23948sdkhjf

Brød-iværksætter spejder mod udlandet

| Af Morten Vittrup Lund | Tip redaktionen om en historie

Efter bare halvandet år på det danske marked lufter bageropkomlingen Smartbake ambitioner om at kopiere sin succesopskrift til udlandet

Det går stærkt hos Smartbake. Så stærkt, at man ikke lige har fået fikset dørklokken ved hoveddøren i virksomhedens nye domicil i Hasselager syd for Aarhus.

Men der er også sket meget, siden stifterne Anders Høy og Steffen Bagge etablerede Smartbake i sommeren 2017 efter gennem flere år at have drevet iposen.dk og KringleXpressen.dk, bagerverdenens pendant til Just-Eat.

Læs også: Guldbager-kæden kæmper med store hygiejne-problemer

I foråret i år fik Smartbake en millioninvestering fra en gruppe vestjyske investorer, i forlængelse heraf etablerede man et nyt B2B-brand, Smartbake Solutions, opkøbte den økologiske bake-off producent Faber Brød og samlede administration og produktion i Hasselager.

Dermed spreder den godt 20 mand store iværksættervirksomhed sig nu over både leverancer af fersk dej til såvel private som detailhandel og horeca-kunder, bake-off brød samt online take away-bestilling af brød.

- Vi kender ikke rigtig vores begrænsninger endnu. Er der en lukket dør, åbner vi den bare op, konstaterer salgsdirektør Karsten Leed, der sjovt nok har en baggrund i en helt anden branche, nemlig teleindustrien.

B2B rykkede på sig
Den ferske dej er Smartbakes indgangsbillet til markedet, anerkender Karsten Leed.

Læs også: Camilla er en af mange: Hundredevis af bagere må dreje nøglen om

Hvor andre bagervirksomheder fokuserer på færdigbagte brød eller bake-off brød, satser Smartbake på forstadiet til det færdige brød, nemlig selve brøddejen, i form af særlige dejkasser. Blandt andet har Smartbake taget patent på en særlig gaspakning af den ferske dej, der forhindrer dejen i at hæve op, før slutbrugeren bryder emballagen.

Til at begynde med tog Smartbake sig selv af salg og distribution af dejkasserne til forbrugerne. Men efter kort tid begyndte B2B-segmentet at rykke på sig, og derfor blev brandet Smartbake Solutions oprettet, fortæller Karsten Leed.

- Vi lavede i august 2017 en aftale med en stor restaurationskæde. Og det fik os til at tænke, at vi nok i sidste ende hellere så os som en decideret produktionsvirksomhed, selvom vi vidste, at investeringen i både maskiner, anlæg og produktionshaller var højere, end vi nogensinde havde tiltænkt. Vi vurderede samtidig, at der var andre end os der var langt bedre til at drive B2C-virksomhed.

Går efter detailhandlen
Som konsekvens heraf har Smartbake indgået en samarbejdsaftale med måltidskasse-leverandøren RetNemt, som fremover tager sig af salg og distribution til private.

Læs også: Bagere uddeler gratis surdej til hjemmebrug

Det efterlader ressourcer hos Smartbake til at gå mere målrettet efter B2B-kunderne i form af hoteller, restaurationer og ikke mindst detailhandlen. Især sidstnævnte ser Karsten Leed et stort potentiale inden for, men det sker ikke hen over natten.

- Der, hvor vi har en fordel, er på måltidskassemarkedet, og det er også her, vi har vores patent. Det tager meget længere tid på detailmarkedet. Måltidskasse-markedet får så meget opmærksomhed for tiden, at det bare drejer sig om at hægte sig på, siger Karsten Leed.

Kigger mod Norge og Sverige
Konceptet tegner så lovende, at Smartbake allerede nu drømmer om at kunne sende sine ferske deje ud til forbrugere i andre lande.

- Jeg er sikker på, vi har et produkt - både på rådej og bake-off brød - som på sigt ville kunne gøre sig gældende i udlandet, lyder det fra Karsten Leed.

Læs også: Surdejsbrød og croissanter giver meterlange køer i hovedstaden

Målet er kort og godt at konsolidere sig på det danske marked, både inden for detail og horeca-segmentet, og samtidig spejde mod udlandet. I første omgang vores nordiske nabolande, hvor Smartbakes patent også er gældende.

- Vi er så småt begyndt at kigge på Norge og Sverige. Og det ville ikke undre, hvis vi havde nogle aftaler på plads på måltidskasse-dej i de lande i løbet af 2019, siger Karsten Leed.

Om produktionen så vil flytte med til de pågældende lande, er endnu ikke afklaret.

- Spørgsmålet er, om det er klogere at have en forretningspartner i de pågældende lande, der får vores opskrifter og så tager sig af distributionen. Jeg tror, det vil give sig selv, når vi finder de rigtige samarbejdspartnere, siger salgschefen.

Mere om: Bageri
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Rekordmange tilmeldte til Coops "Sol over Gudhjem"

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Nyhedsbrev

Valgkamp ikke velkommen foran Aldi og Lidl

Svensk tobakslov forbyder e-cigaretter ved udeserveringer

Målet om et såkaldt røgfrit Sverige er sat til 2025. Omfattende udendørs rygeforbud er et skridt på vejen.

Mette Frederiksen overvejer at hæve cigaretpriser for unge

Aggressiv butikstyv viste sig at være eftersøgt gaderøver

Østjyllands Politi har bedt om hjælp til at finde mand, der har brugt kniv ved røverier mod tilfældige.

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

"Ta' mig jeg er single": Dagligvarebutik redder 18.000 bananer fra skraldespanden

Nudging guider kunderne til bæredygtig adfærd med ’kærlige skub’.

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle

Efter tragisk dødsfald: Fiskefirma præsenterer topregnskab

Uno-X er ny storsponsor i dansk cykelsport

Aftalen er en af de største Danmarks Cykle Union har indgået gennem de seneste tre årtier.

1

Højtuddannede udlændige kommer på kursus i at købe ind

Marketingchef for Lidl: Derfor er vi forrest i feltet

Hvordan kan et sponsorat af et cykelhold gavne forretningen i en dagligvarekæde?

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

OVERBLIK: Det skal en pakke cigaretter koste

Anonymt tip førte til bøde for populær brugs

SuperBrugsen i Gråsten er kendt for sine delikatesser. Nu har butikken fået en stor bøde for dårlig hygiejne.

Statsministeren varsler højere priser på cigaretter

Irma sætter ny mad fra lokale iværksættere på hylderne

Bæredygtige fødevarer fra butikkernes nærområde kommer nu i Irma som følge af nyt samarbejde

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

To ofre mistede Rolex-ur og guldsmykker ved røveri på tankstation

Rekordmange flasker og dåser gik gennem pantsystemet i 2018

Risiko for blåt plast i hakket oksekød

Flere danskere styrer mod økologi i grøntafdelingen

Fakta klar igen i Agerbæk

Rapport frikender fødevarer i Danmark for pesticidfare

Flensted tilbagekalder kålsalater efter listeriafund

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Brøndsholm´s naturtro, kunstige planter, holder hele året rundt uden så meg...

Matcher dine digitale produktdata emballagen?

Øg kapaciteten i pakkeriet - og spar en masse tid og penge

Virksomheder opnår bedre resultater med skræddersyet digital markedsføring

Åbne systemer er butikkernes allierede i betalingskrigen  

Send til en kollega

0.154