23948sdkhjf

Dansk mode-eksport vokser til tæt på 30 milliarder

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Som noget nyt er der brudt hul på det amerikanske marked.

Mens tøj, sko og røde løbere i disse dage gøres klar på Modeugen i København, står det klart, at den positive udvikling for eksport af dansk modetøj er fortsat i 2017.

Læs også: Kinesisk gigant brager mod salgsrekord på singles day

Det viser Deloittes Modeanalyse 2018, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Salget af modetøj, sko og smykker til udlandet er i 2017 vokset til 29,2 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 6,4 pct. eller 1,75 milliarder kroner.

På fire år er eksporten dermed vokset 18 pct. svarende til 4,4 milliarder kroner.

- Igen ser vi flot fremgang for Danmarks femtestørste eksporterhverv trukket frem af de store danske modehuse. Udlandet er vilde med dansk tøj, sko og smykker. Det gælder Tyskland, men også Frankrig, Belgien og Holland køber mere dansk mode, siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Læs også: Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Tyskland øgede i 2017 importen med 11 procent eller 900 millioner kroner til i alt 9,1 milliarder kroner.

De traditionelt største markeder næstefter Tyskland er Sverige, Holland, Norge og England. Men i både Norge, Sverige og England var salgskurven vandret i 2017.

Eksporten ser imidlertid ud til at opleve et mindre gennembrud i USA, som har aftaget næsten 25 procent mere dansk mode i 2017 og nu køber for 185 millioner kroner.

- Det er stadig små tal i det samlede billede, men det amerikanske marked er historisk meget svært at få hul på og har stået højt på ønskelisten i de danske modehuse. Det tyder på, at nogle af modehusene er begyndt at få bedre fat derovre, siger Morten Gade Steinmetz.

Godt for indtjeningen

Det giver gode vilkår for indtjeningen hos de danske producenter og grossister, hvor overskudsgraden er svagt stigende, og indtjeningen i form af det primære resultat stiger markant og nærmer sig 400.000 kr. pr. medarbejder.

Læs også: Efter Løvens Hule: Shaping New Tomorrow buldrer frem med millionsalg og nye butikker

Igen er den udvikling drevet af især af de største virksomheder.

Men ude i detailhandlen ser billedet fortsat meget anderledes ud.

Detailhandlen præges af en faldende overskudsgrad, og mere end hver tredje detailforretning kører med underskud. På trods af en svagt stigende omsætning pr. medarbejder, så falder den gennemsnitlige indtjening en smule til cirka 42.000 kr. pr. medarbejder.

Vigtige strategiske beslutninger

Ifølge Morten Steinmetz står den danske modebranche overfor en række store strategiske beslutninger i disse år.

- Vi ved, at Amazon er på vej ind på det nordiske marked, så en række modevirksomheder skal beslutte, om de vil være til stede på Amazon eller ej. Vi er også midt i en transition mod mere bæredygtighed, og det kræver også strategiske beslutninger, hvor meget man skal investere i en bevægelse, hvor selv de store globale brands såsom Adidas går med, siger han.

Men også den stigende digitalisering og nethandel kræver strategiske beslutninger i de danske modevirksomheder.

- Den eksplosive vækst i nethandlen betyder, at tøjmærkerne i mindre grad kan overlade det til detailhandlen at markedsføre og synliggøre deres produkter. Mange tøjmærker skal tage mere ejerskab og investere langt mere i markedsføring fremover, hvor de henvender sig direkte til slutbrugerne. Det handler i høj grad om at få kunderne i tale på nettet og på den vis understøtte det fysiske salg i butikkerne, for den fysiske butik spiller stadig en stor rolle for salget og relationen til kunderne, siger Morten Gade Steinmetz.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søstrene Grene vinder regional pris

Kgl. Hofleverandør nyskaber sit brand

Influencere og Instagram får aalborgensisk butik på verdenskortet

Instagram lokker kunder fra Asien til nordjysk modebutik.

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

Kasi-Jespers smykkefirma har underskud og bryder selskabsloven

Revisorer fremhæver flere lovbrud hos Amazing Jewelry, der er ejet af Jesper "Kasi" Nielsens far.

Skadelige stoffer fundet i smykker fra danske forhandlere

Nyhedsbrev

1

60 Only-butikker lukker - og i hundredvis af nye åbner

Bestseller ryster fundamentet for en af de store tøjkæder.

Strategi: RO’S Torv vinder pris for at tænke innovativt

Vild udvikling i salget af grimme juletrøjer

Virksomheden Jule-Sweaters solgte 1.000 grimme juletrøjer i 2016. I år forventer de at sælge 60.000.

1

Topchef for H&M advarer mod at stoppe forbruget

Det vil få store sociale konsekvenser, hvis verdens befolkning køber mindre tøj, advarer Karl-Johan Persson fra H&M.

Danskere strømmer til Sverige for at shoppe

Butikspersonale hinsidan fortæller om horder af danskere i Malmø.

Ben Kingsley-lookalike stjal pelse fra strandvejsbutik

Zalando tester levering samme dag med miljøvenlige elbiler

Nu donerer taskekæde igen millioner til kræftforskning

1

Flere og flere kunder sender varer retur til netbutikker

Antallet af returneringer er i kraftig stigning, og det presser netbutikkerne. Alligevel bliver det mere udbredt med gratis retur til kunderne.

Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Victoria's Secret har fået kritik for at bruge ensartede modeller. Men det ser selskabet ud til at ændre på.

Billigere tøj holder de danske forbrugerpriser nede

Priserne i Danmark stiger langsommere end i EU, hvilket giver forbrugerne flere penge mellem hænderne.

Populær japansk kæde åbner i Illum

Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lindex åbner med rekordstor succes i Fields

Lindex slog rekord, da modekæden i weekenden åbnede dørene til sin første butik i Danmark. Åbningen blev den største for nogen modebutik i Field's historie.

Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

Det er vigtigt, at butikkerne ikke ligner klassiske genbrugsbutikker, siger centerchef.

Stærk sommerkollektion har øget salget for H&M

Zalando har stadig fat i de klik-shoppende danskere

Medie: Gummistøvle-dronning har taget ulovlige million-lån

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

PALOMAT® Adjustable - stabling/nedstabling at 2 pallestr.

Energioptimering af produktionsbygninger

Hjemmesiden udvikler sig

Kære virksomhed – hvornår har du sidst kigget i spejlet?

Hvad er forskellen på stregkoder og tallene nedenunder?

Send til en kollega

0.229