23948sdkhjf

Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

Det er ikke mange år siden, at det var noget nær umuligt at opdrive laktosefri mælk, glutenfri havregryn eller parfumefri ansigtscreme - men de tider er forbi.

I mange helt almindelige supermarkeder, Matas-butikker og online-shops fører man nu et stort udvalg af produkter, der er glutenfri, laktosefri, veganske og allergivenlige.

Og flere steder indretter man særlige ‘fri-for’-afdelinger, hvor kunderne nemt kan finde de varer, som de søger.

Udvalget af ‘fri-for’-produkter er allerede ganske stort, men vurderingen er, at det kommer til at vokse yderligere i den kommende tid, og faktisk er det en af de hurtigst voksende trends i detailhandlen, vurderer analyseinstituttet EuroMonitor. 

Senest har flere end 250 danske forretninger og onlineshops taget den nye danske allergivenlige hudplejeserie, MDerma, ind på hylden. Det sker i takt med, at danskerne ikke ønsker at smøre deres børn eller sig selv ind i cremer med ingredienser, som kan give uhelbredelig kontaktallergi.

Flere danskere rammes af allergier
Ifølge Videncenter for Allergi lider mindst 10 procent af den danske befolkning af kontaktallergi over for et eller flere af kemiske stoffer – og et nyt europæisk studie viser, at 27 procent af de 18-74 årige har kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer.

Tallene er skræmmende, men flere let tilgængelige ’fri-for’-produkter på hylderne i de danske supermarkeder og butikker kan måske bidrage til at stoppe udviklingen. 

Derfor glæder det også hudlæge og biokemiker Uffe Koppelhus, at han kan bidrage med en allergivenlig hudplejeserie til sårbar hud, som mange danskere lider af.

- MDerma er mit forsøg på at lave en lille revolution inden for fugtpleje. Det er i bund og grund et ret uoverskueligt marked, men her har jeg haft stor glæde af min forskningsmæssige baggrund og den vanthed i at tænke i systematik og kreativt, som jeg lærte som biokemiker og forsker”, fortæller Uffe Koppelhus og fortsætter: ”Det har været vigtigt for mig at skabe en hudplejeserie, der faktisk tilfører huden fugt og som ikke slår sig op på ’trendy’ ingredienser, der påstår at kunne alt muligt. Hudplejeserien MDerma er baseret dels på forskning jeg selv har udført og dels fire års udvikling, test og afprøvning, forklarer han. 

’Fri-for’-markedet, der for få år siden i vid udstrækning primært var rettet imod allergikere, er vokset eksplosivt – både i USA og Vesteuropa.

Ifølge Euromonitor skete der en stigning i salget på 26 procent i 2016 i forhold til året før, og væksten fortsatte i 2017 – også i Danmark. I alt blev der i 2016 omsat for 200 milliarder kr. ’fri for’-produkter på verdensplan.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079