23948sdkhjf

Naturli’ Foods er først med dansk plantebaseret koldskål

Årligt spiser danskerne 12 mio. liter koldskål. Naturli’ Foods er nu på markedet med den første danskproducerede koldskål, som er 100 pct. plantebaseret.
Det er svært at nævne en mere ikonisk sommerspise end den gode, gamle koldskål.

Hver sommer har den haft sin faste plads i køleskabet landet over. 12 mio. liter koldskål bliver solgt om året – alene 9,1 mio. liter i højsæsonen.

Naturli’ Foods er først på markedet med en dansk produceret plantebaseret koldskål, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

- Sol og sommer er bare lig med koldskål. Koldskål er danskernes foretrukne sommerspise, så selvfølgelig skal den også kunne fås i en 100% plantebaseret version. Vi har brugt hele den kolde, lange vinter på at udvikle sommerens store hit i samarbejde med Coop, som også havde et stort ønske om at tilføje en plantebaseret koldskål til deres sortiment, siger Henrik Lund, direktør for Naturli’ Foods.

Planter er det nye sort
Den nye koldskål er fra 7. maj i alle Coops godt 1200 butikker landet over. Og den skiller sig ud både i indhold og udseende.

- Den nye koldskål er i sort karton, fordi vi mener, at planter er det nye sort. Vi har sendt køerne på sommerferie, sluppet hønsene fri og baseret vores nye koldskål på mandler i stedet for. Danskerne har sat gang i en vaskeægte madrevolution, hvor flere og flere gerne vil skifte animalske fødevarer ud med det plantebaserede. Den mandelbaserede koldskål er bare endnu et godt eksempel på fremtidens mange nye plantebaserede fødevarer, siger Henrik Lund.

Analysechef Lars Aarup fra Coop siger om udviklingen:

- Tendensen er klar. Forbrugerne er nysgerrige på fødevarer lavet på planter. Menukortet er blevet meget bredere, og mange har lyst til at prøve nye fødevarer. Mange – især yngre – går op i, hvad de spiser. Vi ved, at hensynet til egen sundhed, klima og dyrevelfærd er bevæggrunde for at spise mere plantebaseret. Nu kommer en så traditionsrig spise som koldskål lavet på planter. Det bliver spændende at følge modtagelsen.

Smagen er ikke til forhandling
Koldskålen er kendt for sin ikoniske smag. Derfor har hovederne været lagt i blød hele vinteren for at ramme den helt rigtige smag af dansk sommer.

- Alle elsker koldskål og har derfor en holdning til, hvordan den skal smage. Vi har gjort os meget umage med den gode smagsoplevelse i udviklingen af den nye variant. Den skal have fylde og være syrlig, og det har vi ramt med citron og æble, siger Henrik Lund, der forventer, at mange forbrugere vil vælge den nye koldskål til sommermåltidet.

Prisen bliver 17,95 kr. for en liter i vejledende udsalgspris, og koldskålen føres i alle Coops godt 1200 butikker landet over fra den 7. maj: Kvickly, SuperBrugsen, Fakta, Dagli’ Brugsen og Irma.

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141