23948sdkhjf

Coop.dk klar med kunstig intelligens i kampen mod madspild

For kunderne betyder det nemmere måltidsplanlægning og mindre madspild.
I en hverdag fyldt med stress og jag kan det være en udfordring at planlægge ugens aftensmåltider og handle ind til dem.

Nu lancerer Coop.dk MAD et nyt værktøj, Intelligente opskrifter, der gør det hele lidt nemmere, fortæller Coop i en pressemeddelelse.

Coop.dk MAD har indgået en aftale med svenske IT-virksomhed Northfork, der har udviklet et værktøj, som gør Coops enorme opskriftunivers

- Coop.dk MAD har haft døgnåbent på nettet siden 2016, og lige siden har vi hver eneste dag arbejdet for at optimere oplevelsen af at handle dagligvarer online. Vi ved, at det midt i en travl hverdag kan være svært at få tid til at planlægge ugens måltider og få handlet ind. Med Northforks løsning bliver de to handlinger optimeret, og vores kunder får en personlig og fleksibel madplan leveret til døren, forklarer Morten Viktor, kommerciel direktør i Coop.dk MAD.

Northfork omdanner opskrifterne til varenumre og forvandler dem til en intelligent madplan, der minimerer madspild med tilvalg, som er vigtige for den enkelte kunde – fx økologi, pris og allergier.

Køb kun det, du skal bruge
Ifølge en ny rapport fra Aarhus Universitet, ’Consumer Food Waste In Denmark’, har danske forbrugere et årligt madspild på 260.000 tons årligt.

Som noget helt nyt kan Coop.dk MADs intelligente opskrifter optimere kundernes indkøb på tværs af opskrifter.

Det betyder, at hvis en kunde fx skal bruge lime i to opskrifter til ugens måltider, så kan værktøjet regne ud, at man ikke behøver at købe en pakke lime to gange.

Derfor er værktøjet også er et vigtigt skridt i kampen mod madspild, forklarer Morten Viktor.

- I Coop arbejder vi aktivt for at reducere danskernes madspild. En stor del af at løfte den opgave handler om, at vi som forbrugere skal blive bedre til at få brugt de dagligvarer, vi handler ind og ikke købe mere, end vi har brug for. Den mulighed har vores kunder nu, når de handler hos os, siger han.

Northfork har i et par år leveret en lignende løsning til Coop i Sverige, og her er det blevet en stor succes og et populært supplement til måltidskasserne. En udvikling Northfork også forventer i Danmark.

- Ligesom i Sverige efterspørger de danske forbrugere i stigende grad inspiration til en varieret kost, indkøb og madlavning. Vi mener, at løsningen skal findes ved at kombinere den mest banebrydende teknologi på markedet med en af ​​de ældste fænomener i menneskets historie – opskriften, siger Robin Rendahl, adm. direktør og medstifter af Northfork.

Kunder og andre interesserede kan gå ombord i de intelligente opskrifter fra i dag kl. 12.00.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156