Vær varsom med kolleger på sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tænk over, hvad du deler, hvis du bliver venner med chefen eller kollegerne på sociale medier. Og sorter i, hvilke medier du bruger til hvad.

Bikinibilleder, børnenumser eller brok over chefen.

Læs også: Datatilsynet: Nu hæfter I alle for Facebooks fejltrin

Man skal tænke over, hvad man deler på sociale medier, hvis man er venner med chefen eller kollegerne.

Og faktisk siger en tredjedel af danskerne, at de ikke bryder sig om at være Facebook-venner med kollegerne, mens en tredjedel er i tvivl. Det viser en Epinion-undersøgelse, som Business Danmark står bag.

- Vi får mange spørgsmål fra vores medlemmer om, hvad den rigtige adfærd på sociale medier er. Og det er noget, mange oplever som et problem, siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark.

Det kan være folk, der får en anmodning fra en chef, de ikke har lyst til at være Facebook-venner med. Eller folk, der kommer i problemer på grund af noget, de har delt.

Læs også: Nyt Matas-univers for de unge

Derfor er Kasper Rubæks første råd at sætte sig ind i arbejdspladsens retningslinjer for sociale medier.

- Og hvis der ikke er nogen, kan man opfordre til: Skulle vi lige blive enige om nogle, siger han.

Tænk også over, at det, du deler, bliver en del af dit varemærke. LinkedIn kan eksempelvis være et godt udstillingsvindue, men det kan samtidig få dig i fedtefadet, hvis du skriver noget dumt - fordi det er synligt for alle, siger Kasper Rubæk.

Derfor kan det være klogt at sortere i, hvilke sociale medier du bruger til hvad, siger Nicolai Hæggelin, der er grundlægger af Digital Works og arbejder med digitale medier.

Læs også: Matas henter forstærkning i modebranchen

- Og her plejer vi at sige til folk, at LinkedIn er perfekt til arbejdsrelaterede kontakter, mens Facebook er perfekt til de private, siger han.

Uanset hvilket socialt medie du deler noget fra, kan det være en god lakmusprøve at tænke over, om det også er noget, du ville sige i det offentlige rum, siger Nicolai Hæggelin.

- Ville du stille dig op på en ølkasse, tage en mikrofon og råbe det ud, så rigtigt mange kan høre det? Og hvis du tænker: Det har jeg faktisk ikke lyst til, hvorfor har du så lyst til at gøre det på sociale medier?, siger han.

Undlad også at dele indhold, der er vredt, uovervejet eller fuld af stavefejl. Og vær varsom med emner som politik, religion eller ironi.

Læs også: Lidl er første dagligvarekæde med 250.000 fans på Facebook

- Det er ikke, fordi man skal være paranoid. Men jeg synes, der efterhånden er så mange eksempler, hvor folk efterfølgende må trække i land, fordi det egentlig ikke var ment sådan, siger han.

Tænk også over, om dit opslag beriger eller irriterer modtagerne.

- Og hvis man er forbundet med sin chef eller sine kunder, hvilken værdi har det så for dem at se, hvilke sko du har købt, siger Nicolai Hæggelin.

Fakta: Kolleger og sociale medier

- 51 procent af danskerne er forbundet med kolleger på Facebook, mens 21 procent er det på LinkedIn.

- 12 procent af os har oplevet en kollega optræde pinligt på sociale medier.

Læs også: Falsk Facebook-opslag lukkede Kvickly

- En tredjedel af danskerne kan godt lide at være venner med kollegerne på sociale medier, en tredjedel er i tvivl, og den sidste tredjedel kan ikke lide det.

Kilde: Epinions Danmarkspanel, Business Danmark.

/ritzau fokus/

Mere om: sociale medier


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lukning af Lillebæltsbro koster erhvervsdrivende dyrt

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Veninder åbner kage- og indretningsbutik

Koncert og rundstykker til Bilkas åbningsfest

Creativ Company lander rekordstort overskud

Mors idé: Mekaniker åbner en kjolebutik

Nyhedsbrev

Garager kan blive til Rema 1000

Tøjbutik blev tømt lynhurtigt

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Knivbevæbnet røver truede personale i Lidl - smed kniv og penge fra sig

Meny-butik er gået konkurs

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Spar-købmand fordobler omsætningen

Købmandsbutik i vante rammer efter loftuheld

Købmand lukker, hvis det kikser med køber

Rema 1000 udvider med 300 kvadratmeter

Grænsehandel holder nu åbent døgnet rundt

Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Tre medarbejdere køber sig ind i Flammen

Sådan passer du på dit betalingskort på ferien

Spar Klitmøller udvider for millioner

Spar Klitmøller næsten fordobler arealet, når købmand Mikael Konradsen udvider butikken.

Skuffede aktionærer vender ryggen til Matas

Matas-aktien er halveret siden sidste sommer. Ambitiøs investeringsplan har ikke vendt udviklingen.

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Street food klar i Fredericia

Roskilde Festival tilbyder fodbehandling til pantsamlere

Dynekongen får sit eget museum

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Frikadellepølsegas værre end først antaget

It-kriminelle udnytter arbejdsmailen i ferien

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Dansk modekæde iværksætter redningsplan

Svindlede med MobilePay: Skole-elever meldte sig selv

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Solrig maj sendte detailsalget opad

Maj slår alle pant-rekorder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Med Mix & Match hjælper du dine kunder med at designe deres kontakter

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

En vare uden foto er som en vare uden pris: Ret svær at sælge

Effektivt kø management i Lagkagehusets butikker

Frederik er udlært elektriker hos EL:CON i Grenaa

Nye kabeltromler til fagfolk og seriøse gør-det-selv'ere

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra ...

Send til en kollega

0.203