23948sdkhjf

Discountbutikken er væk: Føtex slår Netto i pristjek

Det rå discountkoncept er ved at dø i Danmark, skriver Politiken.

Rema 1000 vinder årets discountpristjek i Politiken. Tillykke til dem.

Men det mest interessante beløb findes et helt andet sted i pristjekkets resultater. Det er et ganske lille beløb: 47 øre.

Men det illustrerer ifølge Politiken, at det rå discountkoncept er ved at dø i Danmark.

For de 47 øre er forskellen på indkøbet af 30 dagligvarer af den meget hverdagsagtige slags såsom flåede tomater, mel, bananer, toiletrens, tebreve og minimælk i henholdsvis Netto og Føtex. Prisforskellen er sågar i Føtex’ favør, skriver Politiken.

Oprindelig havde de to butikker helt forskelligt koncept: Netto som discountbutik, Føtex som et mere luksuriøst supermarked med større udvalg og højere priser. 

Sådan er det ikke mere.

Discountbutikkerne har i flere år udvidet deres sortiment, så de nu ikke kun sælger basisvarer, kunderne selv må rode ud af papkasser, men også egne mærker, såkaldte private labels, både discount- og luksusprodukter.

Til eksempel udviklede Michelinkokken Wasim Hallal op til jul en konfektlinje, inklusive nougat og marcipan, for Lidl.

Samtidig har de store supermarkeder ifølge Politiken fået egne discountlinjer, Føtex har budgetlinjen, Coop X-tra. Vil man f.eks. købe 2 kilo hvedemel, er det billigere i Føtex end i Aldi, Fakta og Lidl.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156