23948sdkhjf

- Fødevareproducenter skal betale uhyrlige summer

De er presset af store detailkæders tårnhøje bøder ved tilbagetrækning af produkter.
I FødevareDanmark, som er brancheorganisation for landets små og mellemstore fødevarevirksomheder, ser man med bekymring på de aftaler, som fødevarevirksomhederne tvinges ind under, hvis de vil sælge deres produkter til de store detailkæder som Dansk Supermarked og Coop.

Seneste tiltag – betaling af store bøder, hvis leverandørens produkt skal tilbagetrækkes fra butikkerne – får FødevareDanmark til at kalde på rimelighed.

- Bøderne er ude af proportioner. Det har karakter af dummebøder, hvor de store anvender deres magt til at kræve noget urimeligt af de små, siger Leif Wilson Laustsen, formand for FødevareDanmark.

En trussel mod forretningen
I FødevareDanmark har man således over de seneste måneder fået henvendelser fra flere mellemstore virksomheder, som er blevet pålagt bøder i størrelsesordenen fra 60.000 og helt op til 240.000 kroner, oplyser organisationen.

- Vi anfægter på ingen måde, at fødevareproducenter skal bøde for en tilbagetrækning. Hvis deres produkt af den ene eller den anden grund ikke lever op til Fødevarestyrelsens krav, skal de selvfølgelig betale for det, og også for den udgift, som det påfører detailkæden at informere sine butikker om tilbagetrækningen. Men det kan aldrig beløbe sig til de uhyrlige summer, som vi ser i dag, siger Leif Wilson Laustsen.

Et eksempel er en fødevareproducent, som kom til at betale 236 gange 250 kr. – altså 60.000 kr. 250 kr. for hver enkelt mail, som Coop sendte afsted til sine Brugsen-forretninger. Leif Wilson Laustsen er bekymret for konsekvenserne af udviklingen:

Frygt

- Det kan betyde, at der er mindre fødevareproducenter, som simpelthen ikke tør indgå aftaler med de store detailkæder af frygt for, hvad en eventuel tilbagetrækning kan koste, siger han.

De store bødepålæg kommer i forlængelse af en anden problematik, som FødevareDanmark tidligere har påpeget, nemlig de "urimeligt lange betalingsfrister" på helt op til 90 dage, som detailkæderne kræver af deres underleverandører. Det presser de små fødevareproducenter på likviditeten.

- Detailkæderne må indse, at de ikke kan agere på den her måde over for de mindre leverandører, hvis produkter de store supermarkeder ønsker på hylderne. Det er ikke fair samhandel, og i sidste ende går det ud over forbrugerne, da de mindre producenter ikke har råd til at indgå aftaler med de store kæder og i stigende grad afstår fra at gøre det, siger Leif Wilson Laustsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078