23948sdkhjf

Ny strategi og trecifret millioninvestering skal redde Matas

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Matas offentliggør i dag vækststrategien 'Et fornyet Matas', som skal vende de seneste års udvikling. - Vi skal være lettere på fødderne, siger direktør.

Over de næste fem år fordobler Matas investeringerne i kædens butikker og nethandel.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Vi vil over de næste fem år investere omkring 600 mio. kr. i at forny og omstille Matas. Det er det største investeringsprogram i Matas' historie, fortæller Matas' CEO, Gregers Wedell-Wedellsborg, som i dag lancerer strategien på selskabets kapitalmarkedsdag.

Han forklarer, at Matas bevidst vælger en offensiv strategi til at tackle udfordringerne.

- Matas er en sund og god virksomhed med mange styrker, men vi skal handle nu for at spille en større rolle i vores kunders hverdag fremover, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas investerer på nettet, men går også mod strømmen med investeringer i de fysiske butikker.

- Vi går efter at blive først, størst og bedst på nettet inden for vores felt med lynhurtig levering, Danmarks bredeste udvalg, og masser af gode tilbud. Derfor har vi lanceret dag-til-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:

- Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker. Det skal være mere sanseligt, mere personligt, og nemmere handle i Matas. Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker. Til gengæld er alle vores butikker i dag sunde, så vi har ikke aktuelle planer om at lukke butikker, siger Gregers Wedell-Wedellsborg

Læs også: Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Udover at investere i vækst, tager Matas også et greb om omkostningerne.

- Vi kan ikke spare os til succes, men vi skal være lettere på fødderne. Det betyder blandt andet, at vi skal øge brugen af teknologi for at frigøre mere tid til kunderne og sikre fair priser - ikke mindst til vores 1,5 mio. Club Matas medlemmer, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han ser det samtidig som en helt naturlig del af Matas' udvikling, at det høje serviceniveau i selskabets butikker fastholdes og udvikles.

- Vi har snakket med tusindvis af kunder og hørt deres mening. Og svarene er klare. Kunderne elsker at få gode råd og kompetent betjening i Matas - både i butikkerne og på nettet. Derfor vil vi værne om vores medarbejderes faglighed og styrke vores uddannelsesindsats, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der slår fast, at Matas aktionærer må indstille sig på, at der skal omsættes mere og investeres mere for at fastholde den gode indtjening.

Læs også: Fakta-direktør sat på plads af Peter Høgsted

- Matas' aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte. Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os - både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder - uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas' topchefs udmeldinger kommer på dagen, hvor selskabet har offentliggjort årsrapporten for 2017/18. Den viser en omsætning på 3,42 mia. kr. mod 3,46 mia. kr. året før. Overskuddet for det seneste år blev på 280 mio. kr. mod 339 mio. kr. året før.

- Tallene taler deres eget tydelige sprog. Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere for fortsat at levere de resultater, vores ejere forventer. Vi tror på, at vi med vækststrategien over de næste fem år kan øge Matas' omsætning med 300 til 500 mio. kr. fra de nuværende 3,4 mia. kr., siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Mere om: ledelse | Matas | strategi
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tre nye i spil til Præstø Apotek

Bornholmsk brillebutik med vokseværk

Salling Group trækker t-shirts tilbage efter kopianklager

Ilse Jacobsen slæber tøjkæde i retten

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Topchef klar til at lukke Matas-butikker

Nyhedsbrev

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Amazon vil sælge billige hudplejeprodukter med eftertragtede ingredienser

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Matas-kunder støtter voldsramte kvinder med en lille halv million

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

Helsam søger ny kædedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og plano...

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Send til en kollega

0.209