23948sdkhjf

Vær varsom med kolleger på sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tænk over, hvad du deler, hvis du bliver venner med chefen eller kollegerne på sociale medier. Og sorter i, hvilke medier du bruger til hvad.

Bikinibilleder, børnenumser eller brok over chefen.

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Man skal tænke over, hvad man deler på sociale medier, hvis man er venner med chefen eller kollegerne.

Og faktisk siger en tredjedel af danskerne, at de ikke bryder sig om at være Facebook-venner med kollegerne, mens en tredjedel er i tvivl. Det viser en Epinion-undersøgelse, som Business Danmark står bag.

- Vi får mange spørgsmål fra vores medlemmer om, hvad den rigtige adfærd på sociale medier er. Og det er noget, mange oplever som et problem, siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark.

Det kan være folk, der får en anmodning fra en chef, de ikke har lyst til at være Facebook-venner med. Eller folk, der kommer i problemer på grund af noget, de har delt.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Derfor er Kasper Rubæks første råd at sætte sig ind i arbejdspladsens retningslinjer for sociale medier.

- Og hvis der ikke er nogen, kan man opfordre til: Skulle vi lige blive enige om nogle, siger han.

Tænk også over, at det, du deler, bliver en del af dit varemærke. LinkedIn kan eksempelvis være et godt udstillingsvindue, men det kan samtidig få dig i fedtefadet, hvis du skriver noget dumt - fordi det er synligt for alle, siger Kasper Rubæk.

Derfor kan det være klogt at sortere i, hvilke sociale medier du bruger til hvad, siger Nicolai Hæggelin, der er grundlægger af Digital Works og arbejder med digitale medier.

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

- Og her plejer vi at sige til folk, at LinkedIn er perfekt til arbejdsrelaterede kontakter, mens Facebook er perfekt til de private, siger han.

Uanset hvilket socialt medie du deler noget fra, kan det være en god lakmusprøve at tænke over, om det også er noget, du ville sige i det offentlige rum, siger Nicolai Hæggelin.

- Ville du stille dig op på en ølkasse, tage en mikrofon og råbe det ud, så rigtigt mange kan høre det? Og hvis du tænker: Det har jeg faktisk ikke lyst til, hvorfor har du så lyst til at gøre det på sociale medier?, siger han.

Undlad også at dele indhold, der er vredt, uovervejet eller fuld af stavefejl. Og vær varsom med emner som politik, religion eller ironi.

Læs også: Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

- Det er ikke, fordi man skal være paranoid. Men jeg synes, der efterhånden er så mange eksempler, hvor folk efterfølgende må trække i land, fordi det egentlig ikke var ment sådan, siger han.

Tænk også over, om dit opslag beriger eller irriterer modtagerne.

- Og hvis man er forbundet med sin chef eller sine kunder, hvilken værdi har det så for dem at se, hvilke sko du har købt, siger Nicolai Hæggelin.

Fakta: Kolleger og sociale medier

- 51 procent af danskerne er forbundet med kolleger på Facebook, mens 21 procent er det på LinkedIn.

- 12 procent af os har oplevet en kollega optræde pinligt på sociale medier.

Læs også: Modevirksomhed fik 6000 influencer-ansøgninger på få timer

- En tredjedel af danskerne kan godt lide at være venner med kollegerne på sociale medier, en tredjedel er i tvivl, og den sidste tredjedel kan ikke lide det.

Kilde: Epinions Danmarkspanel, Business Danmark.

/ritzau fokus/

Mere om: sociale medier
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Mandalay har slået rødder i det jyske

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Bauhaus klar til at indtage Slagelse

Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

Forbrugere vægter værdier og bæredygtighed over pris og bekvemmelighed, viser ny undersøgelse.

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

Stark gør klar til at flytte ind hos Silvan

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Regeringen vil redde landapoteker med Robin Hood-model

Sundhedsminister vil hjælpe de nødlidende apoteker i landområderne med penge fra byapoteker med overskud.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Virksomheder jagter lærlinge til DM i Skills

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Svane Køkkenet henter tidligere direktør fra Multiform

Bygma udnævnt som årets læreplads

Pludselig fik Sport 24 en falsk medejer

- Vi er rystede over, at dette kan ske. Det er virkelig en mærkelig sag, siger direktør for kæden.

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Truede landapoteker kan øge ulighed i sundhed

Den nuværende økonomimodel for apoteksdriften truer med at trække tæppet væk under landapotekerne.

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Bilsalget sætter rekord: Større biler og SUV'er trækker op

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Økonomisk opsving er med til at give færre dårlige betalere

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Flere folk på arbejdsmarkedet: Ledigheden står stille

2

Sonos sagsøger giganten Google

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.14