23948sdkhjf

Kend dit kontinent: Tre råd til danske retailere, der vil sælge varer i EU

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klumme af Christian Rasmussen, adm. direktør og medstifter af betalingsudbyderen AltaPay.

Overvejer du at rykke din forretning ind i næste fase? Enten med fysiske butikker, webshops eller begge?

Læs også: I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Det er heldigvis mere overkommeligt end nogensinde bl.a. takket være EU's indre betalingsmarked. 

I teorien betyder det ikke alverden, om du vil sælge dit produkt i Paris, Amsterdam eller Stockholm, selvom dit hovedkontor er placeret i Kolding.

For moderne forbrugere som millennials vil jo have occasions, purpose og lækkert design. Hvis bare du har salgskanalerne på plads, så er det bare at oversætte til det lokale sprog og vente på, at ordrerne ruller ind. 

Eller hvad?

Læs også: Ebay anklager Amazon for at have hacket beskedsystem

Svaret er desværre nej. I praksis er der en verden til forskel på, hvordan du griber salget an uden for landets grænser. Der er et indre marked, men ikke en indre forbruger.

Selv om du har en færdigstrikket kampagne målrettet millennials, vil der altid være en national forskele for eksempel i forhold til hvilke betalingsmidler, de bruger – både i fysiske butikker, i webshoppen og på mobilen.

Netop betalingsaspektet er afgørende for at tilbyde en god kunderejse, viser en ny undersøgelse blandt danske og engelske retailere foretaget i år.  

Herunder er tre gode råd til, hvordan du rent faktisk udruller en succesfuld omnichannel-salgsstrategi uden for landets grænser.

Læs også: Lille bager vil også være online

#1 Find balancen mellem åbenhed og risiko for svindel Danmark er et samfund præget af høj tillid, og danske retailere forventer ikke som udgangspunkt at blive snydt. Desværre er graden af svindel større i andre lande, fx England og Frankrig. Sørg derfor for at analysere det respektive marked, du gerne vil gå ind i.

Du bør vurdere, hvad den optimale balance skal være mellem konverteringsraten og svindelrisikoen for dit produkt i hvert enkelt land. Hvis du sælger produkter med en høj værdi som fx stokke, der let kan sættes til salg på eBay, så bør du overveje at reducere din svindeleksponering gennem enten 3D secure eller et anti-svindel værktøj, alt afhængig af land.

Undersøg de lokale forhold først, eller tal med din betalingsleverandør - dit forarbejde kan hurtigt være tjent hjem.

#2 Husk, at dine danske kunder ikke er repræsentative Mens Danmark har haft en uhørt høj udbredelse af et enkelt betalingsmiddel i form af dankort, og først de senere år har set fremvæksten af nye alternative metoder som MobilePay, har udenlandske forbrugere været vant til langt flere betalingsmuligheder.

Læs også: Kinesisk e-handelsgigant vil være mere grøn med danske bistandspenge

Du bør derfor sørge for, at din forretning kan tage imod de mest udbredte betalingsmetoder i hvert enkelt land. I Tyskland er fakturabetaling den fortrukne betalingsform, mens kort og mobil betaling hitter i Storbritannien.

#3 Hold hånden over dine data eller se dem sive væk

Hvis ikke du analyserer data omkring dit salg, så kerer du dig ikke nok om dine kunder. Med det mener jeg, at det er essentielt for din forretnings succes, at du får det maksimale ud af al den data, dine kunder genererer.

Første skridt er at sørge for, at de dyrebare data ikke eksisterer i separate Excel-ark. Du skal forstå dine kunders købsadfærd og sammenligne dem på tværs af markeder og dine salgskanaler.

Moderne forbrugere forventer, at du sælger og kommunikerer på tværs af kanaler – men du kan kun give dem den bedste kundeoplevelse og højeste sikkerhed, hvis du samler data ét sted og kan se, hvad der virker, og hvad der skal ændres.

 



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hver tredje detailvirksomhed har underskud

Danskerne bruger flere penge, men det kommer ikke rigtig butikker til gode. Se her hvad folk bruger pengene på i stedet.

Fødevarestyrelsen indrømmer: Vi har fejlet

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Nyt Bilka-koncept betyder 30 nye arbejdspladser i Slagelse

Testbutik skal afprøve handelslivet i ny Roskilde-bydel

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

Nyhedsbrev

Friis Shoppingcenter klar med to nye koncepter

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Ebay anklager Amazon for at have hacket beskedsystem

Ebay sagsøger handelsgiganten for at have skaffet sig ulovlig adgang til et beskedsystem mellem Ebays sælgere.

Telia taber danske kunder og har røde tal på bundlinjen

Studie: Smag i e-cigaretter danner cocktail med ukendt virkning

Gærende gløgg kaldt retur

- Det er ikke gløgg, vi har fremstillet. Den bruser, siger Claus Skov.

Nestlé har solgt for 432 milliarder i år

Aubo-forhandler skifter til konkurrent-kæde

Kendt restauratør tiltalt i stor bedragerisag

Verdens største supermarkedskæde sparer 1,3 mia. kr. ved at skifte elpærer

Illums Bolighus takker af i Aarhus. Nu skal der ligge en Paustian på Lille Torv

Vrimler med rotter ved købmandsruin: Nedrivning trukket i langdrag

For over tre måneder siden brændte købmandsbutikken i landsbyen Spørring mellem Randers og Aarhus. Borgerne er godt trætte af at se på købmandsruinen

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø

Fiskefabrik politianmeldt for listeria-fup

Operation X: Virksomheden solgte laks med listeria-bakterier men forfalskede analyse

DI Handel: Kinesiske Alibaba bør ikke få udviklingsbistand

3F varsler konflikt mod Ilse Jacobsen

Sjællandsk bryghus lancerer øl-snaps

Stor nedgang i indtjeningen hos Bilfakta i Odense

Lille bager vil også være online

Kalkunbryst og kylling tilbagekaldes efter bakteriefund

Andersen stopper som formand i Chr. Hansen

Flyvende start for øbaseret blomstervin

Ikea kommer til Bornholm

B&O-boss uklar om produktions-arbejdspladser i Struer

Landbruget glæder sig over fantastisk efterår

Mikrobryggeri har fart på efter unik fustage-rundtur

Bilsalget dykkede voldsomt i september

Regeringen i kovending: Vil droppe højere afgift på elbiler

Sandwichkæde presset af flere dødsfald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Send til en kollega

0.323