23948sdkhjf

Ny teknologi gør Coops markedsføring mere effektiv

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coop har taget ny teknologi i brug, som giver mulighed for at måle effekten af kædens marketingaktiviteter. Det har været en øjenåbner for kædens marketingdirektør.

Nye teknologier og nye metoder har gjort sit indtog i Coops marketingarbejde.

Læs også: Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Med et nyt såkaldt "beslutningsstøttesystem" kan kæden nu måle effekten på alle sine taktiske marketingaktiviteter og på den måde tage bedre beslutninger om kampagner, medieinvesteringer og medieanvendelse.

- Det er blevet meget tydeligt, at der ikke er tale om ’one size fits all', når vi planlægger media for vores fire kæder, hvor effekten af de store media som f.eks. TV og tilbudsaviser varierer langt mere pr. kæde, end vi troede. Det betyder, at vi nu kan blive mere nuancerede i medievalget for de enkelte kæder og på den måde optimere ROI yderligere for hver kædes investerede mediekrone, siger marketingdirektør Pia Niemann. 

- På trods af nogle danskeres irritation over tilbudsaviser, har vi jo kunnet se, at de i nogle segmenter faktisk virker godt som kundestrømsgenerator. Men nu kan vi faktisk også se, at der ligeledes er markant forskel på effekten af tilbudsaviserne for de forskellige kæder, forklarer hun. 

Annalect, der er en del af Omnicom Media Group, står bag den nye teknologi, som er et beslutningsstøttesystem til marketing, der baserer sig på integration af direkte data og machine learning.

Læs også: Saxo.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

Det nye system består af data fra både eksterne og interne datakilder fra Coops fire kæder – SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Fakta – og tager nye teknologier i brug, som konstant optimerer Coops markedsføringsindsats, samtidig med, at detaljeniveauet kan blive større end nogensinde, siger nordisk direktør i Annalect, Søren Fromberg.

 - Vores løsning er baseret på den nyeste teknologi og de nyeste metoder, og kan ikke sammenlignes med noget, vi har set i markedet før indenfor beslutningsstøtte til marketing. Takket være den nye tilgang kan vi nedbryde de enkelte faktorer, der påvirker annoncørens salg i en hidtil uset detaljeringsgrad og kontinuerligt stille helt aktuelle indsigter til rådighed. Derved understøtter beslutningsstøttesystemet Coops ambitioner om at arbejde agilt og faktabaseret, forklarer han.  

- Vi bliver dygtigere til at investere vores mediekroner dag for dag og vil med samme medieinvestering kunne opnå en markant forbedret salgseffekt, og det giver forhåbentlig luft til på et mere oplyst grundlag også at kunne eksperimentere lidt med nye kanaler, siger Pia Niemann. 

Mere om: coop | it | markedsføring
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Venstre vil pille logo og flotte farver af smøger

Tobaksbranche vender tomlen ned til forslag: En krænkelse

Venstre melder sig klar til at forbyde cigaretpakker at bære logoer. En krænkelse, lyder det fra branchen.

Salling Group: Fuld opbakning til skjult tobak

Erfaringen fra Føtex, Netto og Bilka er, at det virker at gemme cigaretterne væk.

Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Restaurant Flammen udruller nyt koncept

Nyhedsbrev

Coops samlede salg højere end Salling Groups i 2018

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Socialdemokrater vil hæve cigaretpriser til 60 kroner

Spinat solgt fra Netto var skyld i sjældne tarminfektioner

Op mod 20 danskere blev i foråret smittet med den sjældne tarmbakterie Yersinia enterocolitica.

Statsministeren deltager ved første spadestik til nyt Lidl-lager

Netto præsterer sit bedste resultat nogensinde

Efter imponerende regnskab regner Netto-chef med at åbne omkring 15 butikker om året.

Handelsformand raser mod politiets manglende opklaringsarbejde

Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

Vil du være købmand på en lille ø? Nu har du chancen

Just-Eat går 12 millioner kroner frem

Aldi Nord giver ny kæmpe kapitalindsprøjtning til Aldi Danmark

S vil hæve afgifter på chokolade, te og kaffe

Som en del af Socialdemokratiets økonomiske 2025-udspil skal skattestoppet på punktafgifter skrottes. Det vil betyde afgiftsstigninger på bl.a. kaffe, te og chokolade.

22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Burger King lancerer helt ny type kødfri burger i Sverige

Thy har fundet nøglen til at bremse butiksdøden

Gratis butikleje, håndværkerhælp, iværksætterrådgivning, bank og revisor - sågar bolig og socialt netværk. Det er nogle af de midler, der med succes bremser butiksdøden i Thy.

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Tyve jagtede cigaretter på Køge-egnen

Kageglade danskere trækker Lagekagehuset over milliarden

Chokoladefabrik blev narret af internetsvindler

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 2019

Seminar: Sådan måler man madspild

Cigaretpriser skal ikke hæves for pengenes skyld

Bryghus får gymnasiehjælp til at udvikle alkoholfri drikke

Svipser giver risiko for alt for gammel laks

Billig slik og chokolade holder prisstigninger i ro

Netto åbner ny butik i Valby

Bryghus nyder godt af Liverpools succes

To ofre mistede Rolex-ur og guldsmykker ved røveri på tankstation

Rekordmange flasker og dåser gik gennem pantsystemet i 2018

Risiko for blåt plast i hakket oksekød

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Fotos driver salget hos Dansk Cater

“Sammen opnår vi topresultater”

Test dig selv: Hvor meget ved du om plast og bæredygtighed?

Giv dit produkt blikfang...

Det er i morgen - vi holder reception den 24. maj 2019

En købsoplevelse udover det sædvanlige

Kan plast forhindre madspild?

Gratis guide til EDI

Moderne røgeovn giver bedre arbejdsgange

Total emballageløsning til VÆRSGO

Nyt fra GS1 standarden til alle brancher

Nye marinader

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Gratis medlemsdag for alle GS1 medlemmer

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Sæson for sommerbuk

Apotea automatiserer med SSI SCHÄFER

Mini krydderiposer til måltidskasser

Alux sætter ny standard for solscreens

Vejen til ERP i skyen går over hostingcentret

Stormberg opnår besparelser på emballage gennem nyt samarbejde

Quiz - Er du en ørn til stregkoder?

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Forbedret indeklima øger medarbejderpræstationer

Send til en kollega

0.22