23948sdkhjf

Ny teknologi gør Coops markedsføring mere effektiv

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Coop har taget ny teknologi i brug, som giver mulighed for at måle effekten af kædens marketingaktiviteter. Det har været en øjenåbner for kædens marketingdirektør.

Nye teknologier og nye metoder har gjort sit indtog i Coops marketingarbejde.

Læs også: Kvickly kårer Årets Varehus og Årets Varehuschefer

Med et nyt såkaldt "beslutningsstøttesystem" kan kæden nu måle effekten på alle sine taktiske marketingaktiviteter og på den måde tage bedre beslutninger om kampagner, medieinvesteringer og medieanvendelse.

- Det er blevet meget tydeligt, at der ikke er tale om ’one size fits all', når vi planlægger media for vores fire kæder, hvor effekten af de store media som f.eks. TV og tilbudsaviser varierer langt mere pr. kæde, end vi troede. Det betyder, at vi nu kan blive mere nuancerede i medievalget for de enkelte kæder og på den måde optimere ROI yderligere for hver kædes investerede mediekrone, siger marketingdirektør Pia Niemann. 

- På trods af nogle danskeres irritation over tilbudsaviser, har vi jo kunnet se, at de i nogle segmenter faktisk virker godt som kundestrømsgenerator. Men nu kan vi faktisk også se, at der ligeledes er markant forskel på effekten af tilbudsaviserne for de forskellige kæder, forklarer hun. 

Annalect, der er en del af Omnicom Media Group, står bag den nye teknologi, som er et beslutningsstøttesystem til marketing, der baserer sig på integration af direkte data og machine learning.

Læs også: Danske virksomheder sælger for få julegaver på nettet

Det nye system består af data fra både eksterne og interne datakilder fra Coops fire kæder – SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Fakta – og tager nye teknologier i brug, som konstant optimerer Coops markedsføringsindsats, samtidig med, at detaljeniveauet kan blive større end nogensinde, siger nordisk direktør i Annalect, Søren Fromberg.

 - Vores løsning er baseret på den nyeste teknologi og de nyeste metoder, og kan ikke sammenlignes med noget, vi har set i markedet før indenfor beslutningsstøtte til marketing. Takket være den nye tilgang kan vi nedbryde de enkelte faktorer, der påvirker annoncørens salg i en hidtil uset detaljeringsgrad og kontinuerligt stille helt aktuelle indsigter til rådighed. Derved understøtter beslutningsstøttesystemet Coops ambitioner om at arbejde agilt og faktabaseret, forklarer han.  

- Vi bliver dygtigere til at investere vores mediekroner dag for dag og vil med samme medieinvestering kunne opnå en markant forbedret salgseffekt, og det giver forhåbentlig luft til på et mere oplyst grundlag også at kunne eksperimentere lidt med nye kanaler, siger Pia Niemann. 

Mere om: coop | it | markedsføring
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fantasinavn: Orkla må alligevel kalde pasta for Grøntsagsbånd

Dagligvarekæder fjerner skjulte buræg fra egne varer

Buræg er efterhånden væk fra hylderne i butikkerne, men der findes stadig buræg i forarbejdede produkter.

Danskerne vil købe nytårsknald for næsten en halv milliard

Man skal huske sikkerheden, når det erhvervede fyrværkeri fyres af, lyder det fra Sikkerhedsstyrelsen.

Sille og kæresten forærer flere tusinde juletræer væk

En juletræsplantage ved Randers har været yderst velbesøgt. Her er der nemlig gratis juletræer til alle, der gider fælde et.

Folks juleindkøb afhænger af bopæl

Om julen er lig med sylte eller chokolade, hjemlig julehygge eller julefrokost et sted i byen, er meget forskelligt alt afhængigt af, i hvilken region man bor.

Antallet af unge misbrugere af lattergas overrasker forsker

Nyhedsbrev

Antallet af sorte slagtere er faldet markant

Fødevarestyrelsen beslaglægger 200 gæs, kalkuner og juleænder

Million-renovering i Føtex

Et tociftret millionbeløb skal gøre Føtex-butikken i Nyborg helt up to date.

Salling Group investerer aggressivt i Netto

Klar til at bruge en historisk stor andel af Salling-formuen for at fastholde førerposition.

Vegansk hudpleje vinder frem – også i supermarkederne

Det er ikke kun i kosten, at mange fravælger produkter med animalske ingredienser.

Medisterpølse mistænkes for salmonellaudbrud

Dansk trang til økologisk frugt fra udlandet slår rekorder

Regeringen og DF imod en aldersgrænse for køb af lattergas

Lidls julesalg støtter Danske Hospitalsklovne

Stor stigning i efterspørgslen på plastikfri dagligvarer

Onlinesupermarkedet Økovejen.dk melder om en stor stigning i efterspørgslen på plastfri produkter. Forsker bekræfter tendensen og forventer ny lovgivning på området indenfor få år.

Stort dansk salmonellaudbrud vokser til 33 personer

Fødevarevirksomheder sætter turbo på emballagerevolutionen

Fremtidens løsninger bliver i høj grad med genanvendte eller nedbrydelige materialer

Erhvervsminister vil begrænse salg af lattergaspatroner

Over 2.400 kunder fejrede åbningen af Lidls nye butik i Hillerød

Fødevarevirksomheder ser på fremtidens madscene

Se her hvor Irma sætter hjertestartere op ved butikker

Naturli' Foods går til angreb på mælkemarkedet

EU strammer reglerne for transfedt i mad

Damme har Danmarks mest moderne brugs – for en stund

Ankesag: Nye vidner i sag om sexchikane hos fastfoodkæde

Konkursramt bryggeri brygger igen

Stort salmonellaudbrud: Mindst 28 syge

Sticks'n'Sushi vil have 100 restauranter

Regeringen vil forbyde tynde knitreposer

200 Carlsberg-chefer får en ekstra årsløn

Millionerne flyder i Enorms insektprojekt

Trods flere års indsats: 7-Eleven kiosk lukker

Nu vil Fur Bryghus være kendt for mere end øl

Bryghus har næsten tidoblet produktionen

Danske slagterier afskåret fra eksport til Kina

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CTcoins kønummerstandere er en del af den gode kundebetjening i Lagkagehuset

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Fredericia - og han tager gerne ansvar

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Carsten Petersen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON i Glostrup

Glædelig jul fra JEROS A/S

Per er udlært elektriker – og fortsætter hos EL:CON i Roskilde

PALOMAT® Forhandler 2018!

Ny chef for FORCE Technologys Product Compliance-afdeling i Aarhus

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligheder

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Spørg os om handicap - gratis

Glæd dig til vintertrøflen

Nyheder om emballage – Gå ikke glip af alt det gode...

SummIT 2018

Send til en kollega

0.325