23948sdkhjf

Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker

De traditionelle butikker kan godt glæde sig til årets helt store forbrugsfest, julehandlen.

Julehandlen giki i gang, mens støvet knap har lagt sig oven på det verdensomspændende shopping-fænomen Black Friday, hvor en stor del af danskernes forbrug foregik på nettet.

Men størstedelen af danskerne foretrækker dog stadig at handle i fysiske butikker.

Det viser en undersøgelse, som fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har fået lavet via Epinion. 53 procent angiver, at de helst vil handle i fysiske butikker frem for online.

Det overrasker ikke landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, der peger på, at der stadig er et godt stykke vej, før e-handel bliver den dominerende handelsform.

- Selvom online-handlen med varer stiger år for år, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af dem samlede handel. Derfor er det ikke overraskende, at størstedelen af os fortsat foretrækker at gå i fysiske butikker. Særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse, siger Jens Neustrup Simonsen.

- Men i fremtiden vil vi se, dette forhold forskyder sig. E-handlen vil støt og roligt lægge beslag på en større andel af vores forbrug, fordi det er så nemt og bekvemt. Så de fysiske butikker skal konstant oppe sig og benytte deres styrker, hvis de vil være konkurrencedygtige i fremtiden, siger han.

Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv handlede vi varer for 404 mia. kr. i 2017 i detailbutikkerne. Heraf blev ca. 29 mia. kr. brugt hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker.

Det betyder, at den danske nethandel står for godt 11 pct. af den samlede handel.

Forbrugerne: Vi vil se varen, før vi køber den
Forbrugerne er ret klare i mælet om styrkerne ved de fysiske butikker. 81 procent svarer, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 procent at de kan afprøve varen og 56 procent sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme.

Halvdelen lægger også stor vægt på den personlige rådgivning i butikkerne.

- De fysiske butikker har en række fordele, som webbutikkerne har svært ved at hamle op med: Der er mulighed for at se og afprøve varen og der er personale, som rådgiver dig fremfor algoritmer og robotter. Men butikkerne skal huske, forbrugerne stadig orienterer sig online inden købet. Derfor kan man absolut ikke ignorere, hvor essentielt det er at have et digitalt udstillingsvindue, der understøtter den fysiske forretning, siger Jens Neustrup Simonsen.

Danske webbutikker halter bagud på kundeoplevelsen
Business Danmarks undersøgelse viser, at der er markant forskel på danskernes vurdering af kundeoplevelsen hos fysiske butikker og danske webbutikker.

Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, mens tallet for de fysiske butikker er dobbelt så højt (58 procent).

Derfor må danske virksomheder blive bedre til at udnytte potentialet i e-handel og sætte fokus på kundeoplevelsen, hvis de vil forblive konkurrencedygtige, lyder det fra landsformand, Jens Neustrup Simonsen.

- Mange danske virksomheder har ikke været offensive nok i forhold til den digitale omstilling og man har måske undervurderet, hvor store konsekvenser digitaliseringen af samfundet ville få. Ikke desto mindre er der et kæmpe vækstpotentiale i e-handel, når man tænker på, at der kun går 1 krone til e-handel for hver gang der bruges 10 kroner på varer i detailhandlen. For at indfri det må virksomhederne først og fremmest prioritere at give kunderne en god oplevelse, når de køber deres produkter online, siger Jens Neustrup Simonsen.

Spørger man danskerne, hvad der tæller, når de køber varer online, så er det, at det er nemt at returnere varen og få pengene retur (38 procent), at hjemmesiden er let at navigere rundt i (36 procent), at returfragt er gratis (35 procent) og at der er hurtig levering (30 procent).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156