23948sdkhjf

Ecco: Bekæmpelse af kopivarer er mere presserende end nogensinde

For Ecco er kopivarer en udfordring, som skoproducenten - såvel som andre danske virksomheder - i stigende grad må kæmpe imod for at beskytte deres varemærker og design. E-handlen er i de seneste år vokset eksplosivt, og de store e-handelsportaler som eBay, Amazon og Alibaba har medvirket til at drive den udvikling. Den stigende e-handel giver imidlertid også de kriminelle nye muligheder for salg af forfalskede varer. Det skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Nye tal fra EUIPO og OECD viser, at i perioden 2010 til 2017 involverer 63 procent af toldmyndighedernes tilbageholdelser af varemærkeforfalskede og piratkopierede varer små pakker.

Pakkerne sendes med posten eller kurer, og størstedelen af de piratkopierede varer, som tilbageholdes, er i små forsendelser på 10 eller færre genstande. Problemet gælder stort set alle brancher, men er særlig udtalt, når det gælder fodtøj, hvor hele 92 procent af alle beslaglæggelser relaterer sig til pakker med færre end 10 genstande i hver.

Ifølge undersøgelsen er Kina et af de lande, der dominerer handlen med småforsendelser, ligesom tidligere rapporter har slået fast, at langt de fleste kopivarer produceres i Kina.

- Kopivarer fra Kina er stadig et problem for os, og behovet for at forhindre salg og distribution af kopivarer er mere presserende end nogensinde, siger Michael Solhøj, globalt ansvarlig for Eccos immaterielle rettigheder, i pressemeddelelsen.

Patent- og Varemærkestyrelsen er taget til Kina med en delegation af nogle af de største danske virksomheder.

- Vi oplever, at de kinesiske myndigheder i stigende grad tager immaterielle rettigheder alvorligt, og der er et særligt momentum for at tage et stort skridt fremad nu, hvor landet selv satser hårdt på at blive en global innovativ spiller, siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen, i pressemeddelelsen.

Delegationen mødes blandet andet med den kinesiske myndighed for varemærker og patenter, China National Intellectual Property Administration (CNIPA). Desuden byder turen på et møde med Alibaba for at høre, hvilke løsninger de som en af verdens førende virksomheder arbejder med på deres platform, samt hvilke udfordringer de står overfor.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125