23948sdkhjf

Jagter de sidste 140 millioner

Dansk Retursystem hæver barren for at få de sidste pantenheder tilbage i cirklen.

Dansk Retursystem har besluttet at skrue op for ambitionerne og få endnu mere emballage tilbage i systemet.

Returprocenten er allerede på 90 procent, men da de sidste 10 procent udgør 140 millioner pantenheder, er der stadig et uudnyttet potentiale at tage fat på.

- Vi oplever en stigende interesse politisk og fra forbrugerne. Derfor tror vi, at tiden er moden til, at vi tager endnu et skridt og løfter pantsystemet til næste niveau. Klimaforandringerne rykker tættere på, jorden har ikke uanede mængder råstoffer, og vi ser øer af plastik dukke op i havene. Det har fået mange til at give udtryk for, at de gerne vil gøre en forskel, siger Lars Krejberg Petersen, der er direktør i Dansk Retursystem.

Han tilføjer, at interessen for den cirkulære økonomi også kommer fra industrien, som efterspørger genanvendte materialer til deres produktion.

10.200 ton råstof
For selv om indsamlingen af flasker og dåser kan virke som en dråbe i havet, udgør det stadig relativt store mængder, som kan ses på klimaregnskabets bundlinje. 

Fakta: Pantsystemet
En nylig rapport fra DTU og Miljøministeriet viser, at det danske pantsystem sikrer den bedste cirkulære økonomi, når det gælder genanvendelse af engangsemballager på flasker og dåser.

De 10 pct. som i øjeblikket ikke kommer retur er, omregnet til antal, ca. 140 millioner flasker og dåser årligt, og det vil spare mere end 10.200 tons råstoffer og omkring 14.300 tons CO2, hvilket svarer til CO2-udledningen for en by på størrelse med Gudhjem.

- Derfor er det vigtigt, at vi får de sidste 10 procent med, så vi i fremtiden kan sikre en endnu højere forsyning i et allerede velfungerende pantsystem. Ligesom det er afgørende, at vi fortsat kan levere en høj kvalitet, så det materiale, der genanvendes, lever op til de skrappe krav, der er til fødevareemballager, siger Lars Krejberg Petersen.

Lars Krejbjerg fortæller, at de sidste 10 procent skal hjælpes tilbage ved en ny kampagne og et pantspil, hvor forbrugeren kan vinde præmier ved at returnere panten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173