23948sdkhjf

Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen.

Danske pakkeleverandører har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører.

Læs også: Der corona-shoppes: - Vi ser mængder på niveau med jul og black friday

Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han til DR P4 Trekanten.

Læs også: Bring-løsning mindsker smitterisiko

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding.

Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

Læs også: Ikea Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

Læs også: Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

Snyd med løn og skat er udbredt i branchen, og tvivlsomme underleverandører kører for de store pakkefirmaer, siger advokat hos fagforeningen Krifa Carl Madsen.

- Det er sådan set alle de store pakketransportørfirmaer med undtagelse af Postnord. Det er GLS, Bring og Ups og FedEx. Det er det, vi forstår på vores medlemmer, som har kørt for dem, siger Carl Madsen til DR P4 Trekanten.

DR har været i kontakt med de nævnte pakkefirmaer. Pakkefirmaet FedEx har ikke ønsket at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det via presseafdelingen i Holland. Samme melding kommer fra Ups, mens GLS ikke er vendt tilbage på DR’s henvendelser.

Læs også: PostNord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Pakkefirmaet Bring vil derimod gerne stille op til interview, og her afviser man på det kraftigste, at man skulle gøre brug af underleverandører, der svindler.

- Vi har ikke et eneste tilfælde, der minder om kædekonkurser, og jeg udfordrer fagforeningerne til at komme med en eneste sag, der involverer Bring, siger administrerende direktør i Bring Danmark, Jens Rom til DR P4 Trekanten.

Hos Det Faglige Hus oplever man også, at store pakkefirmaer benytter tvivlsomme underleverandører.

Det fortæller faglig souschef Daniel Jul.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber (underleverandørerne, red.), siger han.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs.

Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz til DR P4 Trekanten.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne.

Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen.

De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han til DR P4 Trekanten.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Mere om: Bring | FedEx | GLS | levering | pakker | Ups
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt butik-koncept testes af i Vestjylland

Med få måneders mellemrum har Vestjylland fået to nye butikker, der kan være med til at definere fremtiden for salg af forbrugerelektronik.

Flere Coop-lagre mærker stress og overvågning

Nyt brev til Coops ledelse beskriver “overvågning” og “straf” på koncernens store lager i Odense, efter at kritikken af arbejdsforhold i Aarhus har raset de seneste uger.

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Nyt fra branchens bestyrelser

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Webshop: Sådan overholder du Sveriges nye kreditlov

Sverige har indført nye regler, som gælder alle webshops. Få tre gode råd til at overholde dem.

Nyhedsbrev

13.186 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Nu virker Nets-betalinger igen efter netværksfejl

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Hovedstaden sætter ny rekord i tomme butikker

Volvo tilbagekalder mere end 14.000 biler i Danmark

Bestseller-leverandører fyrer fagligt aktive under coronakrisen

Bestseller har iværksat en undersøgelse af sagen

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Kolding Storcenter kæmper med tomme lokaler

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

BoConcept henter ung topchef fra smykkekæde

Priserne i butikkerne er steget mere end hos indkøberne

Frygter konkurser blandt restauranter og butikker: "Der er fortsat brug for hjælp"

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Nyansat: Jeg har aldrig før oplevet chikane som på Coop-lager

Lagerarbejder Tommy Christensen blev sygemeldt med stress efter få uger.

Erhvervsorganisation frygter tysk nedsættelse af moms på fødevarer

Ny lov skal sikre forbrugerne mod farlige produkter

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Lidl, Netto og Bilka er billigst med økologiske kolonialvarer

Dansk legetøjsfirma laver store millionoverskud

Thisted oplever mindre boom: 3 nye butikker åbner inden september

Kæmpe Power-butik på vej i Kolding

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Danskernes forbrug stiger igen

80 nedlagde arbejdet hos Schulstad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Jubiiiii så kan vi igen komme på besøg hos vores kunder!

Osteløfter fra GMV var løsningen for Thise Mejeri

Spænder du selv ben for de bedste kandidater?

Slap af i sommervarmen

SOMMERTILBUD – køb nu og afdrag rentefrit!

Falske euro sedler i omløb

Effektive rense- og desinficerende servietter

Automatiseret håndtering af leverandørfakturaer i XAL

Send til en kollega

0.172