23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: Irma sætter ny mad fra lokale iværksættere på hylderne

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: Rekordmange tilmeldte til Coops "Sol over Gudhjem"

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Kvickly åbner nyt varehus i Vejle

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Tobaksbranche vender tomlen ned til forslag: En krænkelse

Venstre melder sig klar til at forbyde cigaretpakker at bære logoer. En krænkelse, lyder det fra branchen.

Venstre vil pille logo og flotte farver af smøger

Salling Group: Fuld opbakning til skjult tobak

Erfaringen fra Føtex, Netto og Bilka er, at det virker at gemme cigaretterne væk.

Restaurant Flammen udruller nyt koncept

Nyhedsbrev

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Coops samlede salg højere end Salling Groups i 2018

Spinat solgt fra Netto var skyld i sjældne tarminfektioner

Op mod 20 danskere blev i foråret smittet med den sjældne tarmbakterie Yersinia enterocolitica.

Socialdemokrater vil hæve cigaretpriser til 60 kroner

Netto præsterer sit bedste resultat nogensinde

Efter imponerende regnskab regner Netto-chef med at åbne omkring 15 butikker om året.

Statsministeren deltager ved første spadestik til nyt Lidl-lager

Handelsformand raser mod politiets manglende opklaringsarbejde

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

Vil du være købmand på en lille ø? Nu har du chancen

Aldi Nord giver ny kæmpe kapitalindsprøjtning til Aldi Danmark

Just-Eat går 12 millioner kroner frem

S vil hæve afgifter på chokolade, te og kaffe

Som en del af Socialdemokratiets økonomiske 2025-udspil skal skattestoppet på punktafgifter skrottes. Det vil betyde afgiftsstigninger på bl.a. kaffe, te og chokolade.

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

To ofre mistede Rolex-ur og guldsmykker ved røveri på tankstation

Rekordmange flasker og dåser gik gennem pantsystemet i 2018

Risiko for blåt plast i hakket oksekød

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fotos driver salget hos Dansk Cater

“Sammen opnår vi topresultater”

Test dig selv: Hvor meget ved du om plast og bæredygtighed?

Giv dit produkt blikfang...

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Send til en kollega

0.362