bryggeriet.

Også i Vesteuropa var der modvind for Carlsberg i starten af året. Her faldt omsætningen med omtrent 600 millioner kroner til 7,1 milliarder kroner.

- Faldet i mængderne i regionen var skabt hovedsageligt af tab af markedsandele i Storbritannien i Carlsbergs brands og lavere volumener i Polen grundet gennemførte prisstigninger, skriver Carlsberg.

Asien bringer lidt lys for Carlsberg i kvartalet med en pæn omsætningsvækst til 3,6 milliarder kroner.

- Stigningen i volumen var støttet af senere salg til festivalsæsonen i specielt Kina og Vietnam, skriver Carlsberg.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152