23948sdkhjf

Konkurser på stribe: Lyssky firmaer får pakken billigt frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen.

Danske pakkeleverandører har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører.

Læs også: Onlinesupermarked pønser på pakkepost

Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han til DR P4 Trekanten.

Læs også: PostNord ruster op og åbner 500 nye pakkeudleveringer

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding.

Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

Læs også: Schulstads lastbiler lister sig gennem natten

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

Læs også: PostNord vil gøre det nemmere at hente pakker

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

Snyd med løn og skat er udbredt i branchen, og tvivlsomme underleverandører kører for de store pakkefirmaer, siger advokat hos fagforeningen Krifa Carl Madsen.

- Det er sådan set alle de store pakketransportørfirmaer med undtagelse af Postnord. Det er GLS, Bring og Ups og FedEx. Det er det, vi forstår på vores medlemmer, som har kørt for dem, siger Carl Madsen til DR P4 Trekanten.

DR har været i kontakt med de nævnte pakkefirmaer. Pakkefirmaet FedEx har ikke ønsket at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det via presseafdelingen i Holland. Samme melding kommer fra Ups, mens GLS ikke er vendt tilbage på DR’s henvendelser.

Læs også: GLS massehyrer i det østjyske

Pakkefirmaet Bring vil derimod gerne stille op til interview, og her afviser man på det kraftigste, at man skulle gøre brug af underleverandører, der svindler.

- Vi har ikke et eneste tilfælde, der minder om kædekonkurser, og jeg udfordrer fagforeningerne til at komme med en eneste sag, der involverer Bring, siger administrerende direktør i Bring Danmark, Jens Rom til DR P4 Trekanten.

Hos Det Faglige Hus oplever man også, at store pakkefirmaer benytter tvivlsomme underleverandører.

Det fortæller faglig souschef Daniel Jul.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber (underleverandørerne, red.), siger han.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs.

Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz til DR P4 Trekanten.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne.

Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen.

De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han til DR P4 Trekanten.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Mere om: Bring | FedEx | GLS | levering | pakker | Ups
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Nyhedsbrev

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Power åbner i Esbjerg

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Norsk eksplosion lukker samtlige brinttankstationer i Danmark

Se videoen: Mandag eksploderede en ny brint-tankstation i Sandvika nær Oslo. Årsagen er endnu ikke kendt, men alle danske brinttankstationer er lukket over det seneste døgn.

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Betina Hagerup skal blandt andet styrke rådgivningen inden for handel.

Kødfri måltidskasser giver tocifret millionunderskud

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Argurke-krise: Konflikt rammer stort gartneri

Rema 1000 og Lidl kan blive ramt efter, at 3F har iværksat en faglig konflikt mod Greengrow IVS.

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Nu går bagerne, slagterne og fiskehandlerne sammen

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

150 parkeringspladser forsvundet i midtbyen: De handlende lider i Viborg

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Nobia tæt på rekorden: Investerer og sælger fra

5,8 mio. kr. fra Salling Fondene til gavn for hjertepatienter og pårørende

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Send til en kollega

0.153