23948sdkhjf

Opinion: Black friday udvander tilliden til detailhandlen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, har vi som branche et problem, skriver salgschef fra Ikea.

Blogindlæg fra Markus Ekewald, Salgschef i IKEA Danmark.

Læs også: Landsret: Sag om underbetalt Ikea-chauffør skal føres i Danmark

Fredag den 23.november er det detailhandlens helt store festdag, black friday.

Her bliver butiksvinduerne klistret til med udsalgsskilte, og danskerne valfarter til butikkerne for at gøre et ekstra godt køb.

Den massive tilbudsstrøm udfordrer en af grundpillerne i et sundt forhold mellem køber og sælger: tillid. For hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, hvor varen har en anden pris, har vi som branche et problem.

Black friday er på kort tid blevet årets højdepunkt i detailhandlen, og med årene har fænomenet udviklet sig fra at være en enkelt tilbudsdag til nu også at omfatte dagene eller ugerne op til fredagen og weekenden med.

Læs også: Ikea advarer kunder om møbel efter faldulykker med børn

Og Black friday står ikke alene. Den asiatiske udsalgsdag singles day, der løb af stablen i den 11.11, har så småt fået tag i det danske detailled, ligesom cyber monday de seneste år har sat skub i onlinesalget i halen på black friday.

Disse to udsalgsmærkedage er eksempler på de seneste knopskydninger af udsalgshøjtider, der forstærker den tilbudskultur, vi har i Danmark, hvor priserne svinger op og ned fra udsalgshøjtid til udsalgshøjtid og med fødselsdagstilbud og rabatkampagner derimellem.

Disse elevatorpriser gør det svært som forbruger at gennemskue, hvornår man gør et godt køb, og hvornår man faktisk bliver snydt.

Vi mener ikke, der er noget forkert i, at man som forbruger gerne vil gøre en god handel. Snarere tværtimod. Vi mener, at man skal kunne gøre en god og fair handel alle årets 365 dage. Uafhængigt af mærkedage og tilbudsluner. Det vil både styrke forbrugernes tillid til os som forhandlere og understøtte en købskultur, der tager udgangspunkt i et behov hos forbrugeren frem for i, hvad der er på tilbud.

Det er muligt at drive en fornuftig forretning uden brug af gule tilbudsmærkater. Vi tror i stedet på, at vi kan bygge en sund forretning via indsigter i kundernes hverdag, der fører til produkter, løsninger og services, der matcher et reelt behov i hverdagen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Skokæde øger omsætningen med 30 procent på et år

Garnbutik vinder E-Handelsprisen 2019

Se alle vinderne af de forskellige priser og læs juryens begrundelser her.

Restaurant Flammen udruller nyt koncept

Coops samlede salg højere end Salling Groups i 2018

Internt dokument afslører Ikeas omstruktureringer

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Nyhedsbrev

For 200 mio. Ikea-møbler

Spinat solgt fra Netto var skyld i sjældne tarminfektioner

Op mod 20 danskere blev i foråret smittet med den sjældne tarmbakterie Yersinia enterocolitica.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Socialdemokrater vil hæve cigaretpriser til 60 kroner

Netto præsterer sit bedste resultat nogensinde

Efter imponerende regnskab regner Netto-chef med at åbne omkring 15 butikker om året.

Handelsformand raser mod politiets manglende opklaringsarbejde

Ejer vil sælge ikonisk reolvirksomhed

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

Statsministeren deltager ved første spadestik til nyt Lidl-lager

Kunsthaldirektør: Weiwei-sag handler om ophavsret

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

10-4 til omsætningen i byggekæde

Just-Eat går 12 millioner kroner frem

Jysk åbner første butik i Aserbajdsjan

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Aldi Nord giver ny kæmpe kapitalindsprøjtning til Aldi Danmark

S vil hæve afgifter på chokolade, te og kaffe

Som en del af Socialdemokratiets økonomiske 2025-udspil skal skattestoppet på punktafgifter skrottes. Det vil betyde afgiftsstigninger på bl.a. kaffe, te og chokolade.

Vil du være købmand på en lille ø? Nu har du chancen

Sofakompagniet går efter milliarden

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Forbrugerne går optimistiske ind i sommermånederne

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Jem & fix åbner tre nye butikker

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

“Sammen opnår vi topresultater”

Test dig selv: Hvor meget ved du om plast og bæredygtighed?

Giv dit produkt blikfang...

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Pommes Frites krydderi

Robotterne skal klædes på til livet udenfor fabriksgulvet

Send til en kollega

0.196