23948sdkhjf

Ulige konkurrence på nettet koster danske arbejdspladser

Frihandel og konkurrence er godt, men det skal være på fair og lige vilkår, siger Dansk Erhverv.

Danskerne er blandt de flittigste i EU til at e-handle, og vi køber lige så gerne i udenlandske netbutikker som i danske.

Sidste år rundede e-handlen 123 milliarder kroner, og hver tredje krone blev lagt i en udenlandsk netbutik.

Sidste år modtog Post Nord 10 millioner forsendelser alene fra Kina, hvilket svarer til 27.397 forsendelser hver eneste dag året rundt.

HK Handel og Dansk Erhverv er tilhængere af frihandel og konkurrence, men det skal være på fair og lige vilkår, skriver Per Tønnesen, sektorformand i HK-Handel, og Laurits Rønn, direktør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

- Vi ser med stigende bekymring på, at danske virksomheder udkonkurreres af udenlandske netbutikker, som ikke betaler den lovpligtige moms og ikke efterlever reglerne for produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse. De slipper afsted med det, fordi reglerne ikke er fulgt med tiden, og fordi kontrollen i Danmark er så godt som ikke-eksisterende, når det handler om privates e-handel. Det koster arbejdspladser og velfærd i Danmark, og der er brug for politisk handling, hvis udviklingen skal vendes, skriver de.

Momsbagatelgrænse giver incitament til snyd

Post Nord oplyser, at halvdelen af de kinesiske forsendelser har en angivet værdi på under 80 kroner, som er den gældende bagatelgrænse for, hvornår der skal betales moms af forsendelser fra tredjelande uden for EU.

Hvorvidt det er rigtigt vides ikke, for der er ingen kontrol med det.

Rigsrevisionen kritiserede i december SKAT for at have det laveste kontrolniveau i EU med import fra 3. lande.

- Vi tillader os en velbegrundet tvivl. Flere netsider reklamerer nemlig åbent med, at ”under én procent af vores forsendelser” stoppes i tolden. De lover ”momsfri garanti”, hvor de betaler moms, told og importafgift, hvis forsendelsen mod forventning stoppes, skriver Per Tønnesen og Laurits Rønn.

Den svenske regering fjernede efter pres fra Svensk Handel og svensk fagbevægelse momsbagatelgrænsen fra 1. marts i år, så der nu skal betales moms af hele værdien af forsendelsen.

Udover moms bliver forsendelserne pålagt et gebyr på 75 SEK kroner, som er PostNords betaling for at administrere momsbetalingen.

Det har allerede vist sig at have haft en positiv effekt. Efter ændringen truede flere af de udenlandske e-handlende med, at de ikke længere ville sælge til svenske kunder.

Det gjaldt blandt andet Alibaba.

Flere svenske forbrugere undlod også at hente deres forsendelser, fordi prisen med moms og importgebyr ikke længere var attraktiv, og samlet er antallet af forsendelser fra ikke-EU lande faldet voldsomt i Sverige.

- For os er det vigtigste dog, at fjernelsen af bagatelgrænsen har fået flere af de udenlandske netbutikker til at betale moms. PostNord i Sverige har nemlig udviklet et system, der gør det muligt for svenske forbrugere at slippe for gebyret på de 75 SEK, hvis virksomheden betaler momsen direkte til dem. Det har blandt andet Wish valgt. Wish som stadig sælger i stor stil til danske forbrugere uden at betale moms, skriver Per Tønnesen og Laurits Rønn.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127