23948sdkhjf

90'er nostalgi giver rygstød til klassisk skomærke

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Dr. Martens oplever solid fremgang i takt med, at 90'erne er kommet tilbage på mode. Det viser nyt regnskab.

Intet teenageværelse var i starten af halvfemserne komplet uden en plakat af et pladecover med en nøgen, svømmende baby og et par Dr. Martens-støvler. Men i takt med at grunge gik af mode, gjorde Dr. Martens det også.

Nu har den ikoniske støvleproducent fra Storbritannien dog igen vind i sejlene, da 90'erne er kommet på mode igen. Det skriver den britiske avis The Guardian, der har skelet til Dr. Martens regnskab for året, der sluttede med marts.

- Vi har leveret endnu et sæt stærke resultater med bred vækst i alle regioner og salgskanaler med dobbeltcifret vækst i omsætningen og driftsresultatet, skriver bestyrelsesformand Paul Mason i regnskabet ifølge The Guardian.

Dr. Martens åbnede 16 nye butikker i Europa i regnskabsåret, hvilket bragte det samlede antal op på 94. 

Omsætningen steg med omkring 20 procent til 348,6 millioner pund - 2,9 milliarder danske kroner.

Støvleproducentens historie starter i Tyskland, hvor lægen Klaus Martens udviklede den i slutningen af Anden Verdenskrig. Patentet blev overtaget af en englænder, og støvlen, som vi kender den i dag, ramte det britiske marked i 1960.

I samme årti blev de kendt som favoritstøvlen for skinheads og senere punkere. Salget peakede dog med grunge-bølgen i 1990'erne. 

Siden da gik det dog kraftigt ned ad bakke, og omkring 2003 var Dr. Martens tæt på konkurs og blev solgt til en kapitalfond.

I de seneste år er Dr. Martens dog kommet tilbage på mode. 

Produktionen er trukket tilbage til Storbritannien, og teenagekendisser som Bella, Cardi B og Miley Cyrus har ifølge The Guardian alle taget støvlen til sig og promoveret dem over for deres enorme fanskarer.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er Danmarks bedst omtalte varemærker

Supermarkedskæde holder skansen som Danmarks bedst omtalte varemærke, men der er også danske nyheder i top 10.

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Salget af Magasin er lagt på hylden

Aalborg får ny butik uden personale

Sportskæde flytter tættere på shoppingcenter

Ecco: Bekæmpelse af kopivarer er mere presserende end nogensinde

Nyhedsbrev

Skidt nyt fra USA giver Pandora endnu en øv-dag

Seeds flytter efter årrække med underskud

Butik med navneskift på vej til midtby

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

Storcenter får flere ledige butikker

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Vig får endnu mere garn

Butiksåbning: - Det er op til os at gøre noget ekstra

Brugs fejrer 100-års jubilæum med ny lege- og børnetøjsbutik

3

Ejer får bøde for at dele tyveribillede på Facebook

Dansk smykkevirksomhed forhandler om salg

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Kaufhaus Martin Stolz når ikke denne sæson i Blåvand

Kæde har succes med salg af babyudstyr

Ifølge BabySam har et samspil mellem den gode kundeoplevelse, digitale løsninger, indbydende butikker og værdifuld rådgivning sikret kæden omsætningsvækst for fjerde år i træk

Modebutik overlevede ikke ejerskifte

200 sjællandske butikker skal samles på én handelsplatform

Hygge er en del af ny brilleforretnings koncept

Butiksrenovering: Skal være mere lækker og moderne

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Vestager kaster sig over Nikes skattevilkår i Holland

Femte gang på kort tid: Tøjbutik lukker i Kolding

Varer strømmer ind fra Kina trods manglende sikkerhed

Nu klapper fælden i kopisager

Sportigan i Assens lukker

Mænd vrimler til kjolebutik: Øl og kjoler går hånd i hånd

Modebutik i Ringsted konkurs

Russisktalende mand tilstår Rolex-røveri i Illum

Optiker holder lukket – bygger om

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

GEPIR – Stregkodernes gratis telefonbog

Pressemeddelelse: AMCS overtager Recy Systems

Forlæng levetiden og sikkerheden på din betalingsterminal - tjek: www.ctcoinshop.dk

Fokus på sourcingstrategi giver endnu flere kundefordele...

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offlin...

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Send til en kollega

0.165