23948sdkhjf

Kend dit kontinent: Tre råd til danske retailere, der vil sælge varer i EU

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klumme af Christian Rasmussen, adm. direktør og medstifter af betalingsudbyderen AltaPay.

Overvejer du at rykke din forretning ind i næste fase? Enten med fysiske butikker, webshops eller begge?

Læs også: Onlineapotek kåret som Årets Butik 2019

Det er heldigvis mere overkommeligt end nogensinde bl.a. takket være EU's indre betalingsmarked. 

I teorien betyder det ikke alverden, om du vil sælge dit produkt i Paris, Amsterdam eller Stockholm, selvom dit hovedkontor er placeret i Kolding.

For moderne forbrugere som millennials vil jo have occasions, purpose og lækkert design. Hvis bare du har salgskanalerne på plads, så er det bare at oversætte til det lokale sprog og vente på, at ordrerne ruller ind. 

Eller hvad?

Læs også: Kinesisk politi afslører falsk Lego-produktion for millioner

Svaret er desværre nej. I praksis er der en verden til forskel på, hvordan du griber salget an uden for landets grænser. Der er et indre marked, men ikke en indre forbruger.

Selv om du har en færdigstrikket kampagne målrettet millennials, vil der altid være en national forskele for eksempel i forhold til hvilke betalingsmidler, de bruger – både i fysiske butikker, i webshoppen og på mobilen.

Netop betalingsaspektet er afgørende for at tilbyde en god kunderejse, viser en ny undersøgelse blandt danske og engelske retailere foretaget i år.  

Herunder er tre gode råd til, hvordan du rent faktisk udruller en succesfuld omnichannel-salgsstrategi uden for landets grænser.

Læs også: I Kolding kan kunderne selv låse sig ind om natten og handle

#1 Find balancen mellem åbenhed og risiko for svindel Danmark er et samfund præget af høj tillid, og danske retailere forventer ikke som udgangspunkt at blive snydt. Desværre er graden af svindel større i andre lande, fx England og Frankrig. Sørg derfor for at analysere det respektive marked, du gerne vil gå ind i.

Du bør vurdere, hvad den optimale balance skal være mellem konverteringsraten og svindelrisikoen for dit produkt i hvert enkelt land. Hvis du sælger produkter med en høj værdi som fx stokke, der let kan sættes til salg på eBay, så bør du overveje at reducere din svindeleksponering gennem enten 3D secure eller et anti-svindel værktøj, alt afhængig af land.

Undersøg de lokale forhold først, eller tal med din betalingsleverandør - dit forarbejde kan hurtigt være tjent hjem.

#2 Husk, at dine danske kunder ikke er repræsentative Mens Danmark har haft en uhørt høj udbredelse af et enkelt betalingsmiddel i form af dankort, og først de senere år har set fremvæksten af nye alternative metoder som MobilePay, har udenlandske forbrugere været vant til langt flere betalingsmuligheder.

Læs også: Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

Du bør derfor sørge for, at din forretning kan tage imod de mest udbredte betalingsmetoder i hvert enkelt land. I Tyskland er fakturabetaling den fortrukne betalingsform, mens kort og mobil betaling hitter i Storbritannien.

#3 Hold hånden over dine data eller se dem sive væk

Hvis ikke du analyserer data omkring dit salg, så kerer du dig ikke nok om dine kunder. Med det mener jeg, at det er essentielt for din forretnings succes, at du får det maksimale ud af al den data, dine kunder genererer.

Første skridt er at sørge for, at de dyrebare data ikke eksisterer i separate Excel-ark. Du skal forstå dine kunders købsadfærd og sammenligne dem på tværs af markeder og dine salgskanaler.

Moderne forbrugere forventer, at du sælger og kommunikerer på tværs af kanaler – men du kan kun give dem den bedste kundeoplevelse og højeste sikkerhed, hvis du samler data ét sted og kan se, hvad der virker, og hvad der skal ændres.

 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

Rekordmange tilmeldte til Coops "Sol over Gudhjem"

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Nyhedsbrev

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Efter milliardopkøb: Stark-boss har mod på mere

Forbrugerne går optimistiske ind i sommermånederne

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Ild i grillbar skabte kortvarigt panik i centrum af Helsingør

Der udbrød mandag brand i en grillbar i Brostræde i Helsingør. Flere opgange er blevet evakueret.

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Valgkamp ikke velkommen foran Aldi og Lidl

Jem & fix åbner tre nye butikker

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Svensk tobakslov forbyder e-cigaretter ved udeserveringer

Målet om et såkaldt røgfrit Sverige er sat til 2025. Omfattende udendørs rygeforbud er et skridt på vejen.

Ugens grin: Tidlig weekend

Mette Frederiksen overvejer at hæve cigaretpriser for unge

Aggressiv butikstyv viste sig at være eftersøgt gaderøver

Østjyllands Politi har bedt om hjælp til at finde mand, der har brugt kniv ved røverier mod tilfældige.

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Flemming Quist Møller læser højt i Lyngby Storcenter

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Møbelklassikere sender Carl Hansen & Søn langt over den halve milliard

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

To ofre mistede Rolex-ur og guldsmykker ved røveri på tankstation

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meget som en dråbe vand.

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Øg kapaciteten i pakkeriet - og spar en masse tid og penge

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Åbne systemer er butikkernes allierede i betalingskrigen  

Jeros a/s på IFFA 2019

Send til en kollega

0.171