23948sdkhjf

Postnord kører videre med udenlandske chauffører

I kølvandet på skandalen om de filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har transportminister Ole Birk Olsen måttet svare på spørgsmål fra Folketingets Trafikudvalg om status på de chauffører, der måtte køre for det statsejede og statsstøttede Postnord. Spørgsmålene blev stillet efter ønske af MF Karsten Hønge (SF).

Svarene viser, at brugen af udenlandske chauffører i koncernens stykgodsdel, Postnord Logistics, er en ”hel naturlig” del af Postnords aktiviteter.

- Jeg synes, det er på sin plads, at staten som medejer af Postnord gør mere ud af at sikre sig, at vi ikke ser tilstande på linje med dem, der er afdækket med Kurt Beier sagen. Det gælder både sikring mod betydelig underaflønning såvel som kummerlige levevilkår uden hvilemuligheder, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard. 

Særlig Code of Conduct
På et spørgsmål om, i hvor stor udstrækning Postnord Logistics benytter sig af udenlandske chauffører, henviser og henholder ministeren sig nemlig alene til svaret fra Postnord koncernen:  

”Postnord Logistics' forretning indebærer grænseoverskridende transport, hvorfor det er helt naturligt, at der anvendes udenlandske chauffører. Et forhold som den øvrige del af branchen også anvender. Anvendelsen af udenlandske chauffører sker selvsagt inden for rammerne af dansk og international lov. Derudover kan det oplyses, at alle leverandører som anvendes af Postnord skal leve op til et særligt Code of Conduct som blandt andet indeholder krav vedrørende arbejdsmiljø, miljø med mere uanset hvor chaufføren kommer fra.”

Vred transportminister
For godt fire år siden – i juni 2014 – kunne medierne berette om, at flere udenlandske lastbiler dagligt kørte til og fra danske postterminaler. Daværende transportminister Magnus Heunicke var vred over Post Danmarks metoder:

- Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, sagde Magnus Heunicke den gang til TV 2 Nyhederne.

Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, rasede og ville kalde transportministeren i samråd.

På samme tidspunkt faldt offentlighedens opmærksomhed på SAS’ brug af transportfirmaer, der havde udenlandske chauffører på lastbilerne, der kørte med luftfragt. Her var finansminister Bjarne Corydon på banen:

- Vi ejer som danskere 14,3 procent af aktierne i SAS. Det er en mindre del, men nok til at vi nu kan bede SAS redegøre for det her. Og det vil jeg gøre med det udgangspunkt, at det naturlige må være, at i Danmark foregår arbejdet på danske overenskomstvilkår.

Kræver garanti
- Her er der tale en statsligt ejet koncern der lige har stået med “hatten i hånden” og fået 1,5 mia. i statstilskud. Jeg synes godt, at man som minimum kan kræve en garanti fra ministeren om, at alle chaufførernes løn- og arbejdsforhold er på danske eller svenske vilkår og således ikke konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige stykgodsmarked, siger Erik Østergaard, og fortsætter:

- Vi har lige med Kurt Beier sagen set, hvordan transportkøberes Code of Conduct ikke er det papir værd det er skrevet på – og som kræver, at man sætter sin transportleverandør under administration. Staten ejer 40 pct. af Posten, så deri ligger også en forpligtelse

Transportministeren har indtil videre kun henholdt sig til oplysningerne fra Postnord. På spørgsmålet fra folketingsudvalget om, hvorvidt de udenlandske chauffører i Postnord Logistics er ansat på arbejds- og lønvilkår, som er identiske med danske chauffører, henviser Ole Birk Olesen til følgende kryptiske oplysning:

- Postnord Logistics chauffører er ansat på vilkår, som overholder de regler som gælder såvel internationalt som nationalt, men det kan ikke bekræftes, at disse vilkår er identiske med vilkårene for danske chauffører.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109