23948sdkhjf

Elisabeth begik fejl i Ikeas scan-selv-kasse: Beskyldt for tyveri

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elisabeth begik en fejl i scan-selv-kassen i Ikea og blev politianmeldt for tyveri. Det fandt hun sig ikke i, så hun tog den i retten

Det var én af de dage, hvor hun bare skulle være blevet hjemme. Men alligevel tog Elisabeth i Ikea.

Læs også: Maskeret røver truede 15-årig pige i Rema 1000

- Jeg var frygteligt fortravlet den dag. Min hund skulle aflives, så mine tanker var alle mulige andre steder, siger Elisabeth til TV2 Østjylland.

Det er den sidste dag med tilbud på et tæppe, hun gerne ville have, så hun tog sin influenzaramte datter med i bilen, og sammen tog de på shoppetur i den kolossale blå terning med den gule påskrift i det nordlige Aarhus.

Det blev til et par reoler og to tæpper. Da de nærmer sig kasselinjen, kan Elisabeth ikke se, at de bemandede kasser er åbne.

- Så jeg måtte bruge scan-selv-kasserne. Og jeg er ikke vant til at bruge dem.

Læs også: Ekspedient på tankstation blev bundet med tape

Kort tid forinden havde Elisabeth været igennem en rygoperation, så hun kunne ikke bære tunge ting. Derfor hjalp hendes datter hende med tæppet.

- Men jeg blev lidt forvirret over hvilken stregkode, jeg skulle scanne. Samtidig skulle jeg finde mit Family Card frem, så jeg kunne få rabatten. Det sagde bip, og så lagde vi tæppet tilbage.

Samtidig bemærker Elisabeth, at der bag hende er en Ikea-medarbejder, der holder øje med hende.

Ifølge varehuschef for IkeaAarhus, John Kristian Sørensen, er der altid personale i det område. Og der er også en almindelig kasse tilgængelig.

Læs også: Efter væbnet røveri: Opfordrer kunder til at handle lige inden lukketid

- Vi har altid medarbejdere tilgængelige i selvbetjeningsområdet, og det er altid med fokus på at servicere og hjælpe kunder, hvis der er behov for det, siger John Kristian Sørensen til TV2 Østjylland.

Men ekspedienten brød ikke ind, husker Elisabeth. Så de fortsætter deres med at scanne varerne, indtil displayet viser, hvad Elisabeth læser som 1242 kroner.

Hun betaler og går med sine varer. Men da de er lige ved at gå ud, bliver de stoppet af ekspedienten, der gerne vil se bonnen. Og til Elisabeths overraskelse ser hun, at bonnen ikke viser 1242 kroner, som hun troede, men derimod 242 kroner.

- Der er slet ingen tvivl om, at det er mig, der har begået en fejl. Jeg har ikke set mig for, siger Elisabeth.

Læs også: Ingen rabat Black Friday: Ni-årig butikstyv anholdt

Men hun bliver eskorteret ind på kontoret. Her bliver hun flankeret af to Ikea-medarbejdere. De gennemgår overvågningen, og beslutter, at Elisabeth har begået butikstyveri. Hun bliver forevist et dokument, som hun skal underskrive.

I det står, at hun har forsøgt at forlade butikken uden at betale for varen. Det giver Elisabeth dem medhold i.

- Ja, det erkender jeg. Det er en fejl, og jeg beklager dybt og inderligt, og jeg vil gerne betale for tæppet, for jeg skal bruge det, siger Elisabeth.

De laver en politianmeldelse, men ifølge Elisabeth bliver hun aldrig forholdt, at hun netop har skrevet under på, at hun har begået butikstyveri.

Læs også: Ikea belønner loyale medarbejdere med 11.111 kr. til hver

- På det tidspunkt var jeg holdt op med at høre ordentligt efter, hvad de sagde. Det var som om, det foregik i en tåge. Jeg kunne ikke forstå, at det ikke er muligt at begå en beklagelig fejl i en scan-selv-kasse, og så ikke kunne rette op på den.

