23948sdkhjf

Flere år med butiksdød er vendt: Nu kommer der varer i vinduerne igen

Siden finanskrisen er hver 10. butik i Danmark forsvundet, men nu er de på vej tilbage.

Du skal ikke længere gå så langt mellem butikkerne på shoppeturen. For de tomme butiksvinduer er ved at blive fyldte igen.

Det viser en analyse fra Dansk Erhverv på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Fra 2008 til 2015 lukkede der flere butikker, end der åbnede nye. Men derfra er tendensen vendt for rigtig mange steder rundt om i landet.

For eksempel i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor de har fået ni nye butikker.

- Vi har ikke den butiksdød, som man forventede for fem år siden, siger formanden for Handelsrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune, Bent Brodersen til DR P4 Midt & Vest.

Og sådan ser det ud for over hver anden kommune, hvor pilen nu peger opad.

Opsvinget kommer i kølvandet på flere års modgang, efter detailbranchen i 2008 fik et ordentligt smæk af finanskrisen, og flere små butikker blev tvunget i knæ, fortæller Reimer Ivang, lektor på Aalborg Universitet og ekspert i e-handel.

- Krisen fik forbrugerne til at spare op. Men nu går det rigtigt godt med lav arbejdsløshed, og det har fået pengene til at sidde lidt løsere igen, siger han til DR P4 Midt & Vest.

E-handel er den store konkurrent

Handelsformanden i Ringkøbing-Skjern Kommune, Bent Brodersen, fortæller, at de stort set ingen tomme butiksvinduer har længere.

Det skyldes dels en stærk turisme men også et stort fokus på, at de fysiske butikker skal tænke i net-baseret salg.

Og netop e-handel er en af de helt store konkurrenter i forhold til de fysiske butikkers overlevelse, siger Reimer Ivang fra Aalborg Universitet.

Indtoget fra Amazon, eBay og de store kæders netbutikker giver de fysiske butikker en udfordring med at hive kunder ind i butikkerne.

Især de små specialbutikker konkurrerer meget med internethandlen, og deres fremtid er truet.

- De store kæder som Matas og Imerco har strategisk kraft og kapital til at tænke både fysisk og digital, hvorimod den selvstændige erhvervsdrivende i små og mellemstore byer ofte har svært ved at mestre både det fysiske og digitale, siger Reimer Ivang til DR P4 Midt & Vest.

Det handler om den gode oplevelse

For at de små butikker kan hamle op med mastodonterne på markedet og i særdeleshed på internettet, er det vigtigt, at der bliver skabt noget ekstraordinært for oplevelsen i de fysiske butikker.

- Det skal give noget ekstra at komme ind i en butik. De gode gamle købmandsdyder som god service og de rigtige varer til den rigtige pris er noget af det, der kan hjælpe de fysiske butikker, siger Malthe Munkøe, analysechef for Dansk Erhverv til DR P4 Midt & Vest.

Det er de meget bevidste om i Viborg Kommune, hvor de også har oplevet en fremgang for butikslivet de seneste år.

Her har de haft et stort fokus på at styrke samarbejdet i byerne, så helhedsoplevelsen for kunderne kan komme i højsædet. Især i de mindre byer, som lider mest.

- Der skal være god service i selve butikkerne. Der skal være cafeer og der skal være en attraktiv og livlig bymidte. Så bliver det at handle fysisk en rar og lækker oplevelse, siger Lars Stentoft, direktør for Kultur og Udvikling i Viborg Kommune.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109