23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Coops koncernledelse har besluttet at øge Coops teknologi-investeringer som led i en omfattende digitaliseringsrejse.

Læs også: Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Som partner i det projekt har Coop valgt Konica Minolta, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne.

I forhold til medarbejderne vil nye digitale services samle sig om, at medarbejderne kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som f.eks. kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning o.l.

- Vi vil gerne frisætte medarbejderne og give dem værktøjer, så de kan bruge tiden på at hjælpe og rådgive kunderne. F.eks. kan man forestille sig, at kunder, der mangler hjælp til at vælge den rigtige vin, det bedste kød eller vil vide mere om nogle lokale grøntsager via deres smartphone, kan tilkalde den nærmeste medarbejder, der ved mest om eksempelvis vin, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er head of procurement i Coop Technology.

Læs også: Coop åbner to topmoderne supermarkeder i Københavns nye kanalby

 Målet er bedre service
I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Her kan kunderne med deres Coop-app selv scanne varerne efterhånden som de lægger dem i indkøbsvognen.

Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

- Målet er ikke at reducere medarbejderbehovet i butikkerne, men at give dem mulighed for at skabe merværdi for kunderne. Vi vil via digitale værktøjer give medarbejderne helt nye muligheder for bl.a. uddannelse, men også for at være en aktiv del af det lokalsamfund, de betjener. Medarbejderne skal via appen kunne oprette nye lokale varer og markedsføre dem over for de lokale kunder, der er interesserede i den type information, siger Bjørn Langhorn Lundt og fortsætter:

- Vi kan også sagtens forestille os, at nogle medarbejdere får en sommelieruddannelse eller andre uddannelser baseret på vores digitale platform. Med tiden bliver medarbejder-appen omdrejningspunktet i vores digitale dialog og kommunikation mellem medarbejdere og ledere lokalt og nationalt.

Læs også: Bornholmske Coop-butikker går online

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

- Vi vil også let kunne etablere kasser udenfor f.eks. om foråret, når kunderne køber ind til havesæsonen eller om sommeren, når lokale producenter kommer for at præsentere deres varer på et høstmarked, siger Bjørn Langhorn Lundt.

Strategisk samarbejde

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne.  

Læs også: Hver 10. Coop-butik sælger mere øko-grønt end konventionelt

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger. Efterfølgende har de bevist deres styrke under implementeringen, og vi hører kun positiv feedback på Konica Minoltas teknikere og konsulenter fra uddelere og varehuschefer. For os er det afgørende, at vores leverandører er strategiske samarbejdspartnere, der kan løse de udfordringer, der naturligt opstår undervejs i et stort projekt i partnerskabets ånd, og Konica Minolta er en helt rigtig strategisk samarbejdspartner for os, slutter Bjørn Langhorn Lundt .

- For snart fire år siden startede vi i Konica Minolta Danmark en rejse, der skulle føre os fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området for Danmarks største virksomheder. Med Coop-samarbejdet må man sige, at vi er lykkedes med denne rejse, uden at sige farvel til vores oprindelige udgangspunkt, hvor vi også har styrket vores position til at være markedsledende på print og kopi, siger Lars Wørzner, der er adm. direktør for Konica Minolta i Danmark.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Norsk eksplosion lukker samtlige brinttankstationer i Danmark

Se videoen: Mandag eksploderede en ny brint-tankstation i Sandvika nær Oslo. Årsagen er endnu ikke kendt, men alle danske brinttankstationer er lukket over det seneste døgn.

Nyhedsbrev

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Argurke-krise: Konflikt rammer stort gartneri

Rema 1000 og Lidl kan blive ramt efter, at 3F har iværksat en faglig konflikt mod Greengrow IVS.

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Kødfri måltidskasser giver tocifret millionunderskud

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Bornholmske Coop-butikker går online

Nu går bagerne, slagterne og fiskehandlerne sammen

7-Eleven Danmark kåret som verdens bedste convenience-koncept

Den danske del af 7-Elevens globale kæde er blevet kåret som verdens bedste convenience-koncept.

Kunder fik et chok over hængt dukke ved Føtex

Coop åbner to topmoderne supermarkeder i Københavns nye kanalby

Irma og Fakta åbner på Engholmene, Københavns kommende kanalby

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Kioskejer fanger unge indbrudstyve og får bank af stedfar

20.000 ansatte hyldede grundlægger med kæmpe firmafest

Salling Group omdannede hovedkontoret til festivalplads, da 20.000 butiksansatte søndag holdt firmafest.

Grøn dansk tyggegummi-komet runder 1.000 butikker i Danmark

2018 blev et fantastisk is-år for Hjem Is og Premier

Mejerigaarden i Thisted, der driver Hjem Is og Premier Is, kom ud af 2018 med et overskud på 4,9 mio. kroner efter skat imod 0,1 mio. kroner året før.

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

5,8 mio. kr. fra Salling Fondene til gavn for hjertepatienter og pårørende

Coop skruer op for den grønne omstilling

Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Venstre vil pille logo og flotte farver af smøger

Socialdemokrater vil hæve cigaretpriser til 60 kroner

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.193