Elisabeth er blevet politianmeldt for butikstyveri, og et år senere bliver hun præsenteret for et bødeforlæg på knap 2000 kroner.

- Det vil jeg simpelthen ikke finde mig i. Det kan ikke være rigtigt, at fordi du glemmer at scanne en vare, at så er du butikstyv? Hvad så når kassedamen fejlagtigt slår en vare dobbelt ind, skal hun så anklages for at stjæle fra dig? Jeg synes, det er moralsk forkert.

Så Elisabeth ringer til politiet for at høre, hvordan hun skal forholde sig i den her sag.

Hun får at vide, at hvis hun mener, at hun er uskyldig, så kan hun prøve sagen i retten. Men én ting skal hun vide inden:

- Der er stort set ingen, der vinder de retssager. Det kunne jeg ikke bruge til særligt meget. Jeg var nødt til at fortælle min side af sagen, det fik jeg ikke lov til den dag inde i Ikea; jeg blev afbrudt konstant, og de syntes, at jeg så skyldig ud på overvågningen, så jeg havde ikke andre muligheder end at tage den i retten.

Den 29. august får hun prøvet sin sag. Elisabeth møder op i retten, og det samme gør et vidne fra Ikea. Hun skal selv stille spørgsmål til vidnet.

- Så jeg spørger hende, om det ikke er hendes pligt at hjælpe kunderne. Og hun indrømmer, at hun har set, at jeg har taget tæppet fra den ene side af scan-selv-kassen til den anden side, og den ikke har scannet ordentligt. Så kan jeg ikke forstå, at hun ikke hjælper mig, for så har hun set, at jeg har begået en fejl.

Retssagen ender, og Elisabeth får ret. Hun er uskyldig.

- Jeg vinder den retssag, og det er jeg rigtig tilfreds med. For jeg gik ikke i Ikea den dag for at stjæle et tæppe – overhovedet. Jeg begik en uheldig fejl. Varen blev ikke scannet ordentligt, og jeg kan ikke forstå, at man ikke kan begå den fejl i dag, uden at skulle igennem sådan et kæmpe menageri, siger Elisabeth.

IKEA har ikke ønsket at kommentere den konkrete sag over for TV2 Østjylland.

Men i fremtiden kommer kunder til at klare sig selv.

Hvis du spørger CBS-professor og ekspert i digitalbetaling Jan Damsgaard, så er scan-selv-kasser langt fra den sidste bastion i selvhjælp.

Amazon Go har tre butikker i USA, hvor der ikke er nogle ansatte, og kunder ikke engang skal have pengene oppe af lommen.

Butikken er fyldt med kameraer og sensorer. Det betyder, at du som kunde blot går ind. Butikken registrerer, at du er den, du er, og så kan du ellers hive varer ned fra hylderne. Lige så snart varen er taget af hylden, har du betalt for den, og hvis du fortryder et køb, sætter du blot varen tilbage på hylden.

- Og det får vi uden tvivl i Danmark også, siger Jan Damsgaard til TV2 Østjylland.

Der er vi ikke nået til endnu i Danmark. Men vi er på vej i den retning, mener Jan Damsgaard.

- Det seneste nye er, at Fakta i få af deres butikker har fået klikkere i deres vogne, så varerne er bippet ind, når de ligger i din vogn.

Men avancerede fingeraftryksscannere er også i vælten. Ikke den slags der bare tager dit fingeraftryk, det ville være for nemt at stjæle. Læseren måler også blodgennemstrømning. Den finder dine unikke blodårer, det er dem, der er knyttet op på dit betalingskort.

Den dag for halvandet år siden, hvor Elisabeth kom hjem fra sin indkøbstur, fik hun endeligt betalt for sit tæppe. Men hun var tre uger om at få det ud af bilen. Synet af tæppet gjorde hende skidt tilpas, det mindede hende om politianmeldelsen. Men ind i hjemmet kommer det.

