23948sdkhjf

Nyt mærkat skal afsløre fødevarers klimabelastning

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Det skal fremover være nemmere for forbrugerne at se, hvor klimabelastende de forskellige fødevarer er

Fødevarer skal mærkes med et mærkat, der viser produktets belastning på klimaet.

Det foreslår regeringen som en del af sit nye klimaudspil, der ventes i den kommende uge.

- Vi ønsker, at forbrugerne får et redskab, når de står henne i supermarkedet, der kan hjælpe dem med at vurdere, hvor stor en klimabelastning, produktet har, siger klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Hos Landbrug & Fødevarer byder man det nye forslag velkommen. 

Men den nye mærkningsordning kommer ikke uden udfordringer påpeger erhvervsorganisationen.

- Det kan være nødvendigt at holde klimaeffekten op imod, hvad næringsindholdet er i produktet. 

Det kan jo være, at en flaske sodavand har en meget lav klimabelastning, men det er jo ikke et produkt, man kan leve af, siger Morten Høyer, direktør i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.

Klimaministeren erkender, at der er en række udfordringer forbundet med klimamærkningen. 

Det er ifølge ministeren ikke en enkel øvelse at indføre. Men det er vigtigt at oplyse forbrugerne, mener han.

- Jeg oplever, at der er en efterspørgsel efter noget viden, og hvordan man som enkelt forbruger kan være med til at forbedre Jordens klima, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringen vil med udgangspunkt i en frivillig klimamærkningsordning igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere for forbrugerne at træffe grønne valg.

Indsatsen skal blandt andet omfatte et partnerskab med dagligvarebutikker.

- Jeg vil gå i dialog med de store detailhandelskæder, slagterier og andre fødevareproducenter for at få en dialog om, hvordan vi får det her indrettet på en måde, så klimamærket kommer til at fungere, siger ministeren.

Hos det største oppositionsparti, Socialdemokratiet, frygter klimaordfører Jens Joel, at regeringen skubber ansvaret over på forbrugerne.

- Vi synes, det er positivt, hvis man kan lave et retvisende klimamærke, der gør det lettere at vælge klimavenlige fødevarer.

- Men det er slet ikke nok. Og det fratager ikke regeringen ansvaret for at sikre større CO2-reduktioner i eksempelvis landbruget og transportsektoren. Det ansvar kan man ikke udlicitere til forbrugerne, siger Jens Joel.

Kilde: /ritzau/
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

Bilsalget voksede markant i den første måned af 2019

EU strammer grebet om platformsgiganter

Natten til torsdag blev Kommissionen, Rådet og Parlamentet enige om at indføre nye krav til online platforme som for eksempel Amazon og booking.com.

Nu skal Føtex være demensvenlig

Sport 24 bygger nyt hovedkvarter

Vildt comeback: Pladespilleren er ved at overhale CD’en

Vinylskiverne er så populære, at musikbranchen tjener mere på dem, end de gør på YouTube.

Nyhedsbrev

Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver

Ekspert råder detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de markedsfører produkter til Valentinsdag.

Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Lego-arvinger vil dele magten

Tvilums Ikea-aftale bliver langt større end forventet

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

1

Valentinsdag slår ny rekord

Kærligheden blomstrer øjensynligt i Danmark.

Alexander Lacik bliver ny topchef i Pandora

Pandora har nu sat navn på sin nye administrerende direktør. Alexander Lacik tiltræder hurtigst muligt.

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Rare Wine leverer ægte champagneregnskab

De nordjyske købmænd i Rare Wine har endnu engang formået at trylle kostbar vin, champagne og spiritus om til guld.

De små butikker har tabt terræn, de mellemstore og store har vundet frem

Digitale indfødte kunder stiller nye krav til butikkerne

Masai åbner på Fisketorvet

Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Dundrende millionunderskud vokser hos IDdesign

Babymad og Starbucks-kaffe hiver Nestlés salg i vejret

Den schweiziske fødevarekæmpe Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser regnskab.

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Købte slangebøsse på Wish og blev sigtet for våbenovertrædelse

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Ny direktør hos Nordens største JKE-forhandler

TDC får alvorlig kritik for registrering af mobilkunders færden

Michael Jackson-figur vender tilbage til storcenter

Coop glad for emballage-stramning

Turistbranchen fejrer femte rekordår i træk

Dømt for bedrageri: Kunderne betalte til møbelsælgers egen konto

DF: Butikkerne skal have lov til at dele overvågning på Facebook

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Influencere er moderne marketing – og der er stadig flere penge i dem

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Eksploderende e-cigaret koster 24-årig amerikaner livet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Stregkoder skaber stadig problemer i butikker

Pleiad Downlight til alle opgaver

UK virksomhed tilbyder distribution i Kina for baby- og børneprodukter

Røgeovnen, der betalte sig selv

Europas største messe for detailhandlen: EuroCIS, Dusseldorf 19. - 21. febr...

Forbo gør det grønne byggeri lettere: ”Vi skal ændre vanerne i byggebranch...

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

Den internationale Partnering event Meet and Match i Berlin d. 6.-8. marts ...

Send til en kollega

0.145