Vær varsom med kolleger på sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tænk over, hvad du deler, hvis du bliver venner med chefen eller kollegerne på sociale medier. Og sorter i, hvilke medier du bruger til hvad.

Bikinibilleder, børnenumser eller brok over chefen.

Læs også: Sådan klarer de danske virksomheder sig på Facebook

Man skal tænke over, hvad man deler på sociale medier, hvis man er venner med chefen eller kollegerne.

Og faktisk siger en tredjedel af danskerne, at de ikke bryder sig om at være Facebook-venner med kollegerne, mens en tredjedel er i tvivl. Det viser en Epinion-undersøgelse, som Business Danmark står bag.

- Vi får mange spørgsmål fra vores medlemmer om, hvad den rigtige adfærd på sociale medier er. Og det er noget, mange oplever som et problem, siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark.

Det kan være folk, der får en anmodning fra en chef, de ikke har lyst til at være Facebook-venner med. Eller folk, der kommer i problemer på grund af noget, de har delt.

Læs også: Store kæder lader lokale tage ordet på Facebook

Derfor er Kasper Rubæks første råd at sætte sig ind i arbejdspladsens retningslinjer for sociale medier.

- Og hvis der ikke er nogen, kan man opfordre til: Skulle vi lige blive enige om nogle, siger han.

Tænk også over, at det, du deler, bliver en del af dit varemærke. LinkedIn kan eksempelvis være et godt udstillingsvindue, men det kan samtidig få dig i fedtefadet, hvis du skriver noget dumt - fordi det er synligt for alle, siger Kasper Rubæk.

Derfor kan det være klogt at sortere i, hvilke sociale medier du bruger til hvad, siger Nicolai Hæggelin, der er grundlægger af Digital Works og arbejder med digitale medier.

Læs også: Virksomheder spammer på Facebook

- Og her plejer vi at sige til folk, at LinkedIn er perfekt til arbejdsrelaterede kontakter, mens Facebook er perfekt til de private, siger han.

Uanset hvilket socialt medie du deler noget fra, kan det være en god lakmusprøve at tænke over, om det også er noget, du ville sige i det offentlige rum, siger Nicolai Hæggelin.

- Ville du stille dig op på en ølkasse, tage en mikrofon og råbe det ud, så rigtigt mange kan høre det? Og hvis du tænker: Det har jeg faktisk ikke lyst til, hvorfor har du så lyst til at gøre det på sociale medier?, siger han.

Undlad også at dele indhold, der er vredt, uovervejet eller fuld af stavefejl. Og vær varsom med emner som politik, religion eller ironi.

Læs også: Datatilsynet: Nu hæfter I alle for Facebooks fejltrin

- Det er ikke, fordi man skal være paranoid. Men jeg synes, der efterhånden er så mange eksempler, hvor folk efterfølgende må trække i land, fordi det egentlig ikke var ment sådan, siger han.

Tænk også over, om dit opslag beriger eller irriterer modtagerne.

- Og hvis man er forbundet med sin chef eller sine kunder, hvilken værdi har det så for dem at se, hvilke sko du har købt, siger Nicolai Hæggelin.

Fakta: Kolleger og sociale medier

- 51 procent af danskerne er forbundet med kolleger på Facebook, mens 21 procent er det på LinkedIn.

- 12 procent af os har oplevet en kollega optræde pinligt på sociale medier.

Læs også: Nyt Matas-univers for de unge

- En tredjedel af danskerne kan godt lide at være venner med kollegerne på sociale medier, en tredjedel er i tvivl, og den sidste tredjedel kan ikke lide det.

Kilde: Epinions Danmarkspanel, Business Danmark.

/ritzau fokus/

Mere om: sociale medier


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Ilva og Idémøbler lægges sammen

47 medarbejdere enten mister deres arbejde eller vil blive tilbudt ny funktion.

Rema 1000 hitter også hos de unge

Rema 1000 har det mest positive omdømme af alle dagligvarekæder blandt unge, konkluderer Yougov.

1

Mand amok i Meny-butik

Mand fik nej til at veksle stor pengeseddel og kastede derefter varer efter ekspedienten.

Ny formand hos Dansk Cater: Vi fortsætter uændret

Tøjsalget trak detailsalget op i august efter sløj juli

Handelsstrøget Strædet i Køge fylder 1 år

Nyhedsbrev

Digital betaling sparer samfundet for milliarder

HK: De unge er fortsat udsatte på arbejdsmarkedet

Nye tal viser, at mange unge løfter for tungt eller slet ikke er klar over, hvordan de skal undgå arbejdsskader.

Direktør tror på Tvilums fremtid

Foodservicebranchen vokser videre

Stor detailpris til 35-årig boghandlerelev fra Aarhus

Camilla Pejtersens idéer til at få 12-16-årige til at komme mere i boghandlen Kristian F. Møller i Aarhus har vakt opmærksomhed i branchen.

Heinz er på vej med Mayochup

Frugtfirma udvider ejerkredsen

Hørholm og Kokkedal i strid om ny Jysk-forretning

Handelsforeninger i Hørsholm er bange for ny Jysk i udkanten af Kokkedal og forsøger nu at gå via kommunen. For kan Jysk kaldes en pladskrævende forretning, eller er sortimentet af nips for stort?

Store virksomheder vil i seng med iværksættere

Jollyroom udvider lageret til 65.000 kvm

Landbruget: Misvisende at sammenligne kød og rygning i kampagne

Kenni kan ikke blive økologisk landmand: Markedet er mættet

Politi: 14-årig pige blev voldtaget på toilet i Fisketorvet

Ugens grin: Den ansvarsfulde medarbejder

Uroplaget center skal rives ned

For nyligt smadrede en stor gruppe unge et pizzeria i Frydenlund Centret i Aarhus. Nu skal centret rives ned og erstattes af boliger.

Kampagne fra vegetarer sammenligner kød med cigaretter

Firma bag måltidskasser vil have danskerne til at skære ned på kødet og tilbyder professionel hjælp.

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

Nu bygger Ikea-familien boliger i Danmark

Ikano Boligs første projekt på dansk jord opføres i Greve – med lokalt Ikea-varehus på sidelinjen

Dansk elcykel slår crowdfunding-rekord

Billeder: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Politiker vil have to timers gratis parkering i Randers

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Trump varsler ny toldstats på 6.000 kinesiske varer

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Kvickly i Odensebydelen Dalum solgt

Danske unge: E-smøger er yt

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

”Der er en helt anden ro i vores lokaler nu”

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Så er vinderne af Danish Retail Award 2018 fundet!

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Alle har ret til friske frikadeller

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Hollandsk engrosvirksomhed med salg af trælegetøj og skolemøbler, søger nye mærker

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Skab tillid med klima ikon

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.232