23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: Coop åbner selvstændig butik med børnetøj

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Hårde straffe for tobakssalg vil ikke batte

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

Nyt Bilka-koncept betyder 30 nye arbejdspladser i Slagelse

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Studie: Smag i e-cigaretter danner cocktail med ukendt virkning

Gærende gløgg kaldt retur

- Det er ikke gløgg, vi har fremstillet. Den bruser, siger Claus Skov.

Nestlé har solgt for 432 milliarder i år

Nyhedsbrev

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Verdens største supermarkedskæde sparer 1,3 mia. kr. ved at skifte elpærer

Vrimler med rotter ved købmandsruin: Nedrivning trukket i langdrag

For over tre måneder siden brændte købmandsbutikken i landsbyen Spørring mellem Randers og Aarhus. Borgerne er godt trætte af at se på købmandsruinen

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

Fire megatrends kan få forbrugerne til at bruge milliarder mere på mad

Analyse viser, at hvis producenterne satser benhårdt på fire megatrends, så vil forbrugerne lægge mange flere penge i supermarkederne de kommende år

Bilka når madspildsmål 12 år før tid

Varehuskæden har halveret sit madspild. Varehuschef jubler.

Lille bager vil også være online

Nu er juleræset i gang i butikkerne

- Jeg synes, det er håbløst og faktisk også respektløst, lyder det fra kunde.

Unge mænd flasher deres biler ved købmanden

Madværkstedet nærmer sig udsolgt

Lykkeposer med overskudsvarer skal nedsætte madspild i Kvickly

Ny analyse viser tendenserne inden for julehandel

Så er øl-is fra Thy klar

Kalkunbryst og kylling tilbagekaldes efter bakteriefund

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Lidl og Waste Hunt vil fjerne affald fra naturen

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Landbruget glæder sig over fantastisk efterår

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Bær kaldt tilbage efter fund af metalstykker

Konservative: En pakke smøger skal koste 60 kroner

Mikrobryggerier kæmper for livet

Fødevarefolk er på øko-fremstød i Berlin

Kødkoncern har købt et Arla-mejeri

Tør sommer har givet den dårligste høst i 35 år

Coop tester nyt koncept i Kvickly Viby

Netto åbner ny butik i Randers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Send til en kollega

0.199