23948sdkhjf

Ny teknologi gør Coops markedsføring mere effektiv

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coop har taget ny teknologi i brug, som giver mulighed for at måle effekten af kædens marketingaktiviteter. Det har været en øjenåbner for kædens marketingdirektør.

Nye teknologier og nye metoder har gjort sit indtog i Coops marketingarbejde.

Læs også: Salling Group lægger afstand til Coop

Med et nyt såkaldt "beslutningsstøttesystem" kan kæden nu måle effekten på alle sine taktiske marketingaktiviteter og på den måde tage bedre beslutninger om kampagner, medieinvesteringer og medieanvendelse.

- Det er blevet meget tydeligt, at der ikke er tale om ’one size fits all', når vi planlægger media for vores fire kæder, hvor effekten af de store media som f.eks. TV og tilbudsaviser varierer langt mere pr. kæde, end vi troede. Det betyder, at vi nu kan blive mere nuancerede i medievalget for de enkelte kæder og på den måde optimere ROI yderligere for hver kædes investerede mediekrone, siger marketingdirektør Pia Niemann. 

- På trods af nogle danskeres irritation over tilbudsaviser, har vi jo kunnet se, at de i nogle segmenter faktisk virker godt som kundestrømsgenerator. Men nu kan vi faktisk også se, at der ligeledes er markant forskel på effekten af tilbudsaviserne for de forskellige kæder, forklarer hun. 

Annalect, der er en del af Omnicom Media Group, står bag den nye teknologi, som er et beslutningsstøttesystem til marketing, der baserer sig på integration af direkte data og machine learning.

Læs også: Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

Det nye system består af data fra både eksterne og interne datakilder fra Coops fire kæder – SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Fakta – og tager nye teknologier i brug, som konstant optimerer Coops markedsføringsindsats, samtidig med, at detaljeniveauet kan blive større end nogensinde, siger nordisk direktør i Annalect, Søren Fromberg.

 - Vores løsning er baseret på den nyeste teknologi og de nyeste metoder, og kan ikke sammenlignes med noget, vi har set i markedet før indenfor beslutningsstøtte til marketing. Takket være den nye tilgang kan vi nedbryde de enkelte faktorer, der påvirker annoncørens salg i en hidtil uset detaljeringsgrad og kontinuerligt stille helt aktuelle indsigter til rådighed. Derved understøtter beslutningsstøttesystemet Coops ambitioner om at arbejde agilt og faktabaseret, forklarer han.  

- Vi bliver dygtigere til at investere vores mediekroner dag for dag og vil med samme medieinvestering kunne opnå en markant forbedret salgseffekt, og det giver forhåbentlig luft til på et mere oplyst grundlag også at kunne eksperimentere lidt med nye kanaler, siger Pia Niemann. 

Mere om: coop | it | markedsføring
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet rykkede ud til masseslagsmål ved Bazar Vest

Prisvindende Rema-mand får betroet Rema-opgave

18-årig ansat fyret for at spise kanelsnegl i Føtex

Safterne stiger på Thisted Bryghus

Tendens fra caféer og restaurationer får nu bryghuset til at kaste sig over andet og mere end øl

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Nyhedsbrev

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Vestfyen siger farvel til direktør

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Mange udskiftninger i ledelsen gør efterforskning af Top-Toy vanskelig

Top-Toys konkurs er under kulegravning, men en hæsblæsende udskiftning i toppen vanskeliggør forløbet.

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

I Canada giver de bøder for fejl

Ekspert argumenterer for, at kæderne skal indføre en bødeordning ved prisfejl.

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

1

Netto-chef fyret: Gav storkunde særbehandling

Nu udvider nemlig.com leveringsområde på Fyn og Sjælland

Butikschef og kunder overmandede røver

"Gammel kending" truede med en pistol-attrap.

1

Medie: Netto laver suverænt flest prisfejl

Netto er det supermarked, hvor flest kunder oplever fejl på kvitteringerne, fortæller BT.

Michelinuddeling kan blive party i provinsen

Når Michelin i år ikke uddeles i København, er det signal om, at hele landet nu er med, siger turistdirektør.

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Coop glad for emballage-stramning

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

McDonald's strategiskifte sender omsætningen nedad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den off...

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Send til en kollega

0.204