Vejboder og stalddørssalg er symbolet på danskernes gensidige tillid

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I 24 år har kunderne selv stået for betalingen hos Melbjerggaard Grønt i Højslev.

Et plastikbord med en voksdug henover, kartofler i poser og en kasse, hvor kunderne kunne lægge seddel eller mønt. Sådan tog det sig ud for 24 år siden, da Hanne og Allan Jørgensen begyndte at sælge fra en vejbod. 

Læs også: Danskerne er de mest illoyale kunder i Europa

Det skriver Kristeligt Dagblad.

Det var mest for hyggens skyld, og fordi de pludselig lå inde med flere kartofler, end de selv skulle bruge. Men poserne blev revet væk, og det blev begyndelsen på forretningen Melbjerggaard Grønt.

I dag er salget flyttet indenfor i stalden, og de er gået fra vejbod til stalddørssalg. Her er der bedre plads, og sortimentet er i dag er bredt og dækker alt fra kirsebær til rødbeder, som de dyrker på 65 hektar marker. Fornyligt begyndte de så også at sælge blomster, som kunderne selv kan plukke.

- Blomstermarken ligger et par hundrede meter fra stalden, så det var nemmest, hvis kunderne kunne betale via Mobilepay (betalingstjeneste til telefonen, red.), fortæller 50-årige Allan Jørgensen, der primært står for dyrkningen af fødevarerne på gården.

Læs også: Storcentres besøgstal stiger: Der skal være oplevelser og underholdning

Betalingen for varerne står kunderne selv for, hvad enten de er på blomstermarken eller i hans og hustruens staldforretning, der befinder sig i den jyske landsby Højslev nogle kilometer øst for Skive.

Udover ægteparret selv arbejder Hanne Jørgensens far og to medarbejdere i flexjob på gården, men ingen er ansat til at tage imod betaling.

De stoler blot på, at kunderne selv betaler.

- For 24 år siden stolede vi på, at folk betalte for det, de tog med sig. Det gør vi også i dag, og på den måde, vi driver vores forretning på, er vi bare nødt til at have tillid til, at folk gør det rigtige, fortæller 48-årige Hanne Jørgensen, der udover at stå for økonomien på gården arbejder som gymnasielærer på Skive Handelsgymnasium. 

Læs også: Klassisk musik holder cd’en i live

Det er netop den høje grad af tillid, som vi har til hinanden i Danmark, som gør det muligt, at der eksisterer vejboder og stalddørssalg uden en ekspedient.

En tillid, som har udviklet sig over mange år, og som blandt andet har rødder i andelsbevægelsen.

Det forklarer Tina Øllgaard Bentzen, adjunkt fra Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, der har skrevet en ph.d. om tillid.

- Andelsbevægelsen er i høj grad en af forklaringerne på, at vi har opbygget en så høj grad af tillid til hinanden i Danmark. På et tidligt tidspunkt fandt vi ud af, at hvis vi er fælles om opgaver og projekter – og på den måde gør os sårbare over for hinanden – skaber det mest værdi både for samfundet og den enkelte, siger hun og bemærker, at en forretning som Melbjerggaard Grønt er udtryk for, at vi i Danmark tør gøre os sårbare over for hinanden. Hun fortsætter:

- Danskerne har en høj grad af generaliseret tillid til hinanden. Når vi møder fremmede personer, har de til at begynde med et stort plus på tillidskontoen. Det er simpelthen i vores kultur, at vi stoler på hinanden, indtil det modsatte er bevist, forklarer Tina Øllgaard Bentzen.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Tyve troppede op i Rema 1000 med løvblæser

Byggeriet er gået i gang: Netto åbner ny butik

Ny sandwichcafé åbner i Friis Shoppingcenter

Med deres fem forretninger i det centrale Aarhus er Anettes Sandwich et veletableret navn. Nu kommer sandwichbaren også til Aalborg

Mørkøvs nye Netto er snart klar til åbning

WeDoBurgers lukker og slukker

Store planer for SuperBrugsen i Ullerød

Nyhedsbrev

Tyv kørte sig selv gennem flaskeautomat

RO’s Torv får et univers af chokolade

Over 10.000 kunder står på venteliste til Nemligs måltidskasser

Partier tøver med højere afgifter i kampen mod cigaretter

100 klimasikrede P-pladser til ny Lidl i Hedensted

Når Lidl slår dørene op for sin nye butik i Hedensted, indvies også et helt nyt klimasikret parkeringsareal, som håndterer både regnvandet fra taget og p-pladsen.

Kræftens Bekæmpelse: En cigaretpakke skal koste 100 kroner

Rekordsalg af is og sodavand

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 millioner kroner på seks timer

Projektleder ved Coop har aldrig set noget lignende

Netto mærker markant effekt af skjulte cigaretter

I en måned har Netto haft skjult sine cigaretter, så kunder har skullet bede om dem. Det har sendt salget ned.

Netto åbner ny butik i Mørkøv

Lidl lancerer app med digital kundeklub

Lidls nye app følger den digitale trend i detailbranchen, siger detailekspert Dorte Wimmer.

Tørken giver flottere juletræer i år

Jordbæryoghurt trukket tilbage over hele landet

Nu lover detailkæmperne at halvere deres madspild

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ og vil for første gang vise forbrugerne, hvor meget de smider ud.

Manuel fejl gav for gode fødselsdagspriser på Bilka.dk

Danskerne er de mest illoyale kunder i Europa

Supermarkederne kæmper nærmest forgæves om danskernes loyalitet.

Gadesalget i København er præget af en rå stemning

Omfanget af gadesælgere i København er femdoblet siden 2010. Konkurrencen er blevet rå med vold, trusler og hærværk, siger sælgere.

Mand accepterer fængselsstraf for røveri af seks øl

Roundup-producent skal betale 1,9 milliarder til kræftsyg mand

1

Statsadvokaten dropper anke i sag om slikfusk for 22 millioner kroner

Lidl leverer maden til sæsonens mest vindende cykelhold

Arla pumper 400 millioner kroner i sit guldæg

Tørken står til at koste landbruget 6,4 milliarder kroner

Kødproducenter vil også være kødfri

Giftigt mel tilbagekaldes

Just Eat vil også levere morgenmad

Coop tilbagekalder frikadellepølser på grund af gas

Lidl tilbagekalder hakkede tomater med basilikum - og plast

Heineken havde et stort hår i øllen i første halvår

Danskerne river rosé ned fra hylderne i sommervarmen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brøndsholm´s efterår/vinter 2018 brochure er på gaden nu

Webinar: Bliv skarp på Canalis strømskinner på bare 30 minutter!

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Novo Nordisk: Vi vinder tid med standarder

Fordele og ulemper ved at købe mobil med abonnement

EFFEKTIV nedkøling af kølerum

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Nogle gange det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Messetiden står for døren

Irsk personlig pleje virksomhed søger brands til salg i Irland

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

For mindre end 20 kr. om dagen kan du gøre trælse kø-kunder til tilfredse købe-kunder

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Strategi for din messe. - Er det virkelig nødvendigt?

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Tysk distributør af hår- og modeprodukter søger nye hårpleje produkter

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Lad os hjæpe dig klar til messen :)

Hvad kan vi gøre i forhold til korttidsfraværet?

Kampgejst og teamspirit hos Dansk Halbyggeri

Tid til en pause?

Gratis MorgenBriefing: Kunstig intelligens og dataetik

Send til en kollega

0.248