23948sdkhjf

Nike var tæt på at droppe NFL-stjerne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nike overvejede at skille sig af med Kaepernick, før man offentliggjorde reklame, der nu giver økonomisk pote.

Nike scorer lige nu kassen og aktien er højere end nogensinde. 

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Det kommer i kølvandet på, at Nike i september bragte en reklame med den tidligere NFL-quarterback Colin Kaepernick, hvor der over hans ansigt står: "Tro på noget. Også selv om du må ofre alt".

Kaepernick har i to år været udstødt af NFL-ligaen, fordi han knælede under nationalsangen før en kamp. Det provokerede store dele af befolkningen, inklusive præsident Donald Trump. 

Derfor var der også store diskussioner hos Nike, inden man udsendte reklamen til resten af verden. 

Fotografen bag billedet til reklamen var klar over, at Nike var en smule nervøse.

Læs også: Supermarkeder til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser

- Det var lidt i skepsis, at de gjorde det, siger fotograf Martin Schoeller.

Først havde Nike besluttet at skille sig af med Kaepernick, da han alligevel ikke spillede i NFL længere, men Nikes kommunikationschef, Nigel Powell, nåede at stoppe Nike. Det beretter The New York Times.

Dernæst fik man et reklamebureau til at udtænke kampagnen, men der var stadig diskussioner i ledelsen.

- Det var normalt for en gruppe af personer at komme med forskellige perspektiver. Alle endelige beslutninger skal træffes i fællesskab, siger KeJuan Wilkins, talsmand for Nike, til The New York Times. 

Læs også: DR anklager Power for falske tilbud

I dagene efter offentliggørelsen af reklamen kunne man på Twitter under hashtagget #BurnNike finde videoer, hvor amerikanere brændte deres Nike-tøj.

Nu hvor de skarpe ytringer i kølvandet på reklamen er stilnet af, forklarer Nikes administrerende direktør, Mark Parker, at han er stolt over reklamen.

- Vi er meget stolte over det arbejde, vi har lavet. Vi ved, at det har givet stærk genklang blandt vores kunder, siger Mark Parker til The New York Times.

Han har da også alt mulig grund til at være tilfreds. Selv om Nike-aktien i første omgang faldt, er den nu rekordhøj på 82 dollar (cirka 530 kroner), og Nikes salg er steget markant, siden man offentliggjorde reklamen. 

Læs også: Aktivist arrangerer protester mod Sportmaster

Samtidig ser det ud til, at der er kommet en smule forståelse mellem NFL-klubberne og spillerne.

Kaepernicks tidligere holdkammerat Eric Reid, der også valgte at knæle under nationalsangen, har ikke kunnet finde et hold i seks måneder og følte sig "blacklisted" af NFL-klubberne.

Han har nu skrevet under med Carolina Panthers. Panthers ejer, David Tepper, afviser, at man ville udelukke bestemte spillere på baggrund af deres holdninger.

- Det er udelukkende en beslutning truffet på Reids fodboldmæssige kvaliteter, siger David Tepper ifølge Reuters.

Læs også: Børns Vilkår: Forbyd influenceres markedsføring over for børn

Den amerikanske musiker Kanye West har endda kontaktet Colin Kaepernick for at arrangere et møde mellem quarterbacken og Donald Trump. Kanye West har et godt forhold til præsidenten, efter de mødtes i Trump Tower i november 2016. 

Trump var i forbindelse med Kaepernicks protest i 2016 forarget:

- Ville I ikke elske at se en af de NFL-ejere, når nogen ikke respekterer vores flag, sige: "Få det dumme svin væk fra banen lige nu. Han er fyret."

Kanye West vil sørge for, at Kaepernick får en undskyldning.

- Jeg har ringet til Colin. Jeg vil bringe ham til Det Hvide Hus, så vi kan fjerne "dumme svin"-udmeldingen og prøve at forstå hinanden, siger Kanye West til det amerikanske underholdningsmedie TMZ. 

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Danske virksomheder kan savne leverancer som følge af coronaudbrud i Kina, vurderer Dansk Erhverv.

Tiltale: Snød H&M for en halv million

Brødre får fængsel for at misbruge kendte logoer på tøj

Over 30.000 stykker tøj blev importeret med falske mærker som Hugo Boss, Calvin Klein og Ralph Lauren.

Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Indbrud i butik gør "ekstremt ondt" på lille smykkedesigner

Hjerneforsker: En nedtælling på hjemmesiden får folk til at købe dyrere

Hos guldhandleren Vitus Guld tælles der ned, til smykker forsvinder for altid, og det pirrer folks købelyst.

Nyhedsbrev

Magasin har vilde ekspansionsplaner

Magasin går mod strømmen i et presset marked, hvor stormagasiner falder på stribe,

Pandora kæmper med at sælge sine smykker på globalt plan

Pandora går tilbage på salg og indtjening. Et allerede igangsat program skal hjælpe med at rette op på det.

Røde Kors i Ribe får mere plads til tøj og møbler

13. februar slår Røde Kors i Ribe dørene op til en ny butik, der skal gøre besøget mere overskueligt for gæsterne

Broen Shopping vil have 20 procent flere kunder

Magasin vokser minimalt, men direktør er tilfreds

Pandora lukker 53 butikker i Kina efter virusudbrud

H&M skifter direktøren ud

Den svenske modegigant H&M gennemfører en større rokade i toppen.

Ecco køber 250 russiske butikker for over en milliard

Modeuge vil møde tøjbranchen med krav om bæredygtighed

1

Bestseller udskyder plan om 320 meter højt byggeri

Projektet kræver løbende grundige overvejelser, siger projektleder om planen om Vesteuropas højeste bygning.

Sportmaster-direktør stopper efter salg: Min opgave er afsluttet

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Grundlægger af optikerkæden Louis Nielsen er død

Louis Nielsen blev landskendt for optikervirksomheden af samme navn. Han blev 75 år.

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Send til en kollega

0.172