23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: LokalBrugsen lukker og overgår til Dagli’Brugsen

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: Årets første danske jordbær i Irma i dag

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: 700 Coop-butikker holder åben hele påsken

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Coop: Skjulte smøger sender salget til andre kæder

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Matas introducerer abonnement

Nyhedsbrev

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Fødevarebanken deler 37.500 måltider ud fra lukkede Netto-butikker

Overskudsmaden køres ud til godt 25 væresteder, hvor de forvandles til påskefrokoster og hygge.

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

LokalBrugsen lukker og overgår til Dagli’Brugsen

Store handelsdage i vente: Så meget handler danskerne for i påsken

Tirsdag og onsdag før påske er de suverænt travleste handelsdage i nogle butikker.

Coop: Skjulte smøger sender salget til andre kæder

Salget af tobak er steget med tre procent i de første måneder hos Coop, der efterlyser politisk handling på området.

Giftige fluorstoffer i kosmetik

Stryhns debuterer som øko-producent

Kølevirksomhed investerer millioner i ny branche-webshop

Virksomheden "vil gå mod alle traditioner i branchen og etablere en åben webshop"

Årets første danske jordbær i Irma i dag

Styrelse advarer gravide mod ingefær: Kan føre til abort

Nye undersøgelser tyder på, at et stort indtag af ingefær hos gravide kan øge risikoen for abort.

Dansk pølsemageri er Europas bedste

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Ukogte kæmperejer tilbagekaldt: Kunder kan få maveonde

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Sandwich i Netto tilbagekaldes grundet manglende mærkning

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Stor brandbil stjålet i nat: Kørt ind i mur ved Fakta

Ris med risiko for insekter

Tysk domstol frifinder Carlsberg i kartelsag

Umulig Whopper uden kød på vej

Irma-bananer forvandler madspild til softice

Makroner fra Coop tilbagekaldes efter forkert mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.662