23948sdkhjf

Mad ud af huset hitter til jul og nytår: Bilka og føtex forventer fordoblet salg

Flere og flere familier bestiller mad ude fra til både jul og nytår. Bilka og føtex forventer op til en fordobling af salget af menuer

Mange danskere dropper at svede i timevis i køkkenet for at sikre den velstegte and, de sprøde svær eller fiskeanretningen og vælger i stedet at bestille jule- og nytårsmaden udefra.

Det oplever man især hos Bilka og føtex, som har Mad ud af Huset, hvor menuerne nemt bestilles over nettet og afhentes i de lokale varehuse. Her er forventningen at sælge op til dobbelt så mange kuverter sammenlignet med sidste år. 

- Vi har lige haft en af de allerstørste uger for mad ud af huset, hvor vi solgte flere end 25.000 kuverter på tværs af Bilka og føtex, så vi er allerede langt over vores forventning. Samlet set oplever vi en markant vækst på julefrokoster, retter til juleaften og nytårsmenuer sammenlignet med sidste år, siger Tore Nederland, der er sortiments- og projektchef i føtex. 

Som noget nyt i år har Bilka og føtex lavet en juleaftensmenu med and, rødkål og hvad dertil hører, som kan tilberedes derhjemme på ingen tid, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse. 

- Vi oplever en stigende interesse for også at bestille mad ud af huset til selve juleaften. Så kan det godt være, at risalamanden ikke er lavet efter mormors opskrift, men den smager lige så godt. Al den tid det tager at stå i køkkenet, vil kunderne hellere tilbringe sammen med familien, siger Tore Nederland og forklarer, at det endnu ikke er for sent at bestille julemiddagen til den 24. december. 

Alle menuer skal bestilles senest fire dage før. Juleaftensmenuen kan afhentes i den lokale Bilka eller føtex den 23. december. 

Klar til nytårsbestillingerne 
Mad ud af huset-konceptet med online bestilling og afhentning i den lokale Bilka eller føtex blev lanceret i efteråret 2017.

Selvom der findes mange udbydere af take-away-menuer til festlige lejligheder, ser Jacob Fejerskov, der er Head og Retail i Bilka flere grunde til, at det går så godt i Bilka og føtex, at der må knokles for at følge med bestillingerne. 

- Det er kvaliteten, de gode råvarer og den nære relation. For langt de fleste har det en betydning, at de kender personalet fra deres ugentlige indkøbsture og kan afhente maden i det lokale varehus. Og typisk skal kunderne jo også have nogle andre dagligvarer som snacks og drikkevarer til festen, som nemt kan smides i indkøbsvognen, når de alligevel skal hente maden, siger Jacob Fejerskov, der mener, at også fleksibilitet på bestillingens størrelse vægter højt for kunderne. 

- Man kan bestille menuer, som er helt ned til to personer. Samtidig kan vi klare maden til de store frokoster og fester på 50 gæster eller mere, siger han. 

Så snart de store julefrokoster og juleaften er overstået, venter nytårsfesten. Allerede nu er der kommet mange bestillinger på den 4-retters nytårsmenu, som føtex og Bilka tilbyder, men historisk set falder op til 70-80 procent af bestillingerne, ifølge Jacob Fejerskov, først mellem jul og nytår. 

- Går det, som vi forventer, vil vi se en fordobling i antallet af solgte nytårsmenuer i Bilka og en tredobling i føtex. Derfor opfordrer vi også kunderne til at bestille så tidligt som muligt, da vi på et tidspunkt kan blive nødt til at melde om udsolgt, fortæller Jacob Fejerskov. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157