23948sdkhjf

Virksomheder spammer på Facebook

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Inviterer du også folk, der liker dine opslag, til at følge din side? Det er forbudt, fastslår Forbrugerombudsmanden.

En virksomhed bad Forbrugerombudsmanden tage stilling til, om brugen af Facebook-funktionen ”Inviter til side” er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser – også kaldet spam.

Sådan fungerer det

Funktionen ”Inviter til side” giver en indehaver af eksempelvis en virksomhedsprofil på Facebook mulighed for at sende en notifikation til andre Facebook-brugere om at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side.

Læs også: Forbrugerombudsmand advarer mod netbutik med mystisk bagmand

Virksomheden kan sende anmodningen, hvis Facebook-brugeren har været aktiv på virksomhedens Facebook-side, f.eks. ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede fra Facebook-siden.

Når indehaveren af virksomhedsprofilen inviterer en bruger til at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side, får brugeren en notifikation, der ligger og venter, indtil Facebook-brugeren logger på Facebook.

Det er forbudt

virksomheder, der benytter sig af Facebook eller andre sociale platforme til markedsføring, skal være opmærksomme på, at henvendelser som notifikationer er elektroniske henvendelser, der kræver et forudgående samtykke fra modtageren.

Akkurat som hvis en virksomhed sender en traditionel e-mail.

Et klik på et ”synes godt om”-ikon opfylder ikke i sig selv kravene til et samtykke.

Læs også: Højesteret skærper straffen for ulovlige bilannoncer

Det skyldes, at det ikke fremgår af ”synes godt om”-ikonet, at forbrugeren ved at bruge det også giver samtykke til at modtage markedsføring.

- En virksomhed må kun invitere dig til at synes godt om sin side eller på anden måde kontakter dig via din profil på Facebook, hvis du har givet virksomheden tilladelse til at gøre det. Det er ikke anderledes end med traditionelle e-mails. Begge dele er elektronisk post i markedsføringslovens forstand, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

- De sociale medier har givet virksomheder nye muligheder for at henvende sig direkte til forbrugerne. Men selvom det er nemt at kontakte forbrugerne, er det ikke altid lovligt. Forbrugeren skal have givet sit klare samtykke på forhånd, før virksomheder må henvende sig. Udviklingen på de sociale medier betyder dog, at vi løbende skal vurdere vores fortolkning af lovgivningen, fortsætter hun. 

Markedsføringslovens § 10, stk. 1, har følgende ordlyd:                   

Læs også: Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

”§ 10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.”

Et samtykke til markedsføring skal være frivilligt, specifikt og informeret.

Et samtykke er specifikt og informeret, når det klart og tydeligt fremgår, hvad det er, der gives samtykke til, hvem det er, der gives samtykke til, og hvordan man vil blive kontaktet.

Samtykket skal også være frivilligt, hvilket betyder, at en virksomhed ikke må betinge eksempelvis et køb af en vare med et samtykke til fremtidig markedsføring.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Salling Group placerer 15 genopståede BR-butikker

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Byggemarked åbner igen efter brand

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Nyhedsbrev

Vestfyen siger farvel til direktør

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

I Canada giver de bøder for fejl

Ekspert argumenterer for, at kæderne skal indføre en bødeordning ved prisfejl.

Forbrugernes skyhøje forventninger tvinger virksomheder til at tænke mere på data

Mange udskiftninger i ledelsen gør efterforskning af Top-Toy vanskelig

Top-Toys konkurs er under kulegravning, men en hæsblæsende udskiftning i toppen vanskeliggør forløbet.

Handvärk åbner showroom

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

1

Netto-chef fyret: Gav storkunde særbehandling

Direktør i Tiger of Sweden træder tilbage

Nu udvider nemlig.com leveringsområde på Fyn og Sjælland

1

Medie: Netto laver suverænt flest prisfejl

Netto er det supermarked, hvor flest kunder oplever fejl på kvitteringerne, fortæller BT.

Robot-direktør advarer: - Mange har erkendt Amazon-truslen for sent

Butikschef og kunder overmandede røver

"Gammel kending" truede med en pistol-attrap.

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Bilsalget voksede markant i den første måned af 2019

Lego-arvinger vil dele magten

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Digitale indfødte kunder stiller nye krav til butikkerne

Masai åbner på Fisketorvet

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Michael Jackson-figur vender tilbage til storcenter

Ny direktør hos Nordens største JKE-forhandler

TDC får alvorlig kritik for registrering af mobilkunders færden

Turistbranchen fejrer femte rekordår i træk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den off...

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Send til en kollega

0.144