23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: ”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: Salling Group lægger afstand til Coop

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

Nu skal Føtex være demensvenlig

Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Rare Wine leverer ægte champagneregnskab

De nordjyske købmænd i Rare Wine har endnu engang formået at trylle kostbar vin, champagne og spiritus om til guld.

Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Nyhedsbrev

Babymad og Starbucks-kaffe hiver Nestlés salg i vejret

Den schweiziske fødevarekæmpe Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser regnskab.

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

1

K til statsministerkandidater: Hvad skal tobak koste?

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal.

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen

Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne - og især i de unge

1

Flying Tiger sætter stop for nye butikker

Den eksplosive vækst i Flying Tiger gav høje ambitioner, men nu træder ledelsen på bremsen.

HK Handel: BR-elever blev kimet ned

Eleverne i Top-Toy stod på bar bund, da kæden gik konkurs. Heldigvis viste der sig at være stor interesse i branchen for at få fingrene i eleverne.

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Tefcold vil selv i Danmark

Ny formue klar til Too Good To Go

Joe & The Juices stifter stopper

Kaspar Basse afløses af sin næstkommanderende

2

Salling Group lægger afstand til Coop

Salling Group buldrer frem, og afstanden til Coop bliver bare større i fremtiden, fortæller analyse.

Coop glad for emballage-stramning

Den gamle købmand skæmmer landsby: Øjebæer er en kæmpe udfordring

27 millioner skal hjælpe skoletrætte unge til et fritidsjob

Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

McDonald's strategiskifte sender omsætningen nedad

3F pudser fogedretten på omstridt slikgrossist

1

Carlsberg-formand vil gøre 250.000 udlandsdanskere til ambassadører

Bilka og Føtex dropper over en million sugerør af plastik

Lakserøgede sild kaldes tilbage: Indeholder hasselnødder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Stregkoder skaber stadig problemer i butikker

Pleiad Downlight til alle opgaver

UK virksomhed tilbyder distribution i Kina for baby- og børneprodukter

Røgeovnen, der betalte sig selv

Europas største messe for detailhandlen: EuroCIS, Dusseldorf 19. - 21. febr...

Forbo gør det grønne byggeri lettere: ”Vi skal ændre vanerne i byggebranch...

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

Den internationale Partnering event Meet and Match i Berlin d. 6.-8. marts ...

Send til en kollega

0.131