23948sdkhjf

Ekspert: Dagligvarehandel på nettet vil for alvor bryde igennem, når Amazon kommer

Hårtørrere, hardware og hotelophold. Bøger, bamser og bælter. Lagner, lån og lamper.

Onlinesalg af elektronik, bøger mv. har i mange år været meget populært i Norden. Men dagligvarer? Ikke rigtigt. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv fra januar 2018 sælges kun to procent af alle dagligvarer i Danmark online.

Men den virkelighed vil hurtigt ændre sig ifølge den globale e-business ekspert Tom Buday, der for nylig gæstede Danmark. 

- Det har helt klart betydning for den danske handel online med fødevarer, at Amazon ikke rigtig er kommet til Danmark endnu. Det vil ændre sig, når de kommer – i hvert fald i de store byer i Norden kan jeg se alle kriterier for øget online-handel. Amazon er en meget ambitiøs og klog internethandelsvirksomhed, og de kommer med store investeringer. De ved virkelig, hvad de gør. Så når de kommer, sætter de et væsentligt aftryk på markedet, siger Tom Buday, der er Senior Vice President, chef for Marketing & Consumer Communication, i verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé, i en pressemeddelelse.

Han understreger, at e-business giver fødevareindustrien, herunder Nestlé, en verden med nye salgsmuligheder – og en verden, hvor virksomheden bedre kan fortælle historierne rundt om deres produkter:

- E-business er en kommunikationskanal og en handelskanal, hvor vi kan kommunikere meget effektivt og samtidig sælge godt. Se for eksempel på den produktinformation, man kan levere på en Amazon-brand-side, sammenlignet med, hvad en forbruger normalt finder foran en forretning. Vi kan fx i Nestlé gå meget dybere med information om ernæring, sundhed og velvære og om bæredygtighed, som fx hvad vi gør for at hjælpe kaffebønder til at opnå en rimelig levestandard, eller hvad vi gør for at reducere mængden af plastaffald. Jeg tror, at e-business på en måde giver en større sammenhæng, som vi kan fortælle vores historier ud fra, siger Tom Buday.

- Forbrugere vil gerne røre ved mad. Især friske produkter generelt. Kvaliteten vurderes ved berøring. Det begrænser naturligvis udviklingen af online-handel med fødevarer. Desuden har detailhandlen reageret på udfordringen. De har ikke sovet, da e-handels-aktørerne kom til. Mange af dem har forbedret indkøbsoplevelsen i forretningen. Også specielle butikker, fx dem, der sælger økologiske prodkter, har taget udfordringen op, med bl.a. yderligere detaljeret forbrugerrådgivning, siger Tom Buday.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109