23948sdkhjf

Burberry brænder tasker, tøj og parfume for millioner

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

For at tøj og tilbehør ikke skal sælges for billigt brænder luksusmærket Burberry sine usolgte produkter

Det britiske luksusmærke Burberry, der er kendt for sine tern, går voldsomt til værks for at beskytte sit mærke. 

Læs også: Kendte mærker trækker Lidl i retten

Ifølge det britiske medie BBC brændte Burberry sidste år usolgt tøj, tilbehør og parfume til en værdi af 233,7 mio. danske kr. Alt sammen for at beskytte mærkets luksusstatus og værdi.

I alt har virksomheden destrueret varer til en værdi af mere end 750 mio. kr. i de foregående fem år. 

Destrueringen skal forhindre, at varerne bliver solgt for billigt eller stjålet. 

En talsmand for Burberry siger til BBC, at firmaet er opmærksom på, at destrueringen sker på bæredygtig vis ved at generere energi fra afbrændingen af produkterne. 

Læs også: Derfor køber vi mærkevarer

- Burberry har en omhyggelig proces på plads for at minimere mængden af overskudsproduktion. I de tilfælde, hvor vi er nødt til at bortskaffe produkter, gør vi det på en ansvarlig måde, og vi fortsætter med at søge måder, hvorpå vi kan reducere og genbruge vores affald, siger en talsmand fra firmaet til BBC. 

Selskabet oplyser, at mængden af produkter, der sidste år blev destrueret, var unormal stor, fordi firmaet har indgået en ny kontrakt med det amerikanske firma Coty, der skal producere en ny parfumebeholdning. Derfor skulle ældre parfumer destrueres. 

Det britiske firma, der primært er kendt for sit tøj og tilbehør, har de sidste fem år, gjort en særlig indsats for at genopbygge firmaet som et i den fineste ende af skalaen. 

Årene forinden var firmaets kendte tern blevet plastret på stort set alt salgsbart, hvilket udbredte mærket i ekstrem grad i alle samfundslag. 

Læs også: Coop: Mærker skal stoppe butikstyverier

- Grunden til, at de gør dette her (destruerer produkter, red.) er for, at markedet ikke svømmer over med rabatter. 

- De vil ikke have, at Burberry-produkter havner hos folk, der kan sælge det med rabat, og dermed devaluere brandet, siger Maria Malone, lektor i modesalg på Manchester Metropolitan University, til BBC. 

Det er ikke kun Burberry, der forsøger at holde priserne for sine produkter oppe, skriver BBC. 

Firmaet Richemont, der ejer Cartier og Montblanc, har i løbet af de sidste to år tilbagekøbt ure for mindst 3,5 mia. kr.

De fleste af disse ure skal genbruges, men mange vil også blive destrueret. 

Mere om: bruberry | mærkevarer
Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Nyt Bilka-koncept betyder 30 nye arbejdspladser i Slagelse

Testbutik skal afprøve handelslivet i ny Roskilde-bydel

Hver tredje detailvirksomhed har underskud

Danskerne bruger flere penge, men det kommer ikke rigtig butikker til gode. Se her hvad folk bruger pengene på i stedet.

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Nyhedsbrev

Telia taber danske kunder og har røde tal på bundlinjen

Friis Shoppingcenter klar med to nye koncepter

Studie: Smag i e-cigaretter danner cocktail med ukendt virkning

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Nestlé har solgt for 432 milliarder i år

Ebay anklager Amazon for at have hacket beskedsystem

Ebay sagsøger handelsgiganten for at have skaffet sig ulovlig adgang til et beskedsystem mellem Ebays sælgere.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Gærende gløgg kaldt retur

- Det er ikke gløgg, vi har fremstillet. Den bruser, siger Claus Skov.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Vrimler med rotter ved købmandsruin: Nedrivning trukket i langdrag

For over tre måneder siden brændte købmandsbutikken i landsbyen Spørring mellem Randers og Aarhus. Borgerne er godt trætte af at se på købmandsruinen

Aubo-forhandler skifter til konkurrent-kæde

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Fire megatrends kan få forbrugerne til at bruge milliarder mere på mad

Analyse viser, at hvis producenterne satser benhårdt på fire megatrends, så vil forbrugerne lægge mange flere penge i supermarkederne de kommende år

Verdens største supermarkedskæde sparer 1,3 mia. kr. ved at skifte elpærer

Illums Bolighus takker af i Aarhus. Nu skal der ligge en Paustian på Lille Torv

DI Handel: Kinesiske Alibaba bør ikke få udviklingsbistand

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

3F varsler konflikt mod Ilse Jacobsen

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Stor nedgang i indtjeningen hos Bilfakta i Odense

Lille bager vil også være online

Kalkunbryst og kylling tilbagekaldes efter bakteriefund

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Ikea kommer til Bornholm

B&O-boss uklar om produktions-arbejdspladser i Struer

Landbruget glæder sig over fantastisk efterår

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

Bilsalget dykkede voldsomt i september

Regeringen i kovending: Vil droppe højere afgift på elbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Send til en kollega

0.201