23948sdkhjf

Carlsberg-formand vil gøre 250.000 udlandsdanskere til ambassadører

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En task force med Carlsberg-formand Flemming Besenbacher i spidsen er klar med anbefalinger til regeringen, der skal styrke danske eksport og international rekruttering af medarbejdere

Det anslås, at der lever 250.000 danskere eller dansksindede uden for landets grænser. Hvis dén viden kan aktiveres og benyttes, kan danske virksomheder komme til at spinne guld på en helt ny hær af Danmark-ambassadører over hele verden.

Læs også: Carlsberg undersøges for kartelmistanke i Indien

Sådan lyder det fra en task force med topfolk fra dansk erhvervsliv, der i dag kommer med konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan få bedre gavn af de 250.000 danskere, der bor uden for landets grænser - der også går under betegnelsen, den danske diaspora.

Formanden er Carlsberg-formand Flemming Besenbacher, og tirsdag overrækker han de syv anbefalinger til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

- Udlandsdanskerne har en enorm ressource som kan hjælpe til at løse mange af de udfordringer, som danske virksomheder slås med i dag. Det kan være viden om lokale markeder for at understøtte dansk eksport. Det kan være at tiltrække de internationale talenter, som vi så hårdt har brug for. Eller det kan være at formidle fortællingen om det moderne Danmark, en fortælling som stort set er ukendt derude, siger Flemming Besenbacher til PolicyWatch.

Han ser et stort uudnyttet potentiale i udlandsdanskere, som han ikke mener bliver benyttet og henviser blandt andet til tal, der viser, at 80 pct. af udenlandsdanskerne gerne vil hjælpe mere end, de gør i dag.

Konkret forslår task force-udvalget at etablere en ny forening - Diaspora Denmark – der skal have ansvaret for at effektuere Danmarks diaspora-indsats. En diaspora er en betegnelse for en befolkningsgruppe, der lever spredt udenfor hjemlandet.

Indsatsen skal blandt andet understøttes af en digital platform, der skal styrke samarbejdet mellem danske virksomheder og interessenter og de danske udenlandsdanskere. Platformen skal indeholde en matchmaking-funktion, så danske virksomheder, der eksempelvis ønsker at prøve kræfter på et nyt marked, kan komme i kontakt med udenlandsdanskere i det pågældende land. Platformen skal også give udenlandsdanskerne adgang til opdateret viden om Danmark.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Netsupermarked ramt af leverandørkonkurs

Danske fødevarefirmaer truet med mystisk pulver

I udlandet har madproducenter fået lignende breve

Easyfood fortsætter væksten både her og der

Årets første Samsø-kartofler er solgt for 36.000 kroner

Salling Group køber årets første 24 kilo Samsø-kartofler for 36.000 kroner.

De danske øl bliver tyndere: Alkoholfrit er et hit

Beiers chokoladebutikker hårdt ramt af solen

Nyhedsbrev

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Skraldere skal have lettere adgang til mad

Supermarkeder smider mad ud, for foræres den væk, skal der betales moms. En arbejdsgruppe skal se på reglerne.

Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser

Hurtig mulighed for at aflevere pant vender tilbage

Landmad.dk får comeback

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Mille Food på vej med tre nye produkter

Matas introducerer abonnement

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Fødevarebanken deler 37.500 måltider ud fra lukkede Netto-butikker

Overskudsmaden køres ud til godt 25 væresteder, hvor de forvandles til påskefrokoster og hygge.

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

Stryhns debuterer som øko-producent

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Ukogte kæmperejer tilbagekaldt: Kunder kan få maveonde

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Sandwich i Netto tilbagekaldes grundet manglende mærkning

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Stor brandbil stjålet i nat: Kørt ind i mur ved Fakta

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Ris med risiko for insekter

Tysk domstol frifinder Carlsberg i kartelsag

Umulig Whopper uden kød på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

GS1 medlemsdag i Ringsted

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Send til en kollega

0.177