23948sdkhjf

Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen.

Danske pakkeleverandører har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører.

Læs også: PostNord ruster op og åbner 500 nye pakkeudleveringer

Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han til DR P4 Trekanten.

Læs også: Pakkegigant kommer med dystert skøn for den globale økonomi

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding.

Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

Læs også: PostNord vil gøre det nemmere at hente pakker

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

Læs også: GLS massehyrer i det østjyske

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

Snyd med løn og skat er udbredt i branchen, og tvivlsomme underleverandører kører for de store pakkefirmaer, siger advokat hos fagforeningen Krifa Carl Madsen.

- Det er sådan set alle de store pakketransportørfirmaer med undtagelse af Postnord. Det er GLS, Bring og Ups og FedEx. Det er det, vi forstår på vores medlemmer, som har kørt for dem, siger Carl Madsen til DR P4 Trekanten.

DR har været i kontakt med de nævnte pakkefirmaer. Pakkefirmaet FedEx har ikke ønsket at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det via presseafdelingen i Holland. Samme melding kommer fra Ups, mens GLS ikke er vendt tilbage på DR’s henvendelser.

Læs også: Nemlig skærper levering på Sjælland

Pakkefirmaet Bring vil derimod gerne stille op til interview, og her afviser man på det kraftigste, at man skulle gøre brug af underleverandører, der svindler.

- Vi har ikke et eneste tilfælde, der minder om kædekonkurser, og jeg udfordrer fagforeningerne til at komme med en eneste sag, der involverer Bring, siger administrerende direktør i Bring Danmark, Jens Rom til DR P4 Trekanten.

Hos Det Faglige Hus oplever man også, at store pakkefirmaer benytter tvivlsomme underleverandører.

Det fortæller faglig souschef Daniel Jul.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber (underleverandørerne, red.), siger han.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs.

Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz til DR P4 Trekanten.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne.

Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen.

De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han til DR P4 Trekanten.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Mere om: Bring | FedEx | GLS | levering | pakker | Ups
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Landmad.dk får comeback

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Bilka inviterer børn i trafikskole

Lagkagehuset åbner i Køge

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Matas introducerer abonnement

Mille Food på vej med tre nye produkter

Kunder evakueret i Ikea

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Verdens ældste tatovørbutik truet af lukning: Nu er der faldet dom

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.152