23948sdkhjf

Bryggerier holder fest uden alkohol

Alkoholfri øl er en voksende trend og indtægtskilde for bryggerier verden over

Mens verdens store bryggeri-koncerner i de senere år har været klemt af mindre - ja endda mikroskopiske - bryggerier, som har hugget store markedsandele i det lukrative segment for specialøl, så er alkoholfriøl måske en chance for de store til at vinde krigen om et nyt profitabelt marked; øl med ingen eller kun lidt alkohol - "low or no alcohol".

De alkoholfrie og -svage øl har været på markedet i mange år, men i de seneste tre år, er det tydeligt, at de store spillere for alvor er gået ind på det voksende marked. Danske Carlsberg viste i 2015 sine ambitioner om at få fat i alkoholfri kunder ved at introducere Carlsberg Nordic på hjemmemarkedet og Carlsberg 0,0 på det britiske marked.

Carlsbergs Nordic-øl, der er blevet markedsført flittigt på blandt andet TV, har været med til at booste det alkoholfrie øl-salg i Danmark samtidig med, at Folketinget i 2014 valgte at hæve alkoholgrænsen fra 0,1 procent til 0,5. Der er også kommet flere alkoholfrie ølmærker på det danske marked.

Det hele kan mærkes på forbruget, viser tal fra bryggeriforeningen. Salget af alkoholfri øl er steget med 19 procent til over ni millioner dåser og flasker. Set over tre år er der sket mere end en tredobling i salget.

- Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtigt godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Udfordring med smagen 
Trenden med de alkoholfri øl holder sig ikke til Danmark.

I januar sidste år introducerede det berømte irske bryggeri Guinness sin første alkoholfrie øl, Pure Brew, i Irland. Det kom efter, at alkoholindtaget blandt irerne er faldet med 25 procent siden 2025, ifølge Irish Times, og det er ikke mindst de yngre forbrugere, som drikker mindre alkohol.

Produktionsmæssigt gav udviklingen af øllet udfordringer, forklarer Guinness-ejer Diageo’s globale øl-chef ,Mark Sandys, men han er - ikke helt overraskende - rigtig godt tilfreds med resultatet.

- Den største udfordring for en brygger er at producere en øl med rigtig god smag uden alkohol, fordi de fleste af de ikke-alkoholiske øl på markedet indeholder et kompromis på grund af en måde, de er brygget på. Vi har gjort tingene anderledes og resultatet er en velsmagende pilsner, der er på højde med andre øl, sagde Mark Sandys til The Irish Times ved lanceringen af Pure Brew.

Året før - i 2016 - havde bryggeriet introduceret den alkohol-frie Guinness Zero i Indonesien.

Fire måneder efter Guinness’ introduktion af Pure Brew gik Heineken ind på markedet med en markant satsning med sin Heineken 0.0, som det hollandske bryggeri blandt andet bruger sit Champions League-sponsorat til at promovere i Europa. Og Heinekens brand-chef Gianluca Di Tondo lægger ikke skjul på, at alkoholfri øl bliver en vigtig kampplads de kommende år.

- Du kan forvente, at om 10-15 år vil dette være en verdensomspændende trend. Vi ønsker at gøre Heineken til det førende globale øl-mærke med 0.0, siger Gianluca Di Tondo til Reuters.

Heineken oplyste samtidig, at det alkoholfrie ølmarked vokser med ni procent årligt på det vigtige britiske marked.

Budweiser og Corona er med 
Verdens største bryggeri-koncern, Anheuser-Busch InBev, er også kommet på banen og lancerede alkoholfri versioner af både Budweiser og Corona i 2016. Anheuser-Busch InBev forudser, at den alkoholfrie øl vil udgøre svimlende 20 procent af bryggeriets produktion allerede i 2025.

Hvis de alkoholfrie øl ikke giver det buzz til forbrugerne, som dem med alkohol, så giver de til gengæld et ekstra buzz i bryggeriernes regneark - for lav-alkohol øl er ikke underlagt de samme afgifter som normale øl, så der kan blive større profitmargin til producenten, hvis de sælges til samme pris.

De alkoholfrie øl har traditionelt haft et dårligt ry smagsmæssigt - ligesom den heller ikke har været anset for at være ’cool’ at drikke, og så har den jo naturligvis heller ikke givet alkoholens ’feststemning’ til forbrugerne. Men ryet er ved at ændre sig.

Alkoholfri mikrobrygger 
Sidste år åbnede Nirvana-bryggeriet i London som Storbritanniens første alkoholfrie mikrobryggeri.

- Da jeg begyndte at tale om det med venner og investorer, spurgte de, om jeg har slået hovedet, siger Steve Dass til CNN - det var ham, der grundlagde Nirvana-bryggeriet.

Men Steve Dass’ bryggeri blev til virkelighed, og Nirvana Brewery kan sagtens finde kunder. Bryggeriet brygger nu 3.200 liter low og no-alkohol øl om ugen. Nirvana-øllene sælges blandt andet i den Amazon-ejede supermarkedskæde Whole Foods, som har specialiseret sig i at sælge fødevarer uden kunstige tilsætningsstoffer.

Heinekens chef for low og no-alcohol-øl, Jonnie Cahill, siger, at den alkoholfrie trend i høj grad kommer ’nedefra’ fra forbrugere, der ønsker at leve sundere, og ikke "oppefra’" af pres fra de store bryggerier.

- Dette er løsninger og produkter, som forbrugerne efterspørger, siger Jonnie Cahill til Fortune.com.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125