23948sdkhjf

Bilka meldt til politiet: Vildledte med tilbud på legetøj

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forbrugerombudsmanden har anmeldt Salling Group for vildledende tilbud på legetøj og cykler i Bilka.

Bilka har markedsført tilbud på legetøj og cykler på en måde, der gav forbrugerne indtryk af, at priserne var lidt bedre, end de egentlig var.

Læs også: Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Salling Group, som ejer Bilka, er derfor blevet meldt til politiet for vildledende markedsføring. 

Bilka reklamerede i slutningen af 2017 syv gange for weekendtilbud, hvor der var 25 rabat på alt legetøj, og i januar 2018 var der to gange tilbud med 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen var legetøjet på tilbud så ofte, at det på et tidspunkt ikke havde en normalpris. Derfor er markedsføringen vildledende.

- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris, kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. 

Læs også: Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

- Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, siger hun i en pressemeddelelse.

Derudover markedsførte Bilka en cykel i forbindelse med black friday i 2017 til 4999,50 kroner. Det blev reklameret som en besparelse på 50 procent. 

Men cyklen havde været til salg til den pris i halvanden måned. Samtidig var det fire måneder siden, at cyklen havde været solgt til normalprisen på 9999 kroner. 

- Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet.

Læs også: Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

- Så kan der efter min overbevisning ikke være tale om en normalpris. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet, siger Christina Toftegaard Nielsen. 

Hos Bilka accepterer direktør Mark Nielsen afgørelsen. 

Han siger, at reglerne for hyppigheden af tilbuddene ikke har været fastsat. Derfor har butikkerne tolket dem forskelligt. 

- Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet. 

- Vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Mark Nielsen i en pressemeddelelse. 

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Flere og flere bestiller dagligvarer og henter selv

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding åbner torsdag egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i.

Ny magtfordeling: Unge løsarbejdere bestemmer mere i butikkerne

Det store udvalg af job gør, at unge deltidsansatte ikke er blege for at sige nej til vagter. Det stiller høje krav til butikscheferne.

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Nyhedsbrev

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

RetailNews tester: Stor forskel i forventningerne til onlinesupermarkeder

En test af brugeroplevelsen på de fem største onlinesupermarkeder giver et meget lige resultat - men det dækker over store forskelle under overfladen, lyder konklusionen fra analysefirma.

1

Louise Gade ny HR-direktør i Salling Group

Det er en særdeles erfaren leder, der senere på året bliver budt velkommen af 48.000 kolleger.

Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges.

Ikea er blandt verdens mest populære brands

Techgiganter dominerer den globale liste. I Danmark vinder Rema 1000 igen imagekapløbet blandt supermarkederne.

Coop udvider onlineforretningen

Spar åbner flagskibsbutik i Sydhavnen

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Miljøstyrelsen finder igen legetøjsslim med skadelig kemi

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Irma fejrer 133-års fødselsdag - og åbner moderne supermarked på Østerport

Fødevarestyrelsen advarer mod ulovlig fiskehandler på Als

Der er solgt ulovlige fisk på kræmmermarkeder og campingpladser på Als, advarer Fødevarestyrelsen.

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Fiskefirma afsløret i omfattende fusk

Fisken er blandt andet blevet solgt i Aldi.

Arla scorer kassen på Starbucks-aftale

1

Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Borgerfinansierede købmænd er et nyttigt værktøj til at sikre landsbyernes dagligvarebutikker, lyder det fra flere kanter.

Medlemmer i digital kundeklub overstiger forventninger

Flere end 355.000 brugere har registreret sig hos Lidls medlems-app det første år.

Sommervejr får flere danskere til at købe ind på nettet

Med en klassisk varm og våd sommer vælger flere danskere at købe dagligvarer på nettet, hvilket betyder rekordhøj salgsvækst hos nemlig.com.

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Dr. Oetker tilbagekalder kagedekoration

Styrelse går efter fødevaregigant: Populært varemærke forbydes

Rema 1000 går i partnerskab med Natteravnene

Landbruget betalte for rapport, som nedtonede oksekøds klimabelastning

Verdens første nedbrydelige bøje-sugerør er lavet af træ

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Minister vil se på lov om tobakskuponer på færgeruter

Coop-medlemmer kan nu gå til lægen online og få bonus

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Send til en kollega

0.284