- Og da jeg så endelig pakker det ud, så kan jeg se, at der er et kæmpe hul i tæppet. Og det hul er der endnu, for jeg har ikke kunnet få mig slev til at returnere det, for så tror de først, at jeg ikke har haft råd til det. Så nu har jeg tæppe liggende her under spisebordet, der har kostet mig dyrt rent personligt, afslutter Elisabeth.

Elisabeth ønsker kun at stille sig frem med fornavn. Hendes identitet er TV2 Østjylland bekendt.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Jollyroom får Nordens største lager til e-handel

Netbutikker flyder med ulovlige armaturer

Fire ud af seks tilfældigt udvalgte armaturer købt på internettet er ikke godkendt til drikkevand og kan derfor ikke bruges i Danmark.

Zalando tester levering direkte i stuen - til kunder der ikke er hjemme

Prisdyk på juletræer presser producenterne

Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet: Disse produkter sælger mest

Sille og kæresten forærer flere tusinde juletræer væk

En juletræsplantage ved Randers har været yderst velbesøgt. Her er der nemlig gratis juletræer til alle, der gider fælde et.

Nyhedsbrev

Danskerne vil købe nytårsknald for næsten en halv milliard

Man skal huske sikkerheden, når det erhvervede fyrværkeri fyres af, lyder det fra Sikkerhedsstyrelsen.

Antallet af unge misbrugere af lattergas overrasker forsker

Nu klapper fælden i kopisager

Køkkenkæde åbner ny butik i Kolding – med erfarne kræfter

Jagten på erhvervskunder giver gevinst for Bauhaus

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Konkursramt Bovictus-ejer: Jeg arbejder på en løsning

Medarbejder satte ny rekord hos Søstrene Grene

Disse julegaver hitter hos Imerco

Første Jysk-butik i Thailand er kun startskuddet: 30 butikker på vej

1

Store drømme for kæmpe center i Nyborg

Brugt og klimavenligt: Vi køber mere og mere genbrug

Første madkollektion fra Søstrene Grene

XL-Byg i Allinge udvider

XL-BYG Allinge Byggemarked & Trælasthandel håber på yderligere lokal opbakning, når firmaet fra årsskiftet er eneste tilbageværende XL-BYG på Bornholm.

Ikea belønner loyale medarbejdere med 11.111 kr. til hver

FDB Møbler fordobler omsætningen

Danskerne køber klassisk og ny design som aldrig før.

Designa-butik lukker: Forhandlere ligger for tæt

Malerkæmpe taber på omsætning og bundlinje

Køkkenkæde åbner i København: Her er Designas nye flagskib

Endeligt: Egetæpper-fond fremsætter købstilbud

Aubo-ejere splitter op: Én får hele ejerskabet

Ikonisk træabe bliver bæredygtig

Over forventning: Gabriel vokser med tyve procent

Flere butikker skal vende minus til plus i Lars Larsen-kæde

Legende bænk og meditationsskammel blandt årets designs

Familiefond fremsætter købstilbud for resten af biksen: 220 pr. aktie

Udskudt Ikea-plan: Grunden er netop købt

Efter udskudt Esbjerg-plan: Ikea kommer – men ingen ved hvornår

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED: Det pladsbesparende pallemagasin

Mange virksomheder har opdaget, at man kan angive timeantal på jobopslag

Ny video om emballage til mejeriprodukter

JEROS hos Orkla Kims

CTcoins kønummerstandere er en del af den gode kundebetjening i Lagkagehuset

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Carsten Petersen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON i Glostrup

Glædelig jul fra JEROS A/S

Per er udlært elektriker – og fortsætter hos EL:CON i Roskilde

PALOMAT® Forhandler 2018!

Ny chef for FORCE Technologys Product Compliance-afdeling i Aarhus

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligh...

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Send til en kollega

0.242