23948sdkhjf

Folks juleindkøb afhænger af bopæl

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Om julen er lig med sylte eller chokolade, hjemlig julehygge eller julefrokost et sted i byen, er meget forskelligt alt afhængigt af, i hvilken region man bor.

At være til julefrokost i en anden region kan vise sig som lidt af en eksotisk rejse ind i fremmede madkulturer.

Læs også: Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Meget tyder nemlig på, at menuen til julefrokosten varierer fra region til region, fortæller Danmarks statistik.

I Region Hovedstaden brugte familierne i gennemsnit 12 kr. på sylte og syltede grisetæer mv. Det var syv gange mere end i en af årets øvrige måneder.

I Region Sjælland, som i 2016 havde det største forbrug af sylte i december, brugte familierne i 2017 godt halvt så mange penge på sylte som københavnerne, mens midtjyderne og nordjyderne brugte en tredjedel.

Det store julepølsebord blev anrettet i Syd og Nord
Familierne med det mindste sylteforbrug bor i Region Syddanmark. Her brugte de i gennemsnit mellem 1 og 2 kr. Til gengæld brugte de 19 kr. på fjerkræpølse. Det er tre gange mere end i en af årets øvrige måneder og det største forbrug i landets fem regioner.

I Region Sjælland stod menuen på blodpølse. I gennemsnit brugte familierne her godt 7 kr. på blodpølse, hvor de i årets øvrige måneder gennemsnitligt brugte under 1 kr. om måneden. I Region Nordjylland spiste man næsten seks gange så meget pålæg af svine-, kalve- og lammefilet og fire gange så meget medisterpølse som normalt.

Julemiddagene er mere ens
Når det kommer til selve julemiddagen er der ikke så stor forskel på, hvad vi spiser rundt om i landets regioner. I gennemsnit brugte danske familier 112 kr. på ænder, gæs, ande- og gåsebryst i december mod 8 kr. i én af årets øvrige måneder. Med hhv. 135 og 121 kr. brugte folk i Region Hovestaden og Region Midtjylland flest penge på and og gås.

Københavnerne lå også i top hvad angik rulle- og ribbenssteg. De brugte 25 kr., mens nordjyderne brugte 15 kr. I gennemsnit, brugte vi 13 kr. på rulle- og ribbenssteg i december 2017. Den lette dessertløsning blev i høj grad valgt af folk i Region Sjælland. I denne region brugte familierne i gennemsnit 32 kr. på færdiglavet risengrød og ris a la mande, mens man på landsplan kun brugte 5 kr.

Den sødeste juletid var i Region Sjælland
I gennemsnit brugte vi 134 kr. på chokolade i december. Det er omtrent tre fjerdedele mere, end vi gennemsnitligt brugte i en af årets øvrige måneder.

Til gengæld købte vi en smule mindre slik. Regionerne Nordjylland og Syddanmark brugte omtrent 150 kr. på chokolade i december, mens Region Sjælland med 229 kr. for alvor fik skruet op for den søde juletid.

Midtjyderne lod kanen stå, mens folk i Region Sjælland smurte mederne
Det er langt fra alle varer, danskerne køber mere af i december end i resten af året. Fx brugte vi i gennemsnit 93 kr. mindre på benzin i december end i årets øvrige måneder. Det svarer til en besparelse på godt en femtedel.

Særligt danskerne i Region Midtjylland lod i højere grad kanen stå. Her brugte de i gennemsnit 114 kr. mindre på benzin i december. Vendte man mulen tværs over landet til Region Sjælland, kunne man omvendt opleve lidt flere benzinslugende rensdyr end normalt. Her brugte folk i gennemsnit 97 kr. mere på benzin i december. Det er en femtedel mere end gennemsnittet for resten af årets måneder.

Region Hovedstadens kvinder og mænd var til bløde pakker
Noget tyder på, at kvinderne i Region Hovedstaden er glade for bløde pakker. Her blev der nemlig købt mere end dobbelt så meget kvindetøj i december som i årets øvrige måneder, hvis man ser bort fra overtøj, bukser og nederdele. Som de eneste brugte familierne her i gennemsnit flere penge på fx undertøj til kvinder i december end i resten af året. Næsten to gange så meget lingeri blev det til i denne region.

Luskede man sig til at mærke lidt på mændenes pakker under de sjællandske juletræer, ville man også have fundet en del bløde af slagsen. Både i Region Hovedstaden og Region Sjælland købte familierne flere bluser og t-shirts til mænd i december 2017 end i en af årets øvrige måneder, mens tøj ikke lod til at stå lige så højt på hverken mændenes eller kvindernes ønskelister i de øvrige regioner.

