23948sdkhjf

Brød-iværksætter spejder mod udlandet

Efter bare halvandet år på det danske marked lufter bageropkomlingen Smartbake ambitioner om at kopiere sin succesopskrift til udlandet

Det går stærkt hos Smartbake. Så stærkt, at man ikke lige har fået fikset dørklokken ved hoveddøren i virksomhedens nye domicil i Hasselager syd for Aarhus.

Men der er også sket meget, siden stifterne Anders Høy og Steffen Bagge etablerede Smartbake i sommeren 2017 efter gennem flere år at have drevet iposen.dk og KringleXpressen.dk, bagerverdenens pendant til Just-Eat.

I foråret i år fik Smartbake en millioninvestering fra en gruppe vestjyske investorer, i forlængelse heraf etablerede man et nyt B2B-brand, Smartbake Solutions, opkøbte den økologiske bake-off producent Faber Brød og samlede administration og produktion i Hasselager.

Dermed spreder den godt 20 mand store iværksættervirksomhed sig nu over både leverancer af fersk dej til såvel private som detailhandel og horeca-kunder, bake-off brød samt online take away-bestilling af brød.

- Vi kender ikke rigtig vores begrænsninger endnu. Er der en lukket dør, åbner vi den bare op, konstaterer salgsdirektør Karsten Leed, der sjovt nok har en baggrund i en helt anden branche, nemlig teleindustrien.

B2B rykkede på sig
Den ferske dej er Smartbakes indgangsbillet til markedet, anerkender Karsten Leed.

Hvor andre bagervirksomheder fokuserer på færdigbagte brød eller bake-off brød, satser Smartbake på forstadiet til det færdige brød, nemlig selve brøddejen, i form af særlige dejkasser. Blandt andet har Smartbake taget patent på en særlig gaspakning af den ferske dej, der forhindrer dejen i at hæve op, før slutbrugeren bryder emballagen.

Til at begynde med tog Smartbake sig selv af salg og distribution af dejkasserne til forbrugerne. Men efter kort tid begyndte B2B-segmentet at rykke på sig, og derfor blev brandet Smartbake Solutions oprettet, fortæller Karsten Leed.

- Vi lavede i august 2017 en aftale med en stor restaurationskæde. Og det fik os til at tænke, at vi nok i sidste ende hellere så os som en decideret produktionsvirksomhed, selvom vi vidste, at investeringen i både maskiner, anlæg og produktionshaller var højere, end vi nogensinde havde tiltænkt. Vi vurderede samtidig, at der var andre end os der var langt bedre til at drive B2C-virksomhed.

Går efter detailhandlen
Som konsekvens heraf har Smartbake indgået en samarbejdsaftale med måltidskasse-leverandøren RetNemt, som fremover tager sig af salg og distribution til private.

Det efterlader ressourcer hos Smartbake til at gå mere målrettet efter B2B-kunderne i form af hoteller, restaurationer og ikke mindst detailhandlen. Især sidstnævnte ser Karsten Leed et stort potentiale inden for, men det sker ikke hen over natten.

- Der, hvor vi har en fordel, er på måltidskassemarkedet, og det er også her, vi har vores patent. Det tager meget længere tid på detailmarkedet. Måltidskasse-markedet får så meget opmærksomhed for tiden, at det bare drejer sig om at hægte sig på, siger Karsten Leed.

Kigger mod Norge og Sverige
Konceptet tegner så lovende, at Smartbake allerede nu drømmer om at kunne sende sine ferske deje ud til forbrugere i andre lande.

- Jeg er sikker på, vi har et produkt - både på rådej og bake-off brød - som på sigt ville kunne gøre sig gældende i udlandet, lyder det fra Karsten Leed.

Målet er kort og godt at konsolidere sig på det danske marked, både inden for detail og horeca-segmentet, og samtidig spejde mod udlandet. I første omgang vores nordiske nabolande, hvor Smartbakes patent også er gældende.

- Vi er så småt begyndt at kigge på Norge og Sverige. Og det ville ikke undre, hvis vi havde nogle aftaler på plads på måltidskasse-dej i de lande i løbet af 2019, siger Karsten Leed.

Om produktionen så vil flytte med til de pågældende lande, er endnu ikke afklaret.

- Spørgsmålet er, om det er klogere at have en forretningspartner i de pågældende lande, der får vores opskrifter og så tager sig af distributionen. Jeg tror, det vil give sig selv, når vi finder de rigtige samarbejdspartnere, siger salgschefen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125