23948sdkhjf

Topchefer i detailhandlen har lavere vækstforventninger end i andre brancher

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Optimismen inden for detailhandlen er ikke så stor som i andre brancher. 

Læs også: Byliv med venner koster unge dyrt

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse med udgansgpunkt i en ny analyse, CEO Survey 2018.

Således tror 38 pct. af toplederne i forbrugerindustrien og 33 pct. i detailindustrien på vækst i deres virksomheder de næste 12 måneder.

Til sammenligning er det 42 pct. af toplederne på tværs af alle brancher, der tror på vækst de kommende 12 måneder.

- For virksomheder i detail- og forbrugerindustrien bærer tiden lige nu præg af beskedne investeringsbudgetter, nye konkurrenter og forbrugervaner, der er i konstant forandring. Det kan være med til at forklare, hvorfor en mindre andel af topcheferne i denne branche tror på fremtidige vækst, forklarer Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC, og fortsætter:

Det er ikke kun, når det gælder tiltroen til egen vækst, men også når det gælder forventningen til den globale økonomi, at CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien er mindre optimistiske.

Læs også: Direktør i Næstved Storcenter pludselig fratrådt

Således tror 52 pct. af CEO'erne i forbrugerindustrien og 49 pct. i detailbranchen på, at den globale økonomi vil vækste de næste 12 måneder mod 57 pct. af alle toplederne i undersøgelsen.

Digitale bekymringer

En tredjedel (33 pct.) af CEO'erne i detailindustrien er desuden meget bekymrede for, at cybertrusler vil påvirke deres vækstplaner, mens det til sammenligning blot gælder 16 pct. af CEO'erne i forbrugerindustrien, og hele 40 pct. af alle CEO'erne i undersøgelsen.

- Særligt CEO'erne i detailindustrien er opmærksomme på den risiko, der er forbundet med cyberkriminalitet, som fx tyveri af persondata. På trods af dette vurderer de dog, at deres systemer ikke er sikre nok, bl.a. pga. manglende investeringer i digital sikkerhed. Til gengæld mener størstedelen af CEO'erne i forbrugerindustrien, at de håndterer cybertrusler effektivt, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.

Forbrugernes digitale hverdag skaber flere bekymringer hos CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien, herunder medarbejdernes digitale færdigheder og konkurrencen fra nye og mere digitaliserede konkurrenter på markedet.

Henholdsvis 72 pct. og 76 pct. af CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien er bekymrede for tilgængeligheden af digitale færdigheder blandt medarbejdere.

Samtidig forventer både CEO'erne i detail- og forbrugerindustrien, at direkte og indirekte konkurrence fra såvel traditionelle som nye spillere vil være forstyrrende eller meget forstyrrende for deres forretning de næste fem år (hhv. 75 pct. og 50 pct.).

- De traditionelle virksomheder på markedet risikerer uden tvivl hård konkurrence fra nye spillere, som har stærke digitale kompetencer og en god forståelse af, hvordan kunstig intelligens og robotics kan forbedre kundeoplevelsen, siger Henrik Trangeled Kristensen.

Mere om: ledelse | PWC | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Matas introducerer abonnement

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Kunder evakueret i Ikea

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Verdens ældste tatovørbutik truet af lukning: Nu er der faldet dom

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.142