Pyntesygen bredte sig i regionerne Hovedstaden og Syddanmark
Smykker var blandt de materielle varer, danskerne brugte flest penge på i december. I gennemsnit brugte hver dansker 146 kr. på smykker. Det er fire gange så meget, som vi i gennemsnit brugte i hver af årets første 11 måneder. Det var især folk i Region Hovedstaden og Region Syddanmark, der funklede.

Med en udgift på hhv. 194 og 192 kr. i gennemsnit brugte familierne her mellem fem og seks gange så mange penge på smykker som i de øvrige måneder. Københavnernes pyntesyge lod ikke til at være smitsom. I den øvrige del af Sjælland brugte familierne nemlig kun 39 kr. på smykker. Det var lidt under halvdelen af, hvad de i gennemsnit brugte i Region Sjælland i de første 11 måneder af 2017.

Klejnerne bruges og nydes ude på nær i Nordjylland
I december bruger danskerne langt flere penge på at spise og drikke på restauranter og caféer end i resten af året. I december brugte den gennemsnitlige dansker 647 kr. på at spise og drikke ude. Det var særligt de våde varer som øl og spiritus, der trak forbruget op, mens vi i mindre grad bestilte wienerbrød, kaffe, kakao og te.

I Region Sjælland havde man erstattet de vanlige øl og drinks med vin. I Region Hovedstaden bestilte man mere af alle typer alkohol. I Region Syddanmark langede beværtningerne drinks henover baren, mens de i Region Midtjylland skænkede færre øl end normalt. Nordjyderne lod i højere grad til at nyde både vådt og tørt i mere hjemlige omgivelser.

I gennemsnit brugte danske familier 2.430 kr. mere på dagligvarer i december 2017, end de i gennemsnit brugte i en af årets øvrige 11 måneder. Det svarer til et merforbrug på 24 pct.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Danske madoplevelser skal tiltrække flere tyske turister

En stigende andel af turisterne kommer til Danmark for madoplevelsernes skyld.

Valentinsblomsterne fik selskab af chokolade i år

Interflora melder om mersalg i forbindelse med salget af årets valentinsblomster.

Musik er en pengemaskine for supermarkeder

Netto satser på musik i alle renoverede butikker.

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Michelin-restauranters bundlinjer på markant optur

Sukkerfri sodavand er på hastig fremmarch

Nyhedsbrev

To Løver sætter tænderne i succesrig online-slagter

Mattels overskud overrasker trods juleproblemer for Barbie

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Danskerne dropper kassekøen

I løbet af de seneste to måneder er antallet af danskere, der selv scanner deres varer i supermarkedet steget med 35 procent

Mad til hunde og katte sender Nestlés salg op på 650 milliarder

Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé har nået en omsætning på 650 milliarder kroner i 2019.

Kornforhandler præsenterer ”utilfredsstillende” regnskab

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Østjysk posthus omdannes til street food

Butik vil kontakte kunder, der "glemmer" flasker uden pant

Magickort på nettet giver vokseværk hos Lego-konkurrent

Hasbro har med succes lanceret et onlinespil med de klassiske Magickort, der så dagens lys i 90'erne.

Vraget i Løvens Hule: Kaffe-startup fik udsolgt på 72 timer

Rester i pålægsmaskiner: Sur smiley til familieejet slagter

Købmand kritiseres for at udnytte ledige i praktik

De kender betingelserne, og jeg har ikke råd til at betale dem, siger Rema 1000-købmand i Næstved.

Fleggaard køber dansk netsupermarked

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

Økologisk tøj kan sagtens indeholde kemikalier

Nu er det tid til at indstille din favorit til årets fødevarepriser

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Nu sælger kød-kæde overskuddet fra alle restauranterne

Randers Street Food forsinket igen

Alle Legos klodser skal være grønne inden for ti år

Tusinder ville have billige Kims-produkter på åbningsdag

Asiatiske markeder løfter Carlsbergs ølsalg

Millioner: Kærestepar har succes med vingummier mod hårtab

Astralis og Royal Unibrew laver ny energidrik sammen

Pizza-Gorm har købt sig ind i "chips-monster"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Økologi på fremmarch hos Kryta

Vind i den fysiske butik!

Produktnyhed fra PALOMAT®

Kræver dine kunder, at du kan understøtte Cross Docking?

Mangler din sliddele-forretning produktion?

Skal du på messe?

Hvordan skabes international vækst igennem franchising?

Virksomhed søger producent/leverandører af nødder, frø...

HCS gør det nu endnu nemmere at være renovationskunde

Genbrugs-hjul virksomhed søger leverandører

Send til en kollega

0.187