23948sdkhjf

Ny strategi og trecifret millioninvestering skal redde Matas

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Matas offentliggør i dag vækststrategien 'Et fornyet Matas', som skal vende de seneste års udvikling. - Vi skal være lettere på fødderne, siger direktør.

Over de næste fem år fordobler Matas investeringerne i kædens butikker og nethandel.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Vi vil over de næste fem år investere omkring 600 mio. kr. i at forny og omstille Matas. Det er det største investeringsprogram i Matas' historie, fortæller Matas' CEO, Gregers Wedell-Wedellsborg, som i dag lancerer strategien på selskabets kapitalmarkedsdag.

Han forklarer, at Matas bevidst vælger en offensiv strategi til at tackle udfordringerne.

- Matas er en sund og god virksomhed med mange styrker, men vi skal handle nu for at spille en større rolle i vores kunders hverdag fremover, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas investerer på nettet, men går også mod strømmen med investeringer i de fysiske butikker.

- Vi går efter at blive først, størst og bedst på nettet inden for vores felt med lynhurtig levering, Danmarks bredeste udvalg, og masser af gode tilbud. Derfor har vi lanceret dag-til-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:

- Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept - og åbne nye butikker. Det skal være mere sanseligt, mere personligt, og nemmere handle i Matas. Vi kan også se muligheder i at lægge mindre butikker sammen til større og mere attraktive butikker. Til gengæld er alle vores butikker i dag sunde, så vi har ikke aktuelle planer om at lukke butikker, siger Gregers Wedell-Wedellsborg

Læs også: Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Udover at investere i vækst, tager Matas også et greb om omkostningerne.

- Vi kan ikke spare os til succes, men vi skal være lettere på fødderne. Det betyder blandt andet, at vi skal øge brugen af teknologi for at frigøre mere tid til kunderne og sikre fair priser - ikke mindst til vores 1,5 mio. Club Matas medlemmer, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han ser det samtidig som en helt naturlig del af Matas' udvikling, at det høje serviceniveau i selskabets butikker fastholdes og udvikles.

- Vi har snakket med tusindvis af kunder og hørt deres mening. Og svarene er klare. Kunderne elsker at få gode råd og kompetent betjening i Matas - både i butikkerne og på nettet. Derfor vil vi værne om vores medarbejderes faglighed og styrke vores uddannelsesindsats, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der slår fast, at Matas aktionærer må indstille sig på, at der skal omsættes mere og investeres mere for at fastholde den gode indtjening.

Læs også: Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

- Matas' aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte. Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os - både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder - uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas' topchefs udmeldinger kommer på dagen, hvor selskabet har offentliggjort årsrapporten for 2017/18. Den viser en omsætning på 3,42 mia. kr. mod 3,46 mia. kr. året før. Overskuddet for det seneste år blev på 280 mio. kr. mod 339 mio. kr. året før.

- Tallene taler deres eget tydelige sprog. Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere for fortsat at levere de resultater, vores ejere forventer. Vi tror på, at vi med vækststrategien over de næste fem år kan øge Matas' omsætning med 300 til 500 mio. kr. fra de nuværende 3,4 mia. kr., siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Mere om: ledelse | Matas | strategi
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Normal åbner butik på Christianshavn

Nu sælger Louis Nielsen næsten halvdelen af alle briller i Danmark

Optikerkæden Louis Nielsen præsterer optikerbranchens første milliardomsætning og nærmer sig halvdelen af det danske brillesalg.

Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem

Tyske Adidas har øget sit salg med omkring fem procent det seneste år med fremgang i Asien og USA.

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Nyhedsbrev

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Ansatte i sportskæde blev straffet med isvand midt om natten

Nordens største forhandler af skiudstyr og sportstøj sendte ansatte på "krigsskole", hvor de blev straffet med isvand og manglende måltider.

Zalando får kun lidt ud af voldsom salgsvækst

Problemer med medicin i restordre bør kulegraves

Meget tyder på, at problemer med medicin i restordre er stigende.

Magasin fordobler websalget i Aalborg

Matas har fået makeover i Fredericia

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Nu kan recepten fornyes direkte på apoteket

Første kunde-til-kunde-basar i Danmark – webshop tager nye metoder i brug

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Send til en kollega

0.163