23948sdkhjf

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

| Af redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Bang & Olufsen fastholder, at selskabet vil slutte regnskabsåret med en omsætning på niveau med sidste år

Det går ikke lige så godt med at sælge designer tv, lydanlæg, højttalere og høretelefoner for Bang & Olufsen, som det har gjort. Det blev lagt frem i et ventet halvårsregnskab tirsdag.

Læs også: Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Bang & Olufsen tiltrak sig i december opmærksomhed med en nedjustering af forventningerne til det nuværende regnskabsår.

Hvor det tidligere var forventet, at forretningen ville vokse, er det nu forventningen, at sommerens helårsregnskab bliver en gentagelse af resultaterne fra sidste år.

Den forventning fastholder Bang & Olufsen tirsdag.

I tirsdagens regnskab kan man læse, at salget i andet kvartal var ni procent lavere end samme periode sidste regnskabsår.

Læs også: Ny storaktionær i B&O

Bang & Olufsen har et såkaldt forskudt regnskabsår, der inkluderer de sidste seks måneder af 2018 og de første seks måneder af 2019.

Selv om Bang & Olufsen har solgt mindre, har selskabet samtidig formået at banke omkostningerne endnu længere ned. Derfor kan selskabet lune sig ved, at den primære drift har kastet et lidt større overskud af sig i første halvår end i sidste regnskabsår.

Bang & Olufsen har tjent 63 millioner kroner efter skat det første halvår, hvilket er en forbedring fra samme tid sidste år. Her var der to millioner kroner i overskud efter skat.

Det får selskabets administrerende direktør, Henrik Clausen, til i en pressemeddelelse at opfordre til tillid til ledelsens arbejde.

Læs også: Bang & Olufsen får tæsk på børsen efter ny nedjustering

- Det var et udfordrende andet kvartal for Bang & Olufsen. Omsætningen faldt ni procent, men vi forbedrede lønsomheden takket være vores ændrede forretningsmodel, siger han.

- Vi har den rigtige strategi, og de fremskridt, vi gør på vores væsentligste strategiske initiativer, vil hjælpe os med at overvinde de kortsigtede udfordringer, vi står over for, så vi kan genetablere vores vækstmomentum mod slutningen af finansåret.

De positive ord til trods må Bang & Olufsen konstatere, at salget er gået tilbage i samtlige regioner i verden.

Ifølge Sydbanks analytiker Morten Imsgard har tirsdagens regnskab ikke givet svar på det store spørgsmål: Skyldes Bang & Olufsens problemer en høj pris for et skift i salgskanaler, eller er efterspørgslen efter designprodukterne ikke, hvad selskabet tror?

Læs også: B&O sætter salgspris på hovedsæde

- Om efterspørgselsbilledet har ændret sig, er meget svært at se på et enkelt kvartal. Der bliver vi først klogere over de kommende kvartaler, siger han.

Bang & Olufsen-aktien steg fra morgenstunden tirsdag med over fem procent.

Bang & Olufsen
mio. kr. 2. kvartal 2018/2019 2. kvartal 2017/2018
Omsætning 909 999
EBIT 90 83
Resultat før skat 84 77
Periodens resultat 67 57
Samlede aktiver 2834 3002
Egenkapital 1623 1585

/ritzau/

Kilde: ritzau.dk
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Endnu et trecifret millionminus

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Power åbner i Esbjerg

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

HiFi Klubben vil charmere kunderne med unik sanseoplevelse

Studier viser, at smagen af mad ændrer sig i forhold til musikken.

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Nyhedsbrev

Bang & Olufsen får tæsk på børsen efter ny nedjustering

Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Bang & Olufsen forventer, at salget det seneste år er faldet med 13-14 procent. Det knirker særligt i Europa.

Ny storaktionær i B&O

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

Kunsthaldirektør: Weiwei-sag handler om ophavsret

10-4 til omsætningen i byggekæde

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Power-åbning tiltrak endnu engang massive køer

Det overgik alle forventninger, da Power åbnede i Køge, fortæller direktør.

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Apples salg af iPhones fortsætter med at falde

Telenor varsler offensiv efter tab af 36.000 kunder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Send til en kollega

0.179