23948sdkhjf

Højere udgifter tærer på overskuddet hos H&M

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tøjkæden H&M mærker presset fra nethandel og må se overskuddet faldet med 22 procent.

2018 var et svært år for den svenske tøjkæde H&M, der er presset af, at forbrugerne i stigende grad køber tøj på nettet.

Læs også: Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Overskuddet er faldet med omkring 22 procent til 12,6 milliarder svenske kroner. 

Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort torsdag. Det dækker over perioden fra december 2017 til og med november 2018.

- Det har været et udfordrende år for H&M-koncernen og branchen, men efter et svært første halvår er der tegn på, at selskabets transformationsindsats er begyndt at vise sin effekt, siger administrerende direktør Karl-Johan Persson i en kommentar til regnskabet. 

H&M's omkostninger er i løbet af året steget mere end salget, og derfor er overskuddet faldet.

Læs også: Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

H&M har - på linje med andre tøjmærker og detailbranchen generelt - de seneste år mærket et stigende pres fra nethandel. Det har ramt salget i de fysiske butikker. 

Tøjkæden har derfor investeret tungt i at øge salget på nettet samt forbedre oplevelsen i butikkerne. 

Salget steg i det forløbne år seks procent til 210 milliarder svenske kroner, hvilket er lavere, end H&M forventede i starten af 2018. Salget på nettet udgør omkring 14,5 procent af det samlede salg. 

I Danmark har H&M 113 butikker. Her steg salget med cirka tre procent til fem milliarder svenske kroner. 

Læs også: Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

Det bliver betegnet som meget tilfredsstillende, fordi markedet som helhed er i tilbagegang. 

- H&M har også i Danmark i 2018 været igennem en transformationsår, hvor vi har tilpasset os den digitale udvikling.

- Vi har implementeret flere af de digitale løsninger, som vi har investeret i gennem flere år og som forbedrer shoppingoplevelsen for vores kunder, skriver H&M i en pressemeddelelse. 

H&M har 4968 butikker på verdensplan, og i løbet af 2019 vil der komme 175 nye. 

/ritzau/

Mere om: H&M | mode | Regnskab
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Nyhedsbrev

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.156