23948sdkhjf

Storcentres besøgstal stiger: Der skal være oplevelser og underholdning

Storcentrene oplever et stort antal kunder, men det går ud over gågader og små centre.

Når der skal købes nyt tøj, hentes varer til aftensmaden eller ses en film i biografen, så kan det hele ofte klares i et storcenter.

Derfor er besøgstallene for storcentre også steget kraftigt, viser tal fra storcentre rundt om i landet.

I for eksempel Rødovre Centrum havde man for to år siden 8,3 millioner besøgende om året. De forventer i år at nå ni millioner besøgende.

Det tilskriver direktør Jesper Andreasen, at de har udvidet meget de senere år.

- Jeg tror, størrelse betyder noget i vores branche. Folk siger: 'Vi skal have et udvalg at gå efter'. Vi er blevet større og større og dermed mere attraktive, siger han til DR P4 København.

Også hos ejendomsselskabet Deas har man oplevet en stigning i antallet af besøgende i deres storcentre.

De administrerer blandt andet Frederiksberg Centret, Lyngby Storcenter, Friis og Randers Storcenter.

- Danskerne bruger byen mere, så de kommer mere ud i centrene. Særligt familierne vælger at komme mere i centrene. Det er en klar tendens, at det er dem og de unge, siger Finn Sture Madsen, som er afdelingsdirektør i Deas med ansvar for Center management og key accounts, til DR P4 København.

Ifølge Jens Christian Petersen, som er direktør i Institut for Centerplanlægning, skal centrene i dag kunne mere, end de skulle førhen, hvor der skulle være dagligvarer og måske en tøjbutik.

- Centrene har især inden for de senere år fået flere bespisningsudbud og mere underholdning, siger han til DR P4 København og fortsætter:

- Der skal være oplevelser, der skal flere services som personlig pleje, frisører, negleklinikker og ansigtsbehandling.

Men de øgede besøgstal går ud over gågaderne og de mindre centre, fortæller han.

- Forbrugerne er i dag mere mobile. De vil gerne køre lidt længere for at få hele pakken. Mange af de mindre steder har det svært, fordi folk derfor i stedet vælger de store steder, siger Jens Christian Petersen til DR P4 København.

Han forventer, at shoppingcentrene sammen med internethandel vil vinde mere indpas i fremtiden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141