23948sdkhjf

Opinion: Black friday udvander tilliden til detailhandlen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, har vi som branche et problem, skriver salgschef fra Ikea.

Blogindlæg fra Markus Ekewald, Salgschef i IKEA Danmark.

Læs også: Hver anden dansker bryder sig ikke om black friday

Fredag den 23.november er det detailhandlens helt store festdag, black friday.

Her bliver butiksvinduerne klistret til med udsalgsskilte, og danskerne valfarter til butikkerne for at gøre et ekstra godt køb.

Den massive tilbudsstrøm udfordrer en af grundpillerne i et sundt forhold mellem køber og sælger: tillid. For hvis forbrugerne kommer i tvivl om, hvorvidt de bliver ført bag lyset resten af året, hvor varen har en anden pris, har vi som branche et problem.

Black friday er på kort tid blevet årets højdepunkt i detailhandlen, og med årene har fænomenet udviklet sig fra at være en enkelt tilbudsdag til nu også at omfatte dagene eller ugerne op til fredagen og weekenden med.

Læs også: Pakkecentralen har rygende travlt efter black friday

Og Black friday står ikke alene. Den asiatiske udsalgsdag singles day, der løb af stablen i den 11.11, har så småt fået tag i det danske detailled, ligesom cyber monday de seneste år har sat skub i onlinesalget i halen på black friday.

Disse to udsalgsmærkedage er eksempler på de seneste knopskydninger af udsalgshøjtider, der forstærker den tilbudskultur, vi har i Danmark, hvor priserne svinger op og ned fra udsalgshøjtid til udsalgshøjtid og med fødselsdagstilbud og rabatkampagner derimellem.

Disse elevatorpriser gør det svært som forbruger at gennemskue, hvornår man gør et godt køb, og hvornår man faktisk bliver snydt.

Vi mener ikke, der er noget forkert i, at man som forbruger gerne vil gøre en god handel. Snarere tværtimod. Vi mener, at man skal kunne gøre en god og fair handel alle årets 365 dage. Uafhængigt af mærkedage og tilbudsluner. Det vil både styrke forbrugernes tillid til os som forhandlere og understøtte en købskultur, der tager udgangspunkt i et behov hos forbrugeren frem for i, hvad der er på tilbud.

Det er muligt at drive en fornuftig forretning uden brug af gule tilbudsmærkater. Vi tror i stedet på, at vi kan bygge en sund forretning via indsigter i kundernes hverdag, der fører til produkter, løsninger og services, der matcher et reelt behov i hverdagen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (3)
Forsiden lige nu

Store drømme for kæmpe center i Nyborg

To mænd efterlyst for parfume-tyveri

Sportigan i Assens lukker

Nye ejere vil udvikle på butikscenter i Thisted

2

Slut med Løvbjerg i Skandeborg

Russisktalende mand tilstår Rolex-røveri i Illum

Nyhedsbrev

Børn ned til syv år forkaster klassisk legetøj

Undersøgelser peger på, at børns legemønstre er under forandring. Hvorfor så Top-Toy ikke skriften på væggen?

Modegiganter vil være klimaneutrale i 2050

Elgiganten i Herning åbner nyt varehus med nyt koncept

Ankesag: Nye vidner i sag om sexchikane hos fastfoodkæde

Første madkollektion fra Søstrene Grene

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri de næste to år

Regeringen indgår smal aftale om elbiler op til 400.000 kroner, som bliver afgiftsfri de næste to år.

Brugt og klimavenligt: Vi køber mere og mere genbrug

Ugens grin: Forbyttede gaver

Her lukker Fætter BR

Den skrantende legetøjskæde Top-Toy, som står bag kæderne Fætter BR og Toys "R" Us, lukker ti BR-butikker

Netto vinker farvel til den lille gule

Legetøjskæde lukker ti BR-butikker i Danmark

Power holder prøve-åbent i Esbjerg

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Røvere slår til i stormagasin midt i julehandlen

XL-Byg i Allinge udvider

XL-BYG Allinge Byggemarked & Trælasthandel håber på yderligere lokal opbakning, når firmaet fra årsskiftet er eneste tilbageværende XL-BYG på Bornholm.

Bestseller går for mere bæredygtighed

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny teknologi gør Coops markedsføring mere effektiv

Coop har taget ny teknologi i brug, som giver mulighed for at måle effekten af kædens marketingaktiviteter. Det har været en øjenåbner for kædens marketingdirektør.

Stort salmonellaudbrud: Mindst 28 syge

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Regeringen vil forbyde tynde knitreposer

Lokalt center mangler tre lejere

Køkkenkæde åbner i København: Her er Designas nye flagskib

GLS udvider med tre nye depoter

Nu vil Fur Bryghus være kendt for mere end øl

Efter tragisk død: Frankies MC Shop lukker

Her vil Fødevarestyrelsen kontrollere i 2019

Pakkecentralen har rygende travlt efter black friday

Ekspedient på tankstation blev bundet med tape

Aubo-ejere splitter op: Én får hele ejerskabet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligheder

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Spørg os om handicap - gratis

Glæd dig til vintertrøflen

Nyheder om emballage – Gå ikke glip af alt det gode...

SummIT 2018

Retro lampen Abell

Kundernes sikkerhed er ALTID 1. prioritet

Gratis kursus hos GS1

Effektiviser arbejdsgangen og spar penge med PALOMAT®

2.4.19 i KBH: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Lovpligtig personalarm for køle- og fryserum

Vind lækkerier med GS1

Send til en kollega

